"En USB-enhet känns inte igen"

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
jag har ett problem med min digitalkamera, datorn vill inte "känna" igen den ibland. När man inte har haft den kopplad till datorn på länge så går det bra, det ploppar upp ganska snabbt rutan "kopiera till mapp" men ska man försöka en gång till efter ett tag så kommer "En USB-enhet känns inte igen" upp... :huvet
jag har alla drivrutiner vad jag vet installerade men fattar inte varför det fungerar när den inte varit kopplad på länge men inte efter tex nån dag/vecka.... :kocko
Kameran:
Nikkon Coolpix 2100
Opsystem:
XP home

hopppas att nån vet något om detta och vad ja kan göra.... :4skrika

nicke skrev:
jag har ett problem med min digitalkamera, datorn vill inte "känna" igen den ibland. När man inte har haft den kopplad till datorn på länge så går det bra, det ploppar upp ganska snabbt rutan "kopiera till mapp" men ska man försöka en gång till efter ett tag så kommer "En USB-enhet känns inte igen" upp... :huvet
jag har alla drivrutiner vad jag vet installerade men fattar inte varför det fungerar när den inte varit kopplad på länge men inte efter tex nån dag/vecka.... :kocko
Kameran:
Nikkon Coolpix 2100
Opsystem:
XP home

Har du service Pack 1 installerat eller

Precis samma sak händer mig, musen vägrar funka och jag får byta usb-port för att få det att funka igen. En Logitech MX-700 och jag har sp1 installerat.

Installera SP1.
Antingen igenom:
www.technet.com
Eller via windows update som du finner under

Start
Alla program
Titta högst upp så ser du "Windows update"

Sätt i kameran i datorn och sätt på strömmen till den.

Gå in under den här datorn
Kontrollpanelen
System
Maskinvara
Enhetshanteraren
Du bör se några gula utropstecken högst upp.
Dubbelklicka
Välj installera drivrutin (vet ej exakt vad det står)
Nu börjar den söka
Nu bör den ha hittat drivisarna.
Enjoy.

Får du mer problem kan jag nås på min msn tomten73@hotmail.com´

Klarar du absolut inte ut det kan vi installera VNC så kan jag göra det åt dig (jag kontrolerar din mus o ser din skärm via nätet). Detta bara i nödfall.

Last edited:
Nejvbie skrev:
Installera SP1.
Antingen igenom:
www.technet.com
Eller via windows update som du finner under

Start
Alla program
Titta högst upp så ser du "Windows update"

Sätt i kameran i datorn och sätt på strömmen till den.

Gå in under den här datorn
Kontrollpanelen
System
Maskinvara
Enhetshanteraren
Du bör se några gula utropstecken högst upp.
Dubbelklicka
Välj installera drivrutin (vet ej exakt vad det står)
Nu börjar den söka
Nu bör den ha hittat drivisarna.
Enjoy.

Får du mer problem kan jag nås på min msn tomten73@hotmail.com´

Klarar du absolut inte ut det kan vi installera VNC så kan jag göra det åt dig (jag kontrolerar din mus o ser din skärm via nätet). Detta bara i nödfall.
jag har installerat SP1 nu, och gjort som du sa men, det fanns inga gula utropstecken,,, kameran fungerar fortfarande inte, "En USB-enhet känns inte igen" är det enda jag får fram... är jag :kocko som inte får det att fungera?

nicke skrev:
Kameran:
Nikkon Coolpix 2100
Opsystem:
XP home

Hej
Tittade lite på supportsidan på Nikon, och dem skriver så här om ditt problem:

Digitalkameror
"När jag kopplar in min COOLPIX 2100/3100 i min dator kommer kameran fram som en fram en "Okänd enhet" eller "en USB enhet känns inte igen". (Detta gäller endast VIA chipset, framför allt VIA rev 5 eller VIA 3038) (se bild )

Om Du får upp detta felmeddelande och kan inte föra över bilderna så ska Du ta kontakt med vår SERVICE avdelning på tfn 08 -59 41 09 00 så kommer De att hjälpa Dig med Ditt problem."

Ta kontakt med Nikon på angivet nummer, så ska du se att det löser sig.

Hittar inte USB

nicke skrev:
man tackar... ska göra det på tisdag då.. :tummenupp
Hej!
Har en Nikon D100, när det ej funkar tar jag en ny bild (skräpbild), och sedan stoppar jag i sladden igen och då funkar det. datorn hittar kameran! lycka till :)

Har ingen erfarenhet av just din modell, men vissa kameror som kör över USB till PC:n ballar ur när det exempelvis finns en USB-skrivare påslagen samtidigt som du ska connecta kamera och PC.

Om du har skrivare påslagen samtidigt som du försöker skyffla kort till datorn från kameran, testa att slå av skrivaren före du provar något annat.

Det kan vara så enkelt...

Köp en kortläsare istället, kostar väl nån hundring eller nått, om du inte redan har löst problemet?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back