En till köpråds tråd..

Xyron skrev:
2681270 Det som lockar är ju att det bara skiljer 10k i pengar mellan en 00as 750 som gått 2300mil till en 03as 1000 som gått 800mil..

Hade gärna rammlat över en billig 02-03-04as 750 med låga mil. Då jag kör över 700mil / sommar.

TROR du får billigare försäkring, mindre däcks kostnader osv med 750:in.
Jag kör mellan 1000-1500 mil varje sommar och tror det lönar sig att ha mindre cc om man vill köra billigt. Och snack om roligare bakhjulshoj är bara skitsnack. Min hoj när jag kör går att pressa upp till runt 235km/h på slangen sen blir chassit lite ostabilt vilket jag inte tror beror på cc antalet.
(Min försäkring nu på mig 22år ligger på ca: 5000kr trafik)

kraschandburn skrev:
2681302 TROR du får billigare försäkring, mindre däcks kostnader osv med 750:in.
Jag kör mellan 1000-1500 mil varje sommar och tror det lönar sig att ha mindre cc om man vill köra billigt. Och snack om roligare bakhjulshoj är bara skitsnack. Min hoj när jag kör går att pressa upp till runt 235km/h på slangen sen blir chassit lite ostabilt vilket jag inte tror beror på cc antalet.

kollade precis med salusansvar som verkar ha blivit tokigt billiga bara sådär, 5035:-/halv/helår för 750:n och 9100:-/halv/helår för k3:an, 24 år Lund haft kortet sen i juni. Dock kunde man inte ställa av hojen på dessa försäkringar men 5000 är ju ett riktigt kalaspris om du frågar mig, du borde knappast få betala så mycket mer. Svårt det här :)

Xyron skrev:
2678327 Är i valet och kvalet mellan ett par olika nya hojjar.
Den första som jag tittat på är en Gsxr 750-00a.
Hur stor blir skillnaden mot min förra r6a -99a, tänkte på de 15~nm mer i vrid och ~21hk mer i effekt.
Satt och torrbröt lite i garaget, den känns tyngre än r6an. Fast enligt specifikationerna (från www.bikez.com) är den 5kg lättare.
Den har gått ca 2300mil och är i MKT bra skick. (som ny)

Den andra jag tittat på är en Gsxr 1000 -03a.
Ännu mer hk och vrid jämfört med r6an (och 750in också för den delen)
Dock 10.000 dyrare i inköp och värre försäkring. Den har även gått under 1000mil. Frågan är väll om den blir klumpig och svårhanterlig (för en liten spillevink på 175cm och 70kg.) Var även krashkåpor till denna.

Har bokat ett par bandagar redan och blir säkert mer till sommaren, så frågan är om 1000cc hojjen blir för tung att ro runt där jämfört med 750in.Fast samtidigt vill jag ha mer vrid vid gatkörning för att slippa växla som en tok. Ex. r6an som inget händer under 8k rpm för att sedan skjuta på bra. Men eftersom 1000cc hojjen är 3 år nyare och mer uppdaterade saker på den, kommer den vara mycket klumpigare än en 00as 750?

Åsikter och folk som provkört bägge två eller alla 3 är mycket välkommet.

Mvh // en grubblande Xyron

1000 cc. Ingen motivering, förutom moset i rovan.:tummenupp

Xyron skrev:
Hade gärna rammlat över en billig 02-03-04as 750 med låga mil. Då jag kör över 700mil / sommar.

Öh? Är du bortrest större delen av sommaren?

Jag körde knappt i sommar (tycker jag) o körde ändå 1200mil..

kraschandburn skrev:
2681302 TROR du får billigare försäkring, mindre däcks kostnader osv med 750:in.

Lite OT men jag ser inte ditt sammanhang varför det skulle vara billigare att köra en 750 jämte en 1000cc. Du måste ju varva mer med en 750. mer varv = högre soppaförbrukning.

O varför skulle det slita mindre däck?

Det är beror ändå lite grann på körstilen man har...

Last edited:
roffe_s skrev:
2681288 Är det Gixx 1k i Gällivare contra JOFA:s 750 Du väljer mellan?

En snabb analys - 1k:n ligger rätt i pris (är milantalet "rätt"?:rolleyes: ), men 750:n verkar vara i "Mint condition" med rätt utrustning. Det känns som att prisskillnaden i alla fall borde vara 15-20 k exklusive kompenseration för "nödvändiga åtgärder" (däck etc). Å andra sidan - av någon anledning är det ju som 750 av årsmodell 2k eller nyare är så få (eller eftersökta) på begagnatmarknaden...

Lycka till med Ditt val:)

Du menar att 750in borde vara billigare eller att k3an borde vara billigare?
Ska ringa den förra ägaren och höra angående milen..

herge skrev:
2681313 kollade precis med salusansvar som verkar ha blivit tokigt billiga bara sådär, 5035:-/halv/helår för 750:n och 9100:-/halv/helår för k3:an, 24 år Lund haft kortet sen i juni. Dock kunde man inte ställa av hojen på dessa försäkringar men 5000 är ju ett riktigt kalaspris om du frågar mig, du borde knappast få betala så mycket mer. Svårt det här :)

9100kr betalar jag gladeligen, då jag fick betala 14.000 för r6an. (runt 2,5k / månad under sommaren).

TomasG skrev:
2681338 Öh? Är du bortrest större delen av sommaren?

Lite OT men jag ser inte ditt sammanhang varför det skulle vara billigare att köra en 750 jämte en 1000cc. Du måste ju varva mer med en 750. mer varv = högre soppaförbrukning.

Jag han med 700mil under sommaren, då gjorde jag även ett motorbyte i juni månad. (Hojjen stog 3veckor). Sen bor man ju ändå i norrland :gnissla

Last edited:
Xyron skrev:
2681494 Du menar att 750in borde vara billigare eller att k3an borde vara billigare?...

Stämmer allt ligger k3:an rätt (65-70kkr). Då borde 750:an ligga 15-20 kkr under (runt 50-55 kkr)... Är diffen mindre får Du la fundera på vilken som håller värdet rimligt bra... (alltså - med Din körning - förmodligen K3:an):)

Förresten - svart tank på K3:an - plasttank (hölje) eller omlackad?

Lite referenser:
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=42284
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=41727

För 60k hade man väl kunnat tänka sig en tur till Dalarna... men däcken köper man för 3k idag...:näsblod :tummenupp

OBS - bara mina 2p - Hur Du (och säljarna) värderar det hela är ju upp till Er! Ha de!

Last edited:
Xyron skrev:
Om inte annat får man väll kasta in en turbo i 750in efter något år..
Låter rätt nödvändigt... :rolleyes:

Hade valt 750n, alla dagar - Håller med "Rickard" på alla punkter.
Sålde min i september för 42 kkr, så de går att hitta billigt.

roffe_s skrev:
2681591 Stämmer allt ligger k3:an rätt (65-70kkr). Då borde 750:an ligga 15-20 kkr under (runt 50-55 kkr)... Är diffen mindre får Du la fundera på vilken som håller värdet rimligt bra... (alltså - med Din körning - förmodligen K3:an):)

Förresten - svart tank på K3:an - plasttank (hölje) eller omlackad?

Ha de!

Det är ett platshölje runt originaltanken.
Sedan finns det även krashkåps-bakdel eller vad man nu ska säga. Fast denna är helgjuten (dvs ingen passagerar sadel)

Edit: Det är inte allt för farligt att fara till dalarna men finns det nära så hellre det.

hållundan skrev:
2681598 Låter rätt nödvändigt... :rolleyes:

Hade valt 750n, alla dagar - Håller med "Rickard" på alla punkter.
Sålde min i september för 42 kkr, så de går att hitta billigt.

750in är i "nyskick" och han begär 55-60k för den. Finns ingen på blocket som ligger nå många tusen under det priset. Medans det finns ett par k3or som ligger 65-75k

Edit2: Pratade med polaren på salusansvar. 9900kr halvförs/ Helår på k3an. Det är ju för fan nästan ½ av r6an... aldrig med trygg hansa..

Last edited:
TomasG skrev:
2681338 Öh? Är du bortrest större delen av sommaren?

Nä men som alltid så beror det ju så klart på körstil.
Har du samma körstil på en 750 som på en 1000 så sliter det nog mer däck drivlina osv.
Normalkörning tror jag en tusen kostar mer i drift, kan ha fel också.

Blev tillslut en gsxr 1000 -03 iaf, vi får väll se om man ångrar sig eller gjorde rätt val till sommaren!

Mvh // Tommy

Xyron skrev:
2700286 Blev tillslut en gsxr 1000 -03 iaf, vi får väll se om man ångrar sig eller gjorde rätt val till sommaren!

Mvh // Tommy

Grattis Tommy - Du kommer nog att bli oerhört nöjd med "dödskallen":tummenupp Konsten är ju faktiskt att hantera den hoj man har så bra som man förmår - inte någon annans maskin...

Edit - dags att ändra Din avatar då:D

Ha de!

Last edited:
svinigt! :) själv så väntar jag bara på att det ska rulla in lite kulor så man kan komma igång med köpandet. Kör försiktigt :tummenupp

härligt med en till gixxer här uppe i norr. :yoparty
Hämtade min i skåne så jag hann prov köra den en liten sväng.
Kan ju säga att effekten och vridet verkar då räcka till...
Längtar bara till sommaren så man får prova den riktigt...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back