en till lien snut fråga

MR R6™ skrev:
Har de inte ändrat lagen angående det eftersom alla sa att det var deras hund eller någon "annan" som kört.
Från och med årskiftet 04-05 så är det hoj/bil/båt/traktor/ko ägaren som får för det även om det är "någon annan" som körde fordonet(om de hinner se skylten förstås)
Okej jag är inte 100% säker men det har varigt mycket snack om det!

tror jag också har hört något sånt vet inte om det har tagits i bruk, men dem har i alla fall pratat om det

Var inte det bara på förslag?. fast jag är inte helt säker.

MR R6™ skrev:
Har de inte ändrat lagen angående det eftersom alla sa att det var deras hund eller någon "annan" som kört.
Från och med årskiftet 04-05 så är det hoj/bil/båt/traktor/ko ägaren som får för det även om det är "någon annan" som körde fordonet(om de hinner se skylten förstås)
Låter mycket osannolikt eftersom det skulle kräva total kontroll från ägaren.
Vi har två bilar i min familj och ibland tar frun min när hos ska åka och handla.
Ska jag straffas för något hon gjort?

Om man gör så måste man avkriminalisera brottet, som man gjort med felparkering tex. Det är därför förslaget föll. Hade inte blivet polisens sak att ta fartsyndare då, utan vägverket (tror jag)

/Pajje

Psychobiker skrev:
Om man gör så måste man avkriminalisera brottet, som man gjort med felparkering tex. Det är därför förslaget föll. Hade inte blivet polisens sak att ta fartsyndare då, utan vägverket (tror jag)

/Pajje
Låter logiskt. Hoppas det stämmer. :hihi

sandstream skrev:
Låter mycket osannolikt eftersom det skulle kräva total kontroll från ägaren.
Vi har två bilar i min familj och ibland tar frun min när hos ska åka och handla.
Ska jag straffas för något hon gjort?

Just precis. Dessutom kan ju någon ha "stulit" eller "kopierat" din regplåt. :tungan

Så blås ifrån dom, se till att ha full balja. Ställ knarren hemma hos mamma eller pappa och vänta nån dag.

Hör Harry Haffa av sig, är du förstås helt oförstående och passar på att påpeka att du minsann fick skylten stulen för någon dag sedan. :hihi

MR R6™ skrev:

Nej, ägaren till ett fordon kan inte bli ansvarig för nåt sånt. Det är en olaglig handling och bara den som utför handlingen kan åka fast.

Däremot om man drar snuten gång på gång på gång och du hela tiden påpekar att det är andra som har kört kan polisen beslagta bilen för att det inte ska hända igen.

Nej, dom måste ta dig på bar gärning. Dom kan inte komma typ en vecka senare o säga att det var typ du som körde, hur skulle dom då kunna bevisa att det var du ?

Älgen skrev:
om jag skulle dra ifrån polisen och dom inte ser brickan. kan dom senar då kunna ta mig om dom bara känner igen hojen läderställ etc. typ några dagar senare. ja bor som i ett lite mindre samhälle

Hur var det med han den där försäljaren som var ute och busade på fimans hoj(om han nu var det) polisen vann på att dom påstod att dom kände igen hans ansikte genom ett litet visir på hjälmen i 0,1sek. Man kan inte vara säker.

Nya grejen är att dom skickar en torped till ditt hem och knäcker knäskålarna på dig med ett basebollträ. dom skiter fullständigt i vem som körde hojen.
Skämt åt sidå dom kan aldrig ta dig för du kan alltid skylla på att du försökte att sälja hojen och det var kunden "Nisse Hult" som provkörde med dina kläder på sig, det är inte att rekommendera iaf för dom håller nog ögonen på dig ändå och försök senare att förhandla om en fotkörning tex. känn dig blåst.

Emmi skrev:
Nej, ägaren till ett fordon kan inte bli ansvarig för nåt sånt. Det är en olaglig handling och bara den som utför handlingen kan åka fast.

Däremot om man drar snuten gång på gång på gång och du hela tiden påpekar att det är andra som har kört kan polisen beslagta bilen för att det inte ska hända igen.

Det förutsätter att polisen kan bevisa att det är ditt fordon som använts vid smitningarna, inte alltid helt lätt när man inte blir tagen, samt när det går att kopiera och stjäla regskyltar.

• Förare med fordon har undkommit, men måste ertappas på bar gärning.
  • Ett regnummer räcker inte som bevis, eftersom såna går att kopera relativt lätt

Finns det risk för att du blir av med lappen - stanna inte, det är det inte värt, om du har möjlighet att komma undan och har tillräckligt med bensin i tanken.

finnpower skrev:
Nya grejen är att dom skickar en torped till ditt hem och knäcker knäskålarna på dig med ett basebollträ. dom skiter fullständigt i vem som körde hojen.
hehe.. :)

Om man "råkar" slinta 5 gånger med motorsågen på "hemma hos"-besökande torped, klarar man knäskålarna och lappen då? :näsblod

har hört att dom kan komma och ta dej men bara om dom har dej på film och kan bevisa att det är du som kört..d där me "på bar gärning" gäller tydligen inte längre..Rätta mejj om ja har fel.. :confused:

Är det inte bara en skröna då? Känns som snuten måste få svårt att bevisa nått sånt :va

sEiKo skrev:
Hur var det med han den där försäljaren som var ute och busade på fimans hoj(om han nu var det) polisen vann på att dom påstod att dom kände igen hans ansikte genom ett litet visir på hjälmen i 0,1sek. Man kan inte vara säker.

R.Lehtipalo skrev:
Det förutsätter att polisen kan bevisa att det är ditt fordon som använts vid smitningarna, inte alltid helt lätt när man inte blir tagen, samt när det går att kopiera och stjäla regskyltar.

• Förare med fordon har undkommit, men måste ertappas på bar gärning.
  • Ett regnummer räcker inte som bevis, eftersom såna går att kopera relativt lätt

Finns det risk för att du blir av med lappen - stanna inte, det är det inte värt, om du har möjlighet att komma undan och har tillräckligt med bensin i tanken.

Vi har exemplet med en Saab 9000 i stan som utan problem körde ifrån polisens patrullbilar några gånger. Ägaren hävdade att det inte var han som körde och att han inte visste vem som kört. Vakthavande befäl beslutade då en natt att beslagta bilen och sätta den i förvar för att inte bilen skulle användas i syfte för främjande av fara för annan. Jag vet inte om bilen är ute på vägarna än och det var 2 månader sedan.

Så visst kan dom spela boll tillbaka om dom vill...

//jaG

Naturligtvis kan polisen dyka upp och knacka på dörren vid ett senare tillfälle. Men det är inte polisen som är det stora hotet, utan snarare åklagaren och framförallt domstolen. Åklagaren har visserligen bevisbördan, men nämndemännen i tingsrätten saknar juridisk utbildning och kan döma någon på väldigt svaga grunder, även om rättens ordförande i regel vet bättre. Då återstår ett överklagande till hovrätten, där ett frikännande med största sannolikhet är att vänta. Frågan är dock om det är värt besväret? Om man gjort sig skyldig till ett brott för vilket endast böter är att vänta, så kanske det är lika bra att stanna.

Beslag är ett sätt för polisen att jävlas med någon som smitit, men om föremålet för beslaget uppnår ett visst värde (kommer inte ihåg om det är ett halvt eller ett helt basbelopp) så är det åklagaren som måste ta beslutet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park