En vecka i Fuertaventura, tips?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Jag blev trött på höstrusket och bokade en resa till kanarieholmarna nästa vecka. Nu slog det mig dock att man kanske vill göra mer än att bara sola, bada och dricka öl :) Att åka lite hoj och upptäcka platser är ju alltid roligt, men finns det något man bör vara vaksam för? Oseriösa uthyrare, onödiga försäkringar man bli påprackad etc?
Platsen jag ska till heter Corralejo, så tips på utflyktsmål och sådant man inte bör missa mottages även tacksamt.

Nu är det väll mer än 10år sen jag var där,bodde oxå i Corralejo har jag för mig,
Vi tog färjan över till Lansarote en dag och gick och strosade där,
Det finns en liten ö utanför en känd strand som var najs,kommer dock inte ihåg namnet tyvärr..men det gick båtar dit hela tiden.

Det var inte så utbyggt på den tiden tyvärr,så det fanns inte så mycket att göra förutom att sola och bada.
Det är ju nudiststränder överallt,dock så var det bara feta tyskar överallt....

tjena !

jag var där för några år sen med en brud som ville ligga på stranden hela dagarna.

Så jag drog ner till centa och hittade 2 ställen som hyrde ut ktm hojar för vettiga pengar. de hade både enduro och adventure.

ville man inte bara damma omkring bland grus och sten själv kunde man joina guidade enduro etapper med.

ha det så gott !

Haha, tyskar kan man inte få nog av :rolleyes: Tack för tipsen.

Så jag drog ner till centa och hittade 2 ställen som hyrde ut ktm hojar för vettiga pengar. de hade både enduro och adventure.

Fan, det där lät ju riktigt schyst. Du minns inte vad uthyraren hette och vad det kostade? Hurdan körstil är det därnere, typ kamikaze á la grekland?

Haha, tyskar kan man inte få nog av :rolleyes: Tack för tipsen.

Fan, det där lät ju riktigt schyst. Du minns inte vad uthyraren hette och vad det kostade? Hurdan körstil är det därnere, typ kamikaze á la grekland?

Dom hade en massa offroad som dom hyrde ut (KTM) med flera som men även mer väganpassade. Roligast är väl att åka i sand dynerna anrs finns det många vägar, finnast är det längst upp coralejo, neråt är det mest tortt men det finns en del utflykts mål där med.

Dom hade en massa offroad som dom hyrde ut (KTM) med flera som men även mer väganpassade. Roligast är väl att åka i sand dynerna anrs finns det många vägar, finnast är det längst upp coralejo, neråt är det mest tortt men det finns en del utflykts mål där med.

Hur är det med försäkringar vid sådana utflykter? Bör man teckna en extra, eller täcker hemförsäkringen eventuella olyckstillbud?

Hur är det med försäkringar vid sådana utflykter? Bör man teckna en extra, eller täcker hemförsäkringen eventuella olyckstillbud?

Vet inte men jag kan tänka mig att det är vettigt med självrisk reducering osv? dom har väl olika vilkor var och en av de dära. Det kostade typ bara 6-700 för en dag då jag var där 2005. Man kunde hyra längre också.

Om du är intresserad av gathoj kan du hyra en ynklig GS500 på east coast rides http://www.fuerteventurarides.com vid Caleta de Fueste. Ägaren är engelsman och helt reko. Asfalten på ön är generellt bra, trafiken är rätt gles på landet och framförallt bergsvägarna kring Betancuria och söderöver är galet trevliga vilket kompenserar hojens brister.

Annars är det att surfa som är grejen, brukar då hyra bil av cicar (finns på flygplatsen) och bräda på wind & kite uppe vid corralejo eftersom man behöver jaga runt lite på ön efter vettiga vågor men det är ett kapitel för sig.

Tack för alla kanontips!
Hurdant är det med poliser där nere? Funderar på om det kanske är säkrast att hyra en 125cc så att man inte gör bort sig och torskar lappen :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT