En tanke bakom skeva bromsskivor

• Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date

Smagatusk

Guest
Satt och funderade häromdagen varför så många av mina fordon har skeva bromskivor (hojen, min gamla Corvette, och numera käringens Audi 4,2 v8:a). En teori jag har är att när man buskört lite grann, och sen hamnar vid ett stoppljus så håller man automatisk på bromsen i ett ex antal minuter ibland. Kan det vara så att värmen avleds i olika takt när bromsbeläggen ligger på, på en del av skivytan? I så fall kanske man får tänka över och planera innan man kommer fram till ett stoppljus efter att ha buskört.

Nå? Vad tror ni?

Grundorsaken till varför bromsskivor slår sig är att det finns spänningar i materialet. Det i sin tur är orsakat av dagens "just-in-time"-produktion där materialet inte får "rikta till sig" innan man börjar bearbeta det. Huruvida körsättet har någon inverkan överlåter jag till någon annan att svara på.

:tummenupp

Har du skivorna riktigt varma och sedan står still kyls skivorna överallt utom där beläggen/oken täcker. Där hålls värmen kvar.

Detta kan innebära två saker som normalt händer, det ena är att belägget 'fastnar' lite på skivan och sedan har du en tårtbit med annorlunda friktion än resten av skivan. Detta kan slitas bort och ut över hela skivan.

Du kan också få olika ythärdning på olika delar av skivan, likadant som ovanför.

Om bromsarna fungerar bra tex kalla men pulserar varma och tokvarma fungerar bra så har något av ovanstående hänt.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret