en till "super" moppe....

Redan första kvällen som jag hade kortet var den en moppe scooter som ville rejsa.. körde om honom i en uppförsbacke på en 50 sträcka, han hängde på bakom och jag puttrade på i 50. Efter ett litet tag så blev han väll sur för att jag höll mig till hastighetsgränsen så han skulle om! när han kom upp jämsides så kollade jag bara på honom, vinkade, vred om gashantaget och helt plötsligt var han lånnnnnnggtt efter.. snubben fick sig nog en tankeställare. :D kan ju tillägga att denna kväll så körde jag runt på en DTR 125:a ostrypt.
 
den slår nog mätaren i botten utan probelm (120km/h) sen hur bra dom stämmer vet vi ju alla...

Jag hade en Derbi Senda R med metra avgassystem.. den gjorde nästna 110 på mätaren med orginal bakdrev, hade säkert gjort mer än 115 med annan drevning... likfan blev man omkörd på 90vägar :rodnar

men att den gör 130 på en fulmätare tvivlar jag inte på, SM går lite snabbare än R...
 
En kompis beta 50 enduro gjorde 95 på mätaren gjodre 75 på gps.
Aprillia ditech chippad och urpluggad gjorde 115 på mätaren och 85 på gpsen :fakta
 
En cykeldator e grymt exakt när den e rätt kalibrerad o funkar som den ska. Den visar mer "rätt" hastighet än din mätare på hojjen.
 
tro det eller ej men jag har en polare. hans moppe gör ca 120 mätaren är i botten, men jag menar, mätaren visar några km fel. :fakta

Men moppar som gör så pass har ej en 50 cc cylinder. Man brukar byta till 74 cc om man vill att den sk gå så pass :fakta :fakta
 
EBS skrev:
Ja, för att få upp en hoj/moppe i en teoretisk topphastighet av 160 är inte jätte svårt. Men i verkliga livet har vi nått som kallas LUFTMOTSTÅND. Min NSR gör nog runt 210 utan luftmotstånd och med rätt drevning. Så man kan inte lita på hastigheten som mäts upp i bänk. :fakta

Jojo, men den där lär ju inte direkt ligga på 90 km/h i verklig hastighet så ;)
 
CayLe skrev:
Om magneten är tillräckligt stark så att den fångar upp samtliga signaler samt att den är rätt kalibrerad så ska den nog vara mer exakt än standard mätarna. Rätta mej om jag har fel någon.

Inte mer exakt... Helt exakt!
 
aa

tänkte också på de där me moppen i bänken, är den simlerad så den räknar ut luftmotstånd och dyl.? annars kan man ju få vilken grejj som hellst att göra 200, har man en cykel som man bara drevar rätt å balanserar något¨å trampar lite går nog det också över 100. men däremot om det var gjort så att den där moppen, hur mycket den nu var trimmad vet man ju inte, gjorde 170 i verkligheten så är ju det grymt, om den inte var helt jävla moddad.
 
Re: aa

forna skrev:
tänkte också på de där me moppen i bänken, är den simlerad så den räknar ut luftmotstånd och dyl.? annars kan man ju få vilken grejj som hellst att göra 200, har man en cykel som man bara drevar rätt å balanserar något¨å trampar lite går nog det också över 100. men däremot om det var gjort så att den där moppen, hur mycket den nu var trimmad vet man ju inte, gjorde 170 i verkligheten så är ju det grymt, om den inte var helt jävla moddad.

Den simulerar endast motståndet i vägbanan inget annat.
 
Kurtan skrev:
Jojo, men den där lär ju inte direkt ligga på 90 km/h i verklig hastighet så ;)

nej men den lär hålla ca: 20 mil också.. jag höll på med mopedracing förut så jag VET att moppar kan gå fort. hade en team kamrat som körde med en kittad Honda MT5. den accade ifrån hans brorsas Honda NS125f 0 - 70 som ingenting. Men sen renoverades det oftare än vad den kördes också.
 
ahahah

vafan ska man få ut en fusk kurva för????långt ifrån häftigt att få bakhjulet att snurra som fan ju...sämst...kan cykla 170 i deras grejj på mammas tralla...ok liten överdrift...
 
SkorvKalle skrev:
16-18 hästar med bara cylindern, har du sen förgasare o trimpipa på de borde de fan inte va helt omöjligt o få upp den i 130.. möjligtvis "verklig fart" men inga mätare varken på bilar eller mc visar verklig fart... om du skulle mäta me RG:n när han maxar den tror ja nog den gör runt 130... jag tävla mot en likadan supermoppe dock med endast trimblås o den gjorde 90 enligt min mätare


fel fel fel, dom mäter upp effekten med alla "standard" trimdelar, tex. metrakit avgassysten, 24mm dell'orto, ostrypt cdi, hiflow, racing vevparti och dyl. med en riktigt bra inställd motor kanske dom kan krama ur 18hk/14-16000rpm
 
Hammet skrev:
fel fel fel, dom mäter upp effekten med alla "standard" trimdelar, tex. metrakit avgassysten, 24mm dell'orto, ostrypt cdi, hiflow, racing vevparti och dyl. med en riktigt bra inställd motor kanske dom kan krama ur 18hk/14-16000rpm

ok, men 18 hästar lär ju duga till att göra 130 ändå... min RG är strypt o gör runt 130 den me (säkert lite snabbare om man ligger o pressar som fan)
 
En dansk har en Aprilia RS50 som har ~ 15-16 hp på bakhjulet. Den gjorde 150 km/h på testbänken och 135 km/h på vägen.

Dock är ju en Aprilia RS50 (RS70 om vi ska vara petiga :D ) strömlinjeformad så luftmotståndet blir ju ganska litet.
 
då kostar hojen 30 lakan och trimmet typ 15k så då kan man ju lika gärna köra på en rs125a och få mindre böter om man torskar
 
mm

hammet har ju så rätt så rätt...helt värde att slösa så mycket pengar på en moppe lika värt att köpa en gammal 125 som är lite diskret..å tjäna massa pengar på de
 
Back
Top