En torsdagsstory värd att berätta

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det var länge sedan jag skrev nått längre på SH men gårdagens händelser kan vara värda att dela med sig. Var DonQs torsdagskväll bra eller anus? Historier om misär och elände är oftast roligast för andra att läsa så ... den var synnerligen anus. Tillåt mig lägga ut texten:

Kommer på E6 mot GBG och strax innan kungälv kör man under bron vid rollsbo-motet. Det går bra precis fullt och med solen i ryggen är det ganska styggefort. Ser för ett ögonblick i min egen skugga att någonting verkar lossna från mig. Ke? Kan det ha varit förståndet som släppte? Några kilometer senare får jag en hemsk tanke.. Noooooooooooo!!!!! Stannar och inser att dragkedjan i ryggsäcken har gått upp och ALLT har flygit ur. Det var väl chocken som gjorde att jag först tog det hela med ro och helt enkelt vände om för att se om jag kunde hitta något. Sakta gick allvaret i situationen upp för mig. Plånboken var borta. Bägge telefonerna borta. Nycklarna till bilen och nycklarna hem borta. Tanklampan hade lyst ett tag så jag skulle omöjligen kunna ta mig till göteborg. Jag var fullständigt strandsatt på en motorväg. :huvet :huvet

Kör tillbaka en bra bit, vänder runt och åter på den väg där det hände. Ställer motorcykeln vid vägrenen, tar av mig hjälmen och spanar. Siktar något som liknar en plånbok och i en lucka mellan alla långtradare och bilar springer jag ut och plockar upp den. Till min stora besvikelse är den fullständigt våldtagen och inte en grej finns kvar. Ett snabbt överslag ger att 13 plastkort, 1300 spänn i kontanter, 27 kvitton, en bankdosa, två kondomer och lite mynt ligger nånstans utmed denna sorgliga väg.

Jag börjar med att springa över vägen, över räcket och ner i det lilla dike som ligger mellan vägbanorna. Börjar sedan traska norrut. Efter 50 meter gör jag mitt första fynd - kortet till göteborgs sopstation. Så fantastiskt :) Kort därefter RR-licensen. Hurray... På detta sätt fortsätter det och jag hittar allt ifrån kvitto på en QP meal med dippsås till enkronor och en och annan postit-lapp. Stämningen sjunker lite när delar av mobiltelefonen börjar dyka upp, säkert 500 meter från där jag ställde hojen. Men lyckan blir då desto större när körkort (kanska tilltygat men användbart) samt bil och lägenhetsnycklarna dyker upp.
Det är 27 grader varmt, en jäkla massa trafik och jag virrar omkring i skinnstället och svettas som ett djur. Utökar sökområdet mer och mer och varje gång jag tror att "så här långt kan inte grejerna ha flygit" så hittar jag ytterligare en flisa av ett kreditkort eller rent utav en sedel (hela 120 kronor av de 1200 återfanns så någon lycklig kommer nog hitta ett par 500-lappar det närmsta).

Så till det stora fenomenet. Jag går åter över till vägrenen och hittar först fodralet till min Qtek-telefon. Det är en sån där liten dator med pyttelitet tangentbord och skärm. Säkert 100 meter senare ligger telefonen och 20 meter till hittar jag batteriet. Den ser lite repad och sne ut men annars intakt så jag trycker i batteriet. And behold - den fungerar. Det är mig helt obegripligt hur en telefon klarar att bli utkastad på motorvägen i 250 blås utan att gå sönder. Guds vägar äro outgrundliga!

Till slut har jag sån vätskebrist att jag börjar se i kors så sökningen får avbrytas. Det sista som hittas är mitt studentkort. Det låg i diket på andra sidan motorvägen. Sakerna var spridda mellan bron vid rollsbomotet och avfarten i kungälv = över en kilometer. Fascinerande :)

Förutom kontanterna så återfanns det mesta. Ett par nya bankkort, en bankdosa och en ny dyklicens så är allt som det ska igen ;)

Det är verkligen något magisjt över dina "händelser"... :)

Har ditt liv alltid varit såhär? :rolleyes:

Haha, tråkigt med pengarna men en rolig historia. Jag har lyckats med att tappa passagerarsadeln i hög hastighet och den tog 30 min att hitta.

Don Quixote skrev:
2321054 Noooooooooooo!!!!! Stannar och inser att dragkedjan i ryggsäcken har gått upp och ALLT har flygit ur.
Nej men fy fan. Stackars sate! :hihi

Kul läsning, men trist för dig. Åkte du tillbaka och hittade något mer senare?

Å jag som "bara" tappade kedjan häromdagen!
Kabang, halva kedjeskyddet + bakblinkersen borta i ett nafs, och ja don Quixiote: sakerna flyger OVÄNTAT långt...
Jag traskade dike fram och åter. F-n en KEDJA! Den KAN inte försvinna!
Längst bort i sökområdet...på ANDRA sidan vägen en bit ner i diket låg det aset.

