En undran...

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Några funderingar jag fick efter Östersunds tävlingen::va

Detta gäller bara dessa sk "betalda öppna träningar" innan tävling!

Är det okey att köra:

1)När det inte finns någon flaggvakt pga regn (och se nedan).

2)När det åskar och blixtrar.

3)När det haglar och de som kör har knappt styrfart för de ser inget.

4)När förare ligger skadad i YTTERKURVA..

5)Förbi utan att stanna och kolla om förare är allvarligt skadad.
(t.ex. i enduro är det straffbart)

6)Förhindra hjälpande personer att komma fram till skadad.(Ej avblåst träning).

7)"Hjälpa" skadad förare som slagit i ryggen från banan utan att
kalla först på ambulans som det visades behövas senare.
(Ambulanspersonalens första fråga var:Har ni flyttat den skadade?)

8)När det inte finns någon sjukvårdsutbildad ansvarig person under "extra betald träning".

Vill naturligtvis inte vara "kaxig" och "besserwisser" :6surkart , men det var flera med mig som var funderande,publik samt andra förare.

En mycket ansvarsfulld insats från förare nr 1 i 450-klassen som ställde sig med MC och sig själv som sköld för den skadade som låg ner,medans andra tränande förare körde förbi.:Bugar

Hoppas inte detta inlägg tolkas som att alla inte är ansvarsfulla,utan att vi hjälps åt att påminna varandra,för vi kan alla skadas och hamna i denna situation.:tummenupp

Ska försöka svara och några funderingar på detta då jag själv var arrangör och berörs direkt att det som skrivs. Har tyvärr ej tid att punkta upp...

Som jag ser det är det upp till föraren själv när man vill avbryta körningen på grund av vädret.

När skadade någon sig i ryggen? Såvida jag vet så var det en förare som skadade knät i fredags.

Är det skillnad på öppen träning där man tar betalt och öppen träning där man tar betalt innan tävling? Som jag ser det och fattat det så är det detsamma.

För vanlig träning behövs det inte ambulans. Hur ofta har övriga banor det på sina träningar?

Hur många flaggvakter brukar det finnas på "vanliga" träningar? Jag hade gärna sett folk som ville ställa upp och flagga även under träningarna som var utanför tävlingen. Men hade som många vet redan problem med funktionärer även till tävling och hade själv inte tid att stå där då jag hade mycket annat att stå i.

Ska man ha även ambulans på öppna träningar inför tävlingar så kan man räkna med en träningsavgift per gång på ca 400-600kr beroende på hur många som kör. Är det rimligt?

Sedan en liten undran från mig som arrangör. Är det OK att köra en öppen träning och inte betala för sig? Bara för att den som driver i tävlingen inte hinner springa runt och ta betalt innan körning betyder det väl inte att man slipper? Det är ca 40-45st SM förare och quads som inte betalt lördagens träning...

Sedan så ska man skilja på betal träning och det som kördes på lördagen efter rookie tävlingen. Det passet "gavs" till alla för att det fanns folk som ställt upp och hjälpt till och dessa pass skulle förarna själva ta hand om, annars blev det inget för jag hade inte tid.

Det var ingen som kom fram till mig om säkerheten och träningarna. Vilket jag hade önskat om man har något att tycka till om.

Aja, kom inte på något mer för stunden. Doordie, det var en bra sak du belyste!:tummenupp

/Jocke

Ska försöka svara och några funderingar på detta då jag själv var arrangör och berörs direkt att det som skrivs. Har tyvärr ej tid att punkta upp...

Som jag ser det är det upp till föraren själv när man vill avbryta körningen på grund av vädret.

När skadade någon sig i ryggen? Såvida jag vet så var det en förare som skadade knät i fredags.

Är det skillnad på öppen träning där man tar betalt och öppen träning där man tar betalt innan tävling? Som jag ser det och fattat det så är det detsamma.

För vanlig träning behövs det inte ambulans. Hur ofta har övriga banor det på sina träningar?

Hur många flaggvakter brukar det finnas på "vanliga" träningar? Jag hade gärna sett folk som ville ställa upp och flagga även under träningarna som var utanför tävlingen. Men hade som många vet redan problem med funktionärer även till tävling och hade själv inte tid att stå där då jag hade mycket annat att stå i.

Ska man ha även ambulans på öppna träningar inför tävlingar så kan man räkna med en träningsavgift per gång på ca 400-600kr beroende på hur många som kör. Är det rimligt?

Sedan en liten undran från mig som arrangör. Är det OK att köra en öppen träning och inte betala för sig? Bara för att den som driver i tävlingen inte hinner springa runt och ta betalt innan körning betyder det väl inte att man slipper? Det är ca 40-45st SM förare och quads som inte betalt lördagens träning...

Sedan så ska man skilja på betal träning och det som kördes på lördagen efter rookie tävlingen. Det passet "gavs" till alla för att det fanns folk som ställt upp och hjälpt till och dessa pass skulle förarna själva ta hand om, annars blev det inget för jag hade inte tid.

Det var ingen som kom fram till mig om säkerheten och träningarna. Vilket jag hade önskat om man har något att tycka till om.

Aja, kom inte på något mer för stunden. Doordie, det var en bra sak du belyste!:tummenupp

/Jocke

Som du vet tyckte jag att arrangören och framför allt DU var en "klippa"!:tummenupp

Jag vill bara prata om detta som att vi kan kanske förbättra något för
framtiden.

Den som skadade sig i ryggen,närmare bestämt svanskotan var nr 13 i openklassen på träningen efter vi Rookies hade kört på lördagen.
Oturligt hade ambulansen åkt ca 1 timme före detta hände.
Han hade "tur" och det blev bara en spricka,men förlamningsrisken är ju stor
OM du skadar nedre delen av ryggen därav mitt påpekande om att inte
röra den skadade innan kompetent folk kollat ordentligt,det tog ambulanspersonalen ca 15min att göra den kollen.(sedan blev det nackfixering och luftlåsande bår)

Ambulans är ju utopi på en träning naturligtvis,men nån som har nån form
av sjukvårdsutbildning kunde ju vara en idè och ha även på träningar.

Flaggvakter är ju också en stort problem,men alla tävlande har ju åtmistone
någon meck eller anhörig som kunde ställa upp när "egen" förare tränar.:va

OCH jag kom inte fram till dig som jag borde gjort och luftat mina åsikter pga
jag blev lite "bränd" sist jag sa något,hehe!

OCH de som inte betala,skicka pengarna omedelbart!!!:gnissla
Det är ju bara att "hitta" på en anledning om ni inte kan stå för det!:rodnar

Ännu en gång Jocke!:Bugar

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...