En studie i hur man (inte) behåller sina kunder ( AvaMC )

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Verkstaden Hela Hojen som servade Honda stängde i höstat pga hyreshöjning. Läste att dom fick en hyreshöjning på 50%. Dom höll till på Södermalm, märkligt att dom inte försökte hitta en ny lokal.

Till och med 100% höjning, Eric var på gång att avveckla redan för flera år sen, nån som vet vad han sysslar med nu?

Tyvärr den bistra sanningen i många stora städer runt om i världen, inte bara Stockholm. Etablissemanget vill att kvadratmeterhyran trissas upp till smått orealistiska nivåer och att den sedan höjs ytterligare i en hög och konstant takt. Driver man då en verksamhet som kräver lite yta så når prislappen på hyran till slut en orimlig nivå.

Kvar blir stadskärnor med diverse pappersvändarföretg inom finans och mäkleri som säkerligen fakturerar sina parkeringskostnader som något helt annat. Bilfirmor och hojfirmor flyttar både en och två förorter längre ut.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Tyvärr har vi i hojkollektivet och ohederliga importörer bidragit till butiksdöden:död
Sprungit o köpt på nätet för att spara några futtiga hundralappar.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Tyvärr har vi i hojkollektivet och ohederliga importörer bidragit till butiksdöden:död
Sprungit o köpt på nätet för att spara några futtiga hundralappar.
Ja det känns ju så, finns det nåt trevligare än att en lördagmorgon glida in på en hojfirma och ta en kopp kaffe och kanske köpa ett par handskar eller nåt.
Snart, mycket snart får man kränga på sig skinnstället, gå ut i köket och fika och surfa på tyska tillbehörsfirmor som ska leverera grejor med hjälp av påstmord, huvva :(
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tyvärr har vi i hojkollektivet och ohederliga importörer bidragit till butiksdöden:död
Sprungit o köpt på nätet för att spara några futtiga hundralappar.

AVA har iofs ända sedan de låg i Hammarbyhamnen satsat på att göra upplevelsen att handla där sämre än att shoppa på distans. De har genom åren haft en del ok både säljare och mekar men lägstanivån har helt enkelt inte varit i närheten av acceptabel.

Tyvärr är de långt ifrån ensamma. De enda MC-relaterade företagen jag hittat i Sth som ALLTID levererat år efter år är Wheeler dealer, MC-proffsen och MC-boden. Tips på fler tas tacksamt emot.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
AVA har iofs ända sedan de låg i Hammarbyhamnen satsat på att göra upplevelsen att handla där sämre än att shoppa på distans. De har genom åren haft en del ok både säljare och mekar men lägstanivån har helt enkelt inte varit i närheten av acceptabel.

Tyvärr är de långt ifrån ensamma. De enda MC-relaterade företagen jag hittat i Sth som ALLTID levererat år efter år är Wheeler dealer, MC-proffsen och MC-boden. Tips på fler tas tacksamt emot.

Hela Hojen. Saligt avsomnad nu tyvärr. Alltid bra för mig gällande Honda.
Örby MC. Alltid levererat för min del när det gäller Kawa.

MC-Boden. Nej, Jobbiga säljare som mer eller mindre förföljer en runt i butiken. Tyvärr.

Instämmer om AVA. Åker aldrig någonsin dit igen. Spelar ingen roll var deras lokal är.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
AVA mc..
Vad ska man säga. Har haft så många "aldrig mer" - upplevelser där så det skulle ta för lång tid att skriva om.
Ägaren till denna butik borde bara inse att namnet AVA inte längre har en positiv klang hos en stor del av kundkretsen.
Vill man fortsätta i branschen bör man byta ut allt, namn, säljare, ja allt som har med kundmottagning att göra, en total revidering!

Btw, undrar när "Manne" kommer höra av sig ang min fråga om mellanpris på inbyte av en TL1000R mot en ny ZX10R?
Jag har stött på honom 2ggr och han lovade att återkomma.
Vet inte vad ni tycker är normalt att man ska få vänta på svar från såna besvärliga frågor? Det har gått 14 år nu..!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tyvärr den bistra sanningen i många stora städer runt om i världen, inte bara Stockholm. Etablissemanget vill att kvadratmeterhyran trissas upp till smått orealistiska nivåer och att den sedan höjs ytterligare i en hög och konstant takt. Driver man då en verksamhet som kräver lite yta så når prislappen på hyran till slut en orimlig nivå.

Kvar blir stadskärnor med diverse pappersvändarföretg inom finans och mäkleri som säkerligen fakturerar sina parkeringskostnader som något helt annat. Bilfirmor och hojfirmor flyttar både en och två förorter längre ut.

Det som gör det ännu skevare är att fastighetsbolagens balansräkningar ser bättre ut om man har outhyrda lokaler med högt kvadratmeterpris jämfört med fullt uthyrda men lägre kvm-pris. Detta då fastighetens värde bla. styrs av kvadratmeterpriset, vilket gör att det är enkelt sätt att öka värdet på sitt fastighetsbestånd även om man i praktiken inte drar in mer pengar, eller kanske t.o.m. får in mindre likvida medel. Den världen funkar väl dock lite annorlunda mot hur det ser ut för oss vanliga knegare.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Finns ju en sanning i det.
Jag är beredd att betala någon peng mera att handla hos en lokal hjälte. Dock under förutsättningen att man får något för det.

Den procenten jag betalar mer i butik förväntar jag mig att skall gå till kunnig service, att kunna se och klämma på produkterna, och kanske framför allt att DE står för strulet så jag slipper.

Min erfarenhet är att det oftast funkar bäst på små firmor där ägaren själv står bakom disken.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ava är ju lite intressant, de verkar ha bra märken (blivit av med ducati dock, eller har jag drömt att ava kört dem tidigare?). Flådiga lokaler, även om den senaste var på lite taskigt ställe. Kunder verkar de ju få in i butiken vad jag sett när jag varit dit, och Stockholm är ju inte folktomt heller direkt. Till på det så verkar det ju vara ett stort företag, åtminstone en gång i tiden med någon form av kapital bakom sig. Ganska många år har de hållit på också.
Varför går det inte att göra bättre? Syns bara dåliga erfarenheter mest överallt, visst de missnöjda brukar vara de som hörs, men just i detta fall känns kritiken väldigt enformig.

Nästan så att jag är sugen att dra iväg en arbetsansökan som varuhuschef med lite länkar till sånna här diskutioner på olika forum (finns en del). Och helt enkelt fråga; "Hur svårt kan det vara?"
:va
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
ava blev av med klim, arai och husqvarna vad det ser ut också :va Märkligt med Ducati och Husqvarna, det hade dom förra året och inget ljud alls om det nu.
 

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
För övrigt skall fastigheten på Norra Stationsgatan renoveras och alla hyresgäster har fått flytta ut.
Den nu utrymda lokalen vid pilen. Nu står framför detta kvarter de två nybyggda tornen med exklusiva bostadsrätter. Helt nybygda Torsplan med butiker till höger. Ytterligare till höger Karolinska Institutet och Nya Karolinska Sjukhuset. Läget som MC-Varuhuset har flyttat ifrån är extremt bra och det ska bli intressant att se vad som blir av byggnaden efter renoveringen.

Innan MC-Varuhuset, låg i samma lokal på 70-talet Motorfirma H. Flöter, men nya gröna Kawasakis i skyltfönstrena (varför försvann det butiksnamnet, såldes och blev Stockholms MC-Varuhus?), där E4:an passerade på några meters håll, rakt genom Stockholm. Man hamnade där, vid ett par rödljus, när man kom från Essingeleden söderifrån. Totalt vansinnigt. Svårt att avgöra ifall gentrifieringen av Norra Stationsområdet är sorlig eller inte. Påminner lite om det som hände med Lugnets industriområde när Hammarby Sjöstad skulle förnya och modernisera den delen av stan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lugnets_industriområde
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2020-05-05 kl. 17.37.42.png
    Skärmavbild 2020-05-05 kl. 17.37.42.png
    1.4 MB · Visningar: 46
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
ava blev av med klim, arai och husqvarna vad det ser ut också :va Märkligt med Ducati och Husqvarna, det hade dom förra året och inget ljud alls om det nu.

Arai framförallt känns ju som ett stort tapp.
Men det säger ju nästan ännu mer, bara för ett år sedan eller två så hade de en mkt stark line up. Honda och suzuki borde gå att sälja, men det är väl främst tillbehörssidan som det kanske lider lite, även om shoei gör bra krukor.
Frågan kvarstår, hur släpper man det så in i... Det är ju inte något nytt detta?
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Arai framförallt känns ju som ett stort tapp.
Men det säger ju nästan ännu mer, bara för ett år sedan eller två så hade de en mkt stark line up. Honda och suzuki borde gå att sälja, men det är väl främst tillbehörssidan som det kanske lider lite, även om shoei gör bra krukor.
Frågan kvarstår, hur släpper man det så in i... Det är ju inte något nytt detta?

Honda och Suzuki..
Inga märken folk går man ur huse för längre. En trist skugga av sitt förflutna!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Var inne i för någon månad sedan. Hade några frågor om en hojmodell, och kände att jag fick ett jäkligt drygt bemötande. Bättre en trappa upp dock, i tillbehörsdelen.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top