Tur som jag har så har jag ju alltid ett kedjelås i ryggsäcken!
Oturligt nog var inte ryggsäcken med!!
I kutsen har jag OXÅ ett kedjelås kom jag på, men det var ett nitlås... :gnissla

Min räddare blev Kamikaze Kid som var på väg hem från Mo i Rana (jag skulle möta honom hemma för att låna vanen som jag i min tur skulle köra till Gelleråsen)
Han sliter av kedjelåset på hojen i bussen och jag är åter på väg! :tummenupp

Avdelningen att lära sig dra ner blixtlåsen på ryggan på ENA eller ANDRA sidan och inte ha dem mitt upp, har jag erfarit en gång, dock låg mina dyrbarare assets kvar.
I Onsdags däremot låg jag bakom en kvinna som valde att ha säcken öppen... en toarulle eller vad det var repade upp sig i fullt blås (110 km i timmen KJECOP!) och jag trodde det var hennes ljuddämparull som blåste ut!
Fränt tänkte jag bara!

Makalöst!

Tur att du hittade så många av prylarna ändå. Jag har också lyckats med konststycket att tappa stuff (deklarationsblanketten, bland annat) ur ryggsäcken på E6an. Dessa återfanns aldrig.

Förstår precis hur du kände dig! Förra veckan åkte jag iväg med öronpropparna fastsatta i tanklocket. Kom på det efter 50 meter och till min fasa hade ena öronproppen ramlat av. Hittade den dock 10 meter bakom hojen efter en kortare sökning. Vilken pers! :gnissla

;) Tur att du hittade mycket av prylarna.

:tummenupp för ditt goda humör trots det inträffade och :tummenupp för den roliga och välskrivna historien.

Har själv ännu inte tappat något från hojen, men väl en mellandämpare på en grön, tvådörrars volvo 242 någon gång på 80-talet. Minns att brorsan och jag, med andan i halsen, såg bilarna bakom köra slalom för att undvika delarna som studsade på vägen. Det gick bra dock och sedan lär bilen som faan ... :yoparty

Sorry, lite trådkapning blev det

En sjyst historia för 1300 kr, ku latt du orkade skriva ner den :)

Skriv ut den och rama in den på din toa, den gör succé bland dina skitande polare som har något att läsa när de krämar :arsele

Jag ramade in min 10.000 kr bot (dagsböter 5000+5000 kr olovlig körning + grov vårdslöshet i trafik) och den har gjort succé!!!

ser att jagbehöver tilllägga att våran Kära Don Q skulle ut och dricka en kall :öl med gottis ...Gottis inser efter att ha försökt att få tag i den stolte riddaren verkar va en total omöjlig uppgift så går han ner till grillen och beställer en halv special med räksallad....precis vid första tuggan av denna utmärkta svenska husmans kost så ringer riddaren och det första han säger :- det har hänt en olycka... Gottis tankar är va fan inte en Grind till : björn säger dock snabbt :nej jag har inte klotat..gottis tänker snabbt Fan motorn har gått åt helvete nu måste vi ta C.K cykel till EM:et...men fel hade jag och sen fick jag höra hela historien detta va kl 22,45 och den där ölen som vi hade pratat om låt som den stolte men lite snee riddaren behövde men efter som han hade tappat alla pengar så fick gottis ju iaf lägga ut och tro mig den minien när han fick första klunken va av ren lättnad och njutning

Don Quixote skrev:
2321054

Några kilometer senare får jag en hemsk tanke.. Noooooooooooo!!!!! Stannar och inser att dragkedjan i ryggsäcken har gått upp och ALLT har flygit ur.

Har själv provat det där :tomten . Någonstans utefter E4 mellan Uppsala och Stockholm ligger det träningsoveralls byxor en röd tröja och en buff. Som tur var låg MP3 spelaren kvar i ryggan.

Don Quixote skrev:
2321054 Bägge telefonerna borta.

Den ena höll, men vad hände med den andra?

P.s i 250km/h rör du dig och sakerna i 69,5m/s det är ganska mycket.

Tack för en kul historia.

Don Quixote skrev:
2321054 Det var länge sedan jag skrev nått
Förutom kontanterna så återfanns det mesta. Ett par nya bankkort, en bankdosa och en ny dyklicens så är allt som det ska igen ;)

Hoho, vilken upplevelse Donk. Vilken tur att du hittade bilnycklarna, jag menar, med den krossade bakrutan så ligger väl bilnycklarna under plastamttan i durken:-)

Ha ha ... Har man träffat dig så har man hela scenariot framför sig och
då blir det ännu roligare :hihi Been there done that kan jag säga men den
gången så undra jag va polaren försvann som låg bakom.. Hitta honom en bit tillbaka på vägen plockandes saker som farit ut från min rygga... :D

DR Bike !! KEDJELÅS ?????? :7peta :gnissla :skrämd det är ingen moppe du kör.....

