En stilla undran...

• Thread starter Thread starter McB
  • Start date Start date
Varför heter det att man är gift? Gift är ju nåt farligt och dåligt... Och borde då inte skilsmässa heta motgift :va

Varför heter saker och ting som de heter? Det ville jag också veta, så jag började plugga svenska (och nu historia) och faktiskt fick svar på en attans massa av frågorna! Det tradiga är att man inte kommer ihåg allt, men det var intressant så länge jag kom ihåg det och jag kan iallafall skryta med att jag visste varför det heter som det heter... :rolleyes:

För att svara på en fråga, ang. varför Island heter Island. En viss herr viking kom dit, landet var täckt av is och han gav landet namnet Is-land (Island). Logiskt. :)

morlock skrev:
- "Jag ska till frissan och temporära!"

:va låter dumt.

Kan ju ha o göra med att vi är vana o säga "permanenta". Hade det hetat "temporära" kanske det inte låtit lika dumt :confused:

heinz_p skrev:
Brinner ett ljus upp eller ned?
Lågan brinner uppåt och stearinet nedåt.

38.gif

~Settan~ skrev:
För att svara på en fråga, ang. varför Island heter Island. En viss herr viking kom dit, landet var täckt av is och han gav landet namnet Is-land (Island). Logiskt. :)
Och Grönland heter Grönland av en liknande orsak. En annan Hr.Viking missade Island på sin väg dit men hittade istället en ny och ganska obebodd ö. Den nya ön kallade han för Grönland (i rent propagandasyfte såklart) trots att den var isigare än Island.

Var på halkkörning idag och då uppkom en liten fråga i mitt huvud.
Vart tar airbag-"locket" vägen då airbagen utlöses? De sa att kudden hade en fart av 300km/h när den blåser upp sig. Då tycker man ju att locket borde bli som en projektil som sätter sig mellan ögonen. Eller är den bara fäst i överkant på något sätt så den flyger upp i taket?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back