En som fått upp ögonen...

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Hej allihopa

Jag är tyvärr en av dem som i 2 år har skenförsäkrat :( .
Men jag har nu fått upp ögonen efter läst en massa trådar här på forumet(bla samt av egen insikt). :tummenupp

Så nu blir det ändring på eländet. Jag har aldrig kraschat ngn hoj under mina 3 år med körkort, inte heller ngn bil har jag bucklat(haft B kort i 6 år).

Se detta som en ursäkt till dem här på forumet som inte skenförsäkrar... nu till den "roliga" ;) delen av mitt inlägg.

Var tros jag, en 24 åring med kort i 3 år samt zon 4 med låst hoj i garage kan tänkas få bäst försäkring (00 Yamaha R1).

Vågar man välja en halvförsäkring? Jag har lite svårt att förstå att så många klotar, för mycket bakhjulsåkning på de svenska vägarna??

Hoppas ni inte blir alltför sura på mig, jag har ju trots allt erkännt :fakta

//Linus

Går egentligen inte att ge några tips på vilket bolag som ger bra försäkringar. Det enda som gäller är att ringa runt till alla och fråga, be dock inte om en offert förräns du har fått ett bra bud, på så sätt kan du ringa igen och kanske få ett annat bud, eftersom det verkar vara en slumpgenerator som avgör.

Du kan också prova att spela ut bolagen mot varandra, dvs. säga vad du har fått för premie hos bolag A och fråga om bolag B är villiga att gå under det.

Kanon! :)

Skillnaden på att halv- och helförsäkra:
Om du orsakar olyckan, får du med en helförsäkring skadorna på din hoj reparerade på "försäkringsbolagets" bekostnad.
Med halvförsäkring får du stå för kostnaderna.

I övrigt har du samma skydd vad gäller stöld, olyckor, brand osv.

yes!! =)

jag hittade en försäkring hos if som jag tycker var helt ok

de går på hur många år du haft körkort, inte bara mc och då jag haft B(il) kort sedan 97 så fick jag ganska mycket bonus, blir en halvförsäkring 930:-/månad vid påställd hoj, 89:-/mån när jag ställer av den och den automatiskt går över i garageförsäkring.. de ville ha 2400/mån på en helförsäkring, men jag kör säkert! =) :squid så det blir en halv! :tummenupp

Drive safe!

//Linus - Nu med egen försäkring

cloud79 skrev:
Hej allihopa

Jag är tyvärr en av dem som i 2 år har skenförsäkrat :( .
Men jag har nu fått upp ögonen efter läst en massa trådar här på forumet(bla samt av egen insikt). :tummenupp

Så nu blir det ändring på eländet. Jag har aldrig kraschat ngn hoj under mina 3 år med körkort, inte heller ngn bil har jag bucklat(haft B kort i 6 år).

Se detta som en ursäkt till dem här på forumet som inte skenförsäkrar... nu till den "roliga" ;) delen av mitt inlägg.

Var tros jag, en 24 åring med kort i 3 år samt zon 4 med låst hoj i garage kan tänkas få bäst försäkring (00 Yamaha R1).

Vågar man välja en halvförsäkring? Jag har lite svårt att förstå att så många klotar, för mycket bakhjulsåkning på de svenska vägarna??

Hoppas ni inte blir alltför sura på mig, jag har ju trots allt erkännt :fakta

//Linus

Visst vågar du halvförsäkra, jag ändrade min till HALV idag, från 7500 kr / halvår till 2600 Kr / halvår.

Nu ska jag bara hitta nå kåpor som är till salu för en billig penning (skrapade / krashade) Sen blir det ram puckar.

Sen är det bara tuta & köra

:tummenupp

Jag är 24 år, bor i ett område 4, haft bilkort sen 97 och mc-kort sedan 00.

Jag pröjsar 4200 halv/halv hos folksam.
Förra året pröjsade jag 6500 hel/halv hos salus men dom ville ha 16000 halv/halv i år så det blev till att byta bolag.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026