Don Quixote skrev:
2321054 Det var länge sedan jag skrev nått längre på SH men gårdagens händelser kan vara värda att dela med sig. Var DonQs torsdagskväll bra eller anus? Historier om misär och elände är oftast roligast för andra att läsa så ... den var synnerligen anus. Tillåt mig lägga ut texten:

Kommer på E6 mot GBG och strax innan kungälv kör man under bron vid rollsbo-motet. Det går bra precis fullt och med solen i ryggen är det ganska styggefort. Ser för ett ögonblick i min egen skugga att någonting verkar lossna från mig. Ke? Kan det ha varit förståndet som släppte? Några kilometer senare får jag en hemsk tanke.. Noooooooooooo!!!!! Stannar och inser att dragkedjan i ryggsäcken har gått upp och ALLT har flygit ur. Det var väl chocken som gjorde att jag först tog det hela med ro och helt enkelt vände om för att se om jag kunde hitta något. Sakta gick allvaret i situationen upp för mig. Plånboken var borta. Bägge telefonerna borta. Nycklarna till bilen och nycklarna hem borta. Tanklampan hade lyst ett tag så jag skulle omöjligen kunna ta mig till göteborg. Jag var fullständigt strandsatt på en motorväg. :huvet :huvet

Kör tillbaka en bra bit, vänder runt och åter på den väg där det hände. Ställer motorcykeln vid vägrenen, tar av mig hjälmen och spanar. Siktar något som liknar en plånbok och i en lucka mellan alla långtradare och bilar springer jag ut och plockar upp den. Till min stora besvikelse är den fullständigt våldtagen och inte en grej finns kvar. Ett snabbt överslag ger att 13 plastkort, 1300 spänn i kontanter, 27 kvitton, en bankdosa, två kondomer och lite mynt ligger nånstans utmed denna sorgliga väg.

Jag börjar med att springa över vägen, över räcket och ner i det lilla dike som ligger mellan vägbanorna. Börjar sedan traska norrut. Efter 50 meter gör jag mitt första fynd - kortet till göteborgs sopstation. Så fantastiskt :) Kort därefter RR-licensen. Hurray... På detta sätt fortsätter det och jag hittar allt ifrån kvitto på en QP meal med dippsås till enkronor och en och annan postit-lapp. Stämningen sjunker lite när delar av mobiltelefonen börjar dyka upp, säkert 500 meter från där jag ställde hojen. Men lyckan blir då desto större när körkort (kanska tilltygat men användbart) samt bil och lägenhetsnycklarna dyker upp.
Det är 27 grader varmt, en jäkla massa trafik och jag virrar omkring i skinnstället och svettas som ett djur. Utökar sökområdet mer och mer och varje gång jag tror att "så här långt kan inte grejerna ha flygit" så hittar jag ytterligare en flisa av ett kreditkort eller rent utav en sedel (hela 120 kronor av de 1200 återfanns så någon lycklig kommer nog hitta ett par 500-lappar det närmsta).

Så till det stora fenomenet. Jag går åter över till vägrenen och hittar först fodralet till min Qtek-telefon. Det är en sån där liten dator med pyttelitet tangentbord och skärm. Säkert 100 meter senare ligger telefonen och 20 meter till hittar jag batteriet. Den ser lite repad och sne ut men annars intakt så jag trycker i batteriet. And behold - den fungerar. Det är mig helt obegripligt hur en telefon klarar att bli utkastad på motorvägen i 250 blås utan att gå sönder. Guds vägar äro outgrundliga!

Till slut har jag sån vätskebrist att jag börjar se i kors så sökningen får avbrytas. Det sista som hittas är mitt studentkort. Det låg i diket på andra sidan motorvägen. Sakerna var spridda mellan bron vid rollsbomotet och avfarten i kungälv = över en kilometer. Fascinerande :)

inget nuppa igår alltså, lider med dig :pannkyss

:hihi men som sagt tidigare, en schysst stor för 1200 :lol

Last edited:
Skönt att man inte är själv om detta...

Förra Måndagen så körde jag från Uppsala till Boxholm, Östergötland. Körde tidigt på morgonen så att man kunde hålla ett lagomt tempo.
Strax inan Nyköping så slog jag av på farten så att soppan skulle räcka fram till nästa depå.
Tur var det, för vid avfarten stod Polisen och höll ett öga på trafiken.
När jag hade tankat och drog ut på E4:an igen så kollade jag i backspegeln, vad är det som fladrar där tänkte jag. Är det halsduken, nix det var min Hawaiiskjorta som var påväg ut ur ryggsäcken. Stanade och såg att halva ryggan var öppen :4skrika Jag hade tagit med mig kontanter för att mappa hojen i Linköping, men alla pengar var inte kvar mellan 600-1000kr hade flygit ur.

Ringde ringde till mitt FB och sa vad som hade hänt. Då fick jag veta att det enda dom inte ersätter är kontanter :(
Så då hade även min solbrillor, shorts och skjorta försvunnit, så efter 2 dagar hade jag nya pengar :)

Själv så ville jag inte leta pengar efter motorvägen....

Ps: Det var en kul läsning :tummenupp

Last edited:
Strider skrev:
2321570 Hrmm, den här säsongen händer alltför mycket djävla skit av alla olika möjliga upptänkliga slag .

Jag har en ondagsstory som inte skall berättas här. Den är värre... :mad:

Du kan skicka PM ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey