En varning! Blåsning?

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Nu är dom igång igen!
Passa er för att bli lurade av köpare från utlandet/sverige.
Jag har en hoj till salu och då får man ett erbjudande om en köpare som vill sätta in hela beloppet + lite extra för besväret.
Sedan ska en "agent" fixa resten.

Se nedan, detta fick jag:

How you doing and thanks for the response back.I am happy and satisfied with the information about it okay and i hope all is going on fine with you and your family today .
I am sure in good condition. This is all the requirements needed at this time. I have someone that will handle every other things necessary when he comes to your location and this is my agent/transporter.
The price is okay by me and i will pay the amount okay.I will like to pay the full amount 19,500 KR plus an extra 100 euros for you to keep other buyers off and 50 euros to have it deleted from the webiste till it is picke up by this agent.So please reply back to me, and also keep other buyers off.
My banker will send you a certified banker's draft of 5,850 EUROS and when you receive the cheque,you take it to your Bank,so the money can be converted and given to you in cash at the bank.
Can I trust you to have it deposited in your Bank and when the money clears into your Account, you can take your own money plus the extra money and send/wire the balance to this agent/transporter that will come to your location to collect it because the money /balance will be used by this agent to pay for customs fees,flight charges,insurrance and other expenses during the picking up and will be done by this my agent and this is the reason why i have some to do the whole stress and you are not to do it for me...
So,let me know if i can trust you and get back to me with your information below so that i can instruct the cheque to be mailed to you. If yes, kindly reply with the following payment details so I can inform him to make out payment to you.
Thank you.
NAME AS TO APPEAR ON CHEQUE..................
HOME ADDRESS AND POST CODE...................
PHONE NUMBER TO REACH YOU ON......{home,work & mobile}.
Regards.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Bra att du skriver det här för det låter som en skum person som har nåt annat i kikaren!
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Sen så är det ju ganska lätt att förstå att det är nått skumt i görningen, då alla hojar är billigare i tex tyskland eller UK, skulle det vara en seriös köpare så skulle de nog inte kolla efter hojar i sverige, med dess lilla marknad med höga priser.
 

ZX6R20007

Storfiskare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
sverige
Hoj
ZX6R-07 gånger 2,GSXR 1000-02,.
Fick ett unefär liknade brev på min annons där jag ska sälja bilen, vad kom det från för mail adress? och vart har du annonsen ute?
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Ser ut som pengatvätt. En bekant fick två(!) liknande förslag när han skulle sälja huset. De erbjöd husets pris plus 15% och bad honom skicka tillbaka de överskjutande pengarna på husets pris plus 60%. Magkänslan säger att det är ett effektivt sätt att få att göra med Knäckta Tummen Inkasso AB.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Så här går det till.

Om du får ett brev från utlandet (ex. England eller Italien, som är populära länder för bedragarna att skriva ifrån) där en person säger sig vara intresserad av att få mer information om din Mc och därefter köpa den baserat bara på grundläggande information och några bilder, så är det med största sannolikhet en bedragare du har att göra med.
Bedragaren erbjuder sig att betala din Mc med en check. Checken kommer att vara på ett högre belopp än vad du begär för din Mc. Meningen är att du ska betala in det överskjutande beloppet till bedragarens "transportbolag" (som i själva verket är ett konto som bedragaren kontrollerar) eftersom bedragaren själv säger att han inte kan göra detta.
Efter några dagar kommer din bank att kontakta dig och berätta att checken saknade täckning/var falsk, de kommer därefter att begära att få tillbaka alla pengar du fick av dem för checken. Problemet är att eftersom du redan har betalat in "frakten" för Mc,n, så har du gjort av med en del av pengarna. Då är du betalningsansvarig gentemot banken, som kräver tillbaka sina pengar. Du har nu ordentliga problem på halsen och bedragarna har tjänat sig en hacka på dig.:gnissla :gnissla

Edit: originaltexten innan redigering tagen från annat forum med samma problem.
 
Last edited:

ZX6R20007

Storfiskare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
sverige
Hoj
ZX6R-07 gånger 2,GSXR 1000-02,.
Men har inte bankerna något system att kolla checkar på? om jag kommer med en check från utlandet på låt säga 100k, betalar dom bara ut stålarna då verkligen utan att köra en kontroll, kan det vara så enkelt.

