En vanlig webbadress!

Deviro

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
Suzuki rm 250 -98
Tjenare!

Nu är det så att jag inte vet så mycket om dator och liknande. Av någon anledning har jag valt "Datorkunskap" som valbar kurs i skolan och behöver lite hjälp.

Min fråga lyder: Vad betyder egentligen alla bokstäver och siffor i en vanlig webbadress?

Exempel:
www.mycompany.com/?id=45

Vad betyder alltså allt ovan, det det frågetecknet och siffrorna 45 osv!

Vore väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig!:yoparty

För att uttrycka det lite enkelt.
alla datorer som finns i ett nätverk har en IP-adress. Utan den kan den inte prata med andra datorer.
IP-adressen består av fyra grupper siffror mellan 0 och 255 åtskilda med punkter. Exempelvis 192.165.13.172.
Dom här adresserna är ju lite svåra att komma ihåg.
Om vi då antar att din server har adressen www.mycompany.com och det är en registerad domän så är det som händer när du går till den adressen från din dator följande.
Din dator skickar ut en fråga till en DNS (DomänNamnServer) om den domänen. DNS talar då om för din dator att www.mycompany.com har IP-adress 192.165.12.172 (Om vi tar exemeladressen ovan)
då översätter din dator din skrivna adress med IP adressen eftersom det är IP-adressen den använder för att kommunicera med.

Det som är efter snedstrecket sedan är sökvägen på den servern.
Dvs om det står www.mycompany.com/pub/info.html så kommer din dator att gå till servern som enligt tidigare exempel har IP 192.165.12.172 och där läsa filen info.html som ligger i katalogen pub.

I ditt tidigare exempel så har dom antagligen gjort webplatsen i asp eller någon annan kod och den lilla textsträngen med frågetecknet talar om vilken del av databasen som innehåller den webplatsen som datorn skall läsa.

Hoppas det förtydligade någonting.

Eller en ännu enklare förklaring som kanske är mer i nivå med vad som efterfrågas på din kurs ;) :

subdomän.huvuddomän.toppdomän
Det som står efter "slashet" är lokala sökvägar på servern och efter ett frågetecken finns servervariabler.

I ditt exempel är www = subdomän, mycompany = huvuddomän, com = toppdomän, / = rotkatalogen hos servern ?id = servervariabel och 45 = ett värde på variabeln "id"

Eller en ännu enklare förklaring som kanske är mer i nivå med vad som efterfrågas på din kurs ;) :

subdomän.huvuddomän.toppdomän
Det som står efter "slashet" är lokala sökvägar på servern och efter ett frågetecken finns servervariabler.

I ditt exempel är www = subdomän, mycompany = huvuddomän, com = toppdomän, / = rotkatalogen hos servern ?id = servervariabel och 45 = ett värde på variabeln "id"

Ja. Det är ett annat sätt att se det. Nu när du skriver det så inser jag ju att det faktiskt kan vara det som frågar efter.

Ja. Det är ett annat sätt att se det. Nu när du skriver det så inser jag ju att det faktiskt kan vara det som frågar efter.

Fast du har ju rätt du med, även om jag tror att det är på överkursen man går igenom dns-servrar, ip-adresser osv... men nu är han ju förberedd på den med :D

såg inte att flera redan svarat,

subdomän i ditt fall är ett servernamn....

i ex. www.stockholm.dn.se så är stockholm en subdomän

Rätta mig om jag har fel men dn är huvuddomän i både www.dn.se och stockholm.dn.se
I fallet med stockholm.dn.se så är subdomänen www ersatt med stockholm... dvs www.stockholm.dn.se finns inte men det gör stockholm.dn.se ;)

Edit: Ingen av sidorna verkar finnas men exemplet visar ändå vad jag menar.
Edit2: Seek and thou shall find: http://sv.wikipedia.org/wiki/Domännamn
Edit3: www.stockholm.dn.se skulle kunna finnas men isf blir väl www.stockholm subdomän till huvuddomänen dn... eller sub-subdomän :va Ungefär som meta-metadata :D

Last edited:
Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...