En temperamentsfull bil

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Lite normal körning:rolleyes:

Ferrarin klarade besiktningen utan anmärkning.

Trots att Bilprovningen kraschade lyxåket – till en kostnad av en halv miljon.

– Det finns väl enklare sätt att klara en besiktning på, säger ägaren Torbjörn von Braun.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5853051.ab

Kommer ju osökt in på några andra svårkörda bilar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article427194.ab'

Livet som miljonär kan inte vara lätt, med alla dessa sköra och tydligen väldigt svårkörda leksaker:D

Jobbigt att det var just en F40 av alla jävla bilar, men "tur" att ägaren var Von Braun *om det nu var hans* för det hade varit jobbigt om det hade varit en stackars privatpersons ögonsten...
Men att det inte var någon buskörning verkar ju inte stämma, inte ens en F40 sticker iväg utan att man gasar.

Jobbigt att det var just en F40 av alla jävla bilar, men "tur" att ägaren var Von Braun *om det nu var hans* för det hade varit jobbigt om det hade varit en stackars privatpersons ögonsten...
Men att det inte var någon buskörning verkar ju inte stämma, inte ens en F40 sticker iväg utan att man gasar.

Exakt! I helvete att inte bes.mannen försökte provocera bilen ifråga. Visst att den kan vara lynnig att köra, men vet man vilken typ av bil man kör så tar man det väldigt försiktigt.
Hade jag haft en finare bil så hade jag krävt att få åka med när dom provkör bilen.

Jag hade utan problem kunnat åka med även om det inte var min bil :banana

Nån som vet vad en Ferrari F40 ligger på för slantar. Fungerar lite dåligt med priskoll på blocket :gnissla:)

Nån som vet vad en Ferrari F40 ligger på för slantar. Fungerar lite dåligt med priskoll på blocket :gnissla:)

Bra fråga, men med tanke på att kostade runt 4mille som ny så lär det inte ha sjunkit på en sån bil :brinnerup Kanske runt 5-6?

Bra fråga, men med tanke på att kostade runt 4mille som ny så lär det inte ha sjunkit på en sån bil :brinnerup Kanske runt 5-6?

Närå, den billigaste på mobile går på nästan tre bara.

Ferrari F40

Fickpengar mao. :brinnerup

Det är nog den Ferrarin jag gillar mest, känns som att det är minst prestige över den. Skulle mkt hellre äga den än t ex. en Enzo.

[YOUTUBE-ID]FAkspWdG2AE[/YOUTUBE-ID]

Det är nästan så det rycker till i baguetten, fi fan!

Last edited:
Närå, den billigaste på mobile går på nästan tre bara.

Det är nästan så det rycker till i baguetten, fi fan!

Åfan, jag trodde de hade ökat i pris på 15 år...
Snuskigt läcker bil, jag har bara provsuttit en sådan men det räckte det med :brinnerup
F50 i all ära, men det här är ändå en bil som började tillverkas 1987 eller nåt sånt och det tror man inte när man inspekterar den på nära håll. Inte jag åtminstone...

F40 är ju läckraste sportbilen någonsin! Men kan förstå att den är svårkörd.. hade den inte över 400hk och vägde ett ton eller nått sånt :bow

Liite jobbigt att vara "besiktningsmannen" där, alltså F40 har en ganska rejäl "turbokick" så är man inte beredd på det så är en krasch bara en tidsfråga.
http://www.youtube.com/watch?v=DFaqZTgjtcE

Hehe, ja lite "kul" med Koenigsegg, i den länkade artikeln läggs hela tiden skulden till krascherna på förarna.

Givetvis bygger väl inte firman en bil som är omöjlig att köra men jag utgår från att killarna i Top Gear vet vad de pratar om, i alla fall "The Stig"?

"När Top Gears mystiske testförare "The Stig" testade Koenigsegg första gången slutade det med avåkning. Han klagade över att bilen var för lätt över aktern, och ansåg att en vinge behövdes.
Till nästa försök häromveckan hade Koenigsegg monterat en vinge, och se! Nu gick det bättre".

Antagligen är det väl så att de flesta som har råd att köpa en superbil kanske inte är motsvarande duktig på att köra en?
Fast det är klart, fajtas man om titeln världens snabbaste serieproducerade bil så är ju vingar definitivt av ondo.

Å andra sidan, sker kraschen i lågfart så hjälper ingen vinge i världen så då är det nog förarna det är fel på ;)

De behöver svänga och testa bromsar.. Gasa är knappast en kontrollpunkt på SBP.

Alla olyckor av den typen är grundade vårdlöshet, pungckt! Hade jag haft en bil av den kalibern vette fan om jag låtit dem åka iväg själva sådär.

Sen är det VERKLIGEN fel bil. En Enzo eller en ny Porsche går att ersätta, det där är som att tappa en Rembrandt i majbrasan.

Liite jobbigt att vara "besiktningsmannen" där, alltså F40 har en ganska rejäl "turbokick" så är man inte beredd på det så är en krasch bara en tidsfråga.
http://www.youtube.com/watch?v=DFaqZTgjtcE

Hehe, ja lite "kul" med Koenigsegg, i den länkade artikeln läggs hela tiden skulden till krascherna på förarna.

Givetvis bygger väl inte firman en bil som är omöjlig att köra men jag utgår från att killarna i Top Gear vet vad de pratar om, i alla fall "The Stig"?

"När Top Gears mystiske testförare "The Stig" testade Koenigsegg första gången slutade det med avåkning. Han klagade över att bilen var för lätt över aktern, och ansåg att en vinge behövdes.
Till nästa försök häromveckan hade Koenigsegg monterat en vinge, och se! Nu gick det bättre".

Antagligen är det väl så att de flesta som har råd att köpa en superbil kanske inte är motsvarande duktig på att köra en?
Fast det är klart, fajtas man om titeln världens snabbaste serieproducerade bil så är ju vingar definitivt av ondo.

Å andra sidan, sker kraschen i lågfart så hjälper ingen vinge i världen så då är det nog förarna det är fel på ;)

Med svensken så ingår det ju en förarkurs.. Är man dum nog att tacka nej till den får man skylla sig själv :mattias

[YOUTUBE-ID]1YGX5QABpFE[/YOUTUBE-ID]

Det här är en temperamentsfull bil. Tror det är värlsrekord med M20 motorn.

Var de inte nån som fick en viper kvaddad av bilprovningen med?

:fakta

Tänkte precis på den när jag läste artikeln. Och i fallet med vipern vill jag minnas att de fått uttryckliga order om att INTE köra mer än vad som var absolut nödvändigt för besiktningen (de fick med andra ord inte lämna parkeringen typ). Ändå hade de tagit ut bilen på gatan, gasat och krockat. Det är ju fan att de jävla asen på bilprovningen ser sitt jobb som ett jävla provkörningsföretag så fort det kommer in spännande bilar...:mad:

Hade blivit så jävla förbannad om något sånt här hade hänt mig. Jag menar, jag har lämnat min bil till dem för att de ska avgöra om den är trafiksäker eller inte! Inte för att de ska få ta en gratis provtur och busköra bäst fan de vill:dummer
Vill jag nödvändigt låna ut min bil så gör jag det väl till mina kompisar, inte till random folk som inte kan hålla sina klåfingrar i styr.

Listan kan göras lång; Viper, Ferrari, Porsche, Supra mfl. De är inte mer än människor så visst sker det olyckor.

Om de bara körde som de skulle och inte gasade skiten ur alla spännande bilar så skulle det nog inte vara en lång jäkla lista på exklusiva bilar som de kvaddat... Tvärtom, de borde vara jävligt försiktiga med just den typen av bilar varför det inte borde finnas en sådan lista över huvud taget.

De ska göra sitt jobb, inte leka med andras bilar! Pungt!

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...