En till byta hoj tråd

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Nu har jag tröttnat på att det blir så lite åka. Så det är dags att byta bort sportisen. Men ångesten är stor. Min fireblade är ju jäkligt kul emellan åt men nu kanske den försvinner till helgen och då har jag ju inget att åka på.

Har kollat på 690 Duke rätt mycket samt funderar över street triple och Aprilia shiver och Ducatis hypermotard. Så ni som har gått från sportis till naken hoj vad har ni valt och blev ni nöjda?

Hojen skall användas till pendling det skall även funka bra att skjutsa. Samt gasa med kompisar på kostigar norr om sthlm. Vill även kunna slänga på sidoväskor eller toppbox så man kan byta dojjor när man kommer fram. Upprätt körställning för innerstan och en motor med karaktär. Alltså inte en jämn och mjuk gång som hondas hojar. Budgeten ligger på 50 papp. Samt en sitthöjd ej över 85 cm.

Så nåt kul att busa med men ska även funka till pendling.
Vad ska jag provköra?

//Dafe
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Mina val hade varit (i rangordning):

KTM 990 SM/SMR/SMT (950 kanske?)
Street Triple
CB1000R

Kan bli svårt för 50 men de hade jag funderat på om jag hade varit i närheten av den prisklassen
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Aprilia Tuono är en av de mest mångsidiga hojarna på marknaden. Du får en gen2 (2006-2010) för mellan 50-60k.
Gick själv från kåphoj till Tuono -09 och sedan vidare till SMR och är väldigt nöjd med den, men de är svårare att få för de pengarna.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Är inte 990 SMR rätt hög är bara 1,69 så jag vill inte sitta och dingla med benen minst en tå i backen.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Är inte 990 SMR rätt hög är bara 1,69 så jag vill inte sitta och dingla med benen minst en tå i backen.

Jo, den är rätt hög. Är själv 1,87 och jag når ner rätt precis. Fast å andra sidan är det ju inte så svårt att glida ner lite på sidan de få gånger man behöver ha markkontakt.
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Gått från ZX9R till Tuono, ångrar inte det en sekund... Eller jo när det spöregnar.

Gubben som hade den innan byggde väskställ, langade på värmehandtag och lite högre vindavisare och tourade med den men nä, någon touring-hoj är det inte.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top