Så här går det till.

Om du får ett brev från utlandet (ex. England eller Italien, som är populära länder för bedragarna att skriva ifrån) där en person säger sig vara intresserad av att få mer information om din Mc och därefter köpa den baserat bara på grundläggande information och några bilder, så är det med största sannolikhet en bedragare du har att göra med.
Bedragaren erbjuder sig att betala din Mc med en check. Checken kommer att vara på ett högre belopp än vad du begär för din Mc. Meningen är att du ska betala in det överskjutande beloppet till bedragarens "transportbolag" (som i själva verket är ett konto som bedragaren kontrollerar) eftersom bedragaren själv säger att han inte kan göra detta.
Efter några dagar kommer din bank att kontakta dig och berätta att checken saknade täckning/var falsk, de kommer därefter att begära att få tillbaka alla pengar du fick av dem för checken. Problemet är att eftersom du redan har betalat in "frakten" för Mc,n, så har du gjort av med en del av pengarna. Då är du betalningsansvarig gentemot banken, som kräver tillbaka sina pengar. Du har nu ordentliga problem på halsen och bedragarna har tjänat sig en hacka på dig.:gnissla :gnissla
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Men har inte bankerna något system att kolla checkar på? om jag kommer med en check från utlandet på låt säga 100k, betalar dom bara ut stålarna då verkligen utan att köra en kontroll, kan det vara så enkelt.


Klart dom gör.
Banker och statliga institut har aldrig ett ansvar. Du ger ju checken till banken eftersom du i din enfalt tror att dessa förstår sig på checkar bättre än dej.
När dom sen kommit på att dom gjort fel så skjuts hela ansvaret över på dej och det är ditt fel att du inte visste bättre och att inte du kollat upp checken.
 

ZX6R20007

Storfiskare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
sverige
Hoj
ZX6R-07 gånger 2,GSXR 1000-02,.
Klart dom gör.
Banker och statliga institut har aldrig ett ansvar. Du ger ju checken till banken eftersom du i din enfalt tror att dessa förstår sig på checkar bättre än dej.
När dom sen kommit på att dom gjort fel så skjuts hela ansvaret över på dej och det är ditt fel att du inte visste bättre och att inte du kollat upp checken.


det trodde jag verkligen inte, trodde att dom iaf gjorde någon form av kontroll mer än att kolla så den ser äkta ut. Man lär sig ngt varje dag. Men om dom började att kolla lite bättre skulle vi ju slippa dessa skojjare, sen så e väl
den som går på det rätt så blåögd, men det är nog fort gjort om man bara ser dollar i ögonen.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
det trodde jag verkligen inte, trodde att dom iaf gjorde någon form av kontroll mer än att kolla så den ser äkta ut. Man lär sig ngt varje dag. Men om dom började att kolla lite bättre skulle vi ju slippa dessa skojjare, sen så e väl
den som går på det rätt så blåögd, men det är nog fort gjort om man bara ser dollar i ögonen.

Som sagt många hästägare har råkat ut för detta bedrägeri.
 

ZX6R20007

Storfiskare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
sverige
Hoj
ZX6R-07 gånger 2,GSXR 1000-02,.
Som sagt många hästägare har råkat ut för detta bedrägeri.


Ja hästägare e nog ett eget folk, såg uppdraggranskning eller liknande på svt om hästägare, Var en kvinna som åkte runt och fick/köpte billiga hästar som
sällskap till sin egna ensamma häst, Kravet av försäljarna var att dom skulle bli just sällskapshästar, men det blev dom aldrig. Gällde 5 st hästar i just d programmet, en var avlivad och 4 förblev spårlöstborta, den som hämtade hästarna råkade ju driva ett slakteri. :huvet
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Men har inte bankerna något system att kolla checkar på? om jag kommer med en check från utlandet på låt säga 100k, betalar dom bara ut stålarna då verkligen utan att köra en kontroll, kan det vara så enkelt.

Som jag har fattat det är det som en flerstegsraket, en polare till mig fick först en check ok:ad men sedan bidde det att gå på pumpen iaf!

I hans fall var det en bil han skulle sälja till ett företag i Sverige som betalade ut 60000 kr extra som han skulle ge dem, detta för att "få loss lite svarta pengar i bokföringen" eller liknande.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ja hästägare e nog ett eget folk, såg uppdraggranskning eller liknande på svt om hästägare, Var en kvinna som åkte runt och fick/köpte billiga hästar som
sällskap till sin egna ensamma häst, Kravet av försäljarna var att dom skulle bli just sällskapshästar, men det blev dom aldrig. Gällde 5 st hästar i just d programmet, en var avlivad och 4 förblev spårlöstborta, den som hämtade hästarna råkade ju driva ett slakteri. :huvet

2 hojar och 2 hästar i familjen så vakta tungan:D
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Känner till en liknande story där det testas just nu, banken har löst checken och pengarna sitter på kontot... det har gått några månader utan att banken har sagt något.
Några pengar eller varor till bedragaren är icke skickade.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Som jag har fattat det är det som en flerstegsraket, en polare till mig fick först en check ok:ad men sedan bidde det att gå på pumpen iaf!

I hans fall var det en bil han skulle sälja till ett företag i Sverige som betalade ut 60000 kr extra som han skulle ge dem, detta för att "få loss lite svarta pengar i bokföringen" eller liknande.

Det är ingen pengatvätt bara ett rent genialiskt scam som många faktiskt går på. men som ovan skrev så börjar nog även bankerna ta del i ansvaret att hejda detta.
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vad jag hört ärtar det 4 bankdagar innan banken får ev täckning för beloppet på checken,
En polare blev skuldsatt 60 000 på det sättet,
Personligen skulle jag aldrig ta emot en check på en större summa,
Utan o veta att personen har referenser,

Håller med. Det är väl en av anledningarna till att man använder bankväxlar i detta landet vid större summor.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Korkade människor förtjänar att bli blåsta - enda sättet de lär sig på!

Denna typ av scam har det skrivits om både i tidningar och på nätet under flera år nu. Har man missat det och dessutom är så naiv att man tror detta är normalt, ja... Då lär man sig bäst med en ordentlig blåsning.

Gå till dig själv:

1. Skulle du skicka en stor summa pengar i förskott till en för dig okänd person, i ett annat land, och lita på att denne skulle skicka dig varan?

2. Skulle du dessutom skicka denna person 40.000:- extra (för en produkt som kostar 20.000) och be personen att sedan sätta in den överskjutande delen på ditt konto igen?

Svarar du JA på någon av dessa frågor är du DUM som en gråsten - maila mig då jag har en lysande affärsidé du säkert skulle nappa på!

;-)
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Så här går det till.

Om du får ett brev från utlandet (ex. England eller Italien, som är populära länder för bedragarna att skriva ifrån) där en person säger sig vara intresserad av att få mer information om din Mc och därefter köpa den baserat bara på grundläggande information och några bilder, så är det med största sannolikhet en bedragare du har att göra med.
Bedragaren erbjuder sig att betala din Mc med en check. Checken kommer att vara på ett högre belopp än vad du begär för din Mc. Meningen är att du ska betala in det överskjutande beloppet till bedragarens "transportbolag" (som i själva verket är ett konto som bedragaren kontrollerar) eftersom bedragaren själv säger att han inte kan göra detta.
Efter några dagar kommer din bank att kontakta dig och berätta att checken saknade täckning/var falsk, de kommer därefter att begära att få tillbaka alla pengar du fick av dem för checken. Problemet är att eftersom du redan har betalat in "frakten" för Mc,n, så har du gjort av med en del av pengarna. Då är du betalningsansvarig gentemot banken, som kräver tillbaka sina pengar. Du har nu ordentliga problem på halsen och bedragarna har tjänat sig en hacka på dig.:gnissla :gnissla


fasen, skulle betygsätta detta inlägg med BRA givetvis men råkade trycka på RÖD! går det att ändra på något vis?

jag vill ge detta inlägg ett stort +, det är nog rätt många som inte riktigt har hajat hur bedragarna går tillväga men nu vet ni!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top