En snabb SAAB 9-5 fråga

Alla rätt konstruerade motorer har kedja.

Varför stoppa in en gummisnodd vars brott kan orsaka skador för tiotusentals kronor och som MÅSTE bytas med korta intervaller, när det finns ett bättre alternativ?

En kedja i olja kan gå hela bilens livslängd utan underhåll, jag vet att det finns bilar som rekomenderar byte även av kedja, jag vet dock inte varför, feldimensionerade kedjor kanske?

Tycker kedja är vettigt jag med men t.o.m. det har ju Saab (konkurs AB) misslyckats med några ggr. Att såga kamrem rakt av blir lika fel det med då vissa tillverkare lyckas knåpa ihop dem med åtminstone 16000 mila intervall á 8-10 år och det fungerar.

Finns kålsupare i båda lägrena.
 
Dig vill man inte köpa begagnad bil av, fast du kanske är en sån som köper och behåller till den är färdig för skroten.
Tror att GuW har en golf till salu, i mint condition... :tungan


Vart tog de gamla stötstångsmotorerna vägen? Där slapp man tänka på sånt som remmar o kedja, o lätt att montera bort toppen var det också när man även slapp den överliggande kamaxeln. :nostalgisk
 
Tror att GuW har en golf till salu, i mint condition... :tungan


Vart tog de gamla stötstångsmotorerna vägen? Där slapp man tänka på sånt som remmar o kedja, o lätt att montera bort toppen var det också när man även slapp den överliggande kamaxeln. :nostalgisk

Har du någon svaghet för ventiljustering var 500mil? Varav bilskrället gick med full kapacitet under 250 av dom? :tummenupp
 
Rejsvinklar körs ju ofta med Jeseldrivning av kammen,dvs rem. Verkar funka kalas :tummenupp
Visserligen har dom en kanske lite mera hysterisk bytesfrekvens,men iaf;)
 
Dig vill man inte köpa begagnad bil av, fast du kanske är en sån som köper och behåller till den är färdig för skroten.

Dom bilar som jag inte har lämmnat till skroten har jag gett bort, så det är nog liten risk.

Den nyaste bil jag någonsin har haft köpte jag när den var 5 år gammal, den behöll jag i 18 år.
 
Dom bilar som jag inte har lämmnat till skroten har jag gett bort, så det är nog liten risk.

Den nyaste bil jag någonsin har haft köpte jag när den var 5 år gammal, den behöll jag i 18 år.

Tycker dina barn att det är jobbigt att ha en pappa som aldrig gör nåt som "andra"?

Vet ju själv hur man tyckte farsan va puckad så fort nåt han gjorde råkade sticka ut lite...

(menar inte att du gör fel bara att barn ofta är överkänsliga)
 
Tycker dina barn att det är jobbigt att ha en pappa som aldrig gör nåt som "andra"?

Vet ju själv hur man tyckte farsan va puckad så fort nåt han gjorde råkade sticka ut lite...

(menar inte att du gör fel bara att barn ofta är överkänsliga)

Min far kör fortfarande sin 245 från -93. Enligt honom själv ska han aldrig sälja den. Däremot ska han kränga av sin VW Sharan mot någonting nyare (Dacia Duster ska vara intressant).

Varför byta något som fungerar?
 
Tycker dina barn att det är jobbigt att ha en pappa som aldrig gör nåt som "andra"?

Vet ju själv hur man tyckte farsan va puckad så fort nåt han gjorde råkade sticka ut lite...

(menar inte att du gör fel bara att barn ofta är överkänsliga)

Mina barn kör volvo 145 pilsnervagn, Saab 99 med turbomotor, Saab 9000 vinterbil samt Opel Kadett rallybil.

Dottern har inget körkort än, men hon är inte heller värst intresserad av nya bilar, hon vill gärna ha en gammal bil som förstabil.

Jag och dottern var och provkörde Toyota Versus S i dag, hon kommenterade den som "en perfekt kärringbil, inte nog med att den har en äcklig automatlåda, den har automatiskt motorstopp i korsningarna också"
 
Jag och dottern var och provkörde Toyota Versus S i dag, hon kommenterade den som "en perfekt kärringbil, inte nog med att den har en äcklig automatlåda, den har automatiskt motorstopp i korsningarna också"
Hon har humor i alla fall, det måste man säga :D
 
Volvo 142 har kamdrev i alla motorkonfigurationer.

Jasså, kamkedjorna i mina bilar har gått över 30tusen mil, trots att jag INTE servar mina bilar, alls, någonsin....
En av bilarna bytte jag inte olja/filter i på 7 år/ 7tusen mil, jag bara fyllde på, kedjan och sträckaren klagade inte det minsta för det.
Jag tror att han som fick bilen av mig bytte olja i den, för han körde den ett par år till.

Dom där remmarna som går 24 tusen, varför monteras dom inte från fabrik då, dom flesta bilar ska in och byta efter allt mellan 7 tusen och 15 tusen, INGEN bil jag har hör talas om har haft längre intervall än 15 tusen mil/tio år på gummisnodden.

Den där som höll 24 tusen mil, hur många år håller den, 24 år också?

Varför missköta sina bilar?
 
Varför missköta sina bilar?

För att dom är slut och ändå ska gå till skrot?
Ingen är mer förvånad än jag att den gick igenom besiktningen i 7 år till.
Dessutom hatar jag att skruva i bruksbilar.

Edit: Den fortsatte ju att gå igenom i någon annans ägo, avgasvärdena sjönk säkert när han bytte oljan och filter...
 
En kedja i olja kan gå hela bilens livslängd utan underhåll, jag vet att det finns bilar som rekomenderar byte även av kedja, jag vet dock inte varför, feldimensionerade kedjor kanske?

Mercorna brukar vara lämpliga att byta vid 60-70k.
Även metall slits med tiden.
 
En kompis vill pracka på mig en SAAB 9-5, 2.3t, -00 med chip (240hp), lugnt körd (ganska säker källa). Den fick inte godkänt på bromsrören bak.

Är detta på samma svårighetsnivå som att kränga däck (mc), byta olja, startmotor och generator på volvo 740?

EDIT: Får jobbet gjort för en tusing :tummenupp


:hihi Är den chippad till 240 HP eller med 240 hp? Eftersom originalet 2,3t (aero?) är runt de hp...

Är själv en "stolt/förbannad" Saab 9-5 2,3t Aero -99/00 förare. :gnissla

PM:a om du vill ha tips på eventuella problem (vilket kan vara en 1000 punkters lista)
 
Någon som vet vad det är för storlek på fälgarna på en Saab 9-5 2.3t (sedan) orginal?

:hihi Är den chippad till 240 HP eller med 240 hp? Eftersom originalet 2,3t (aero?) är runt de hp...

Är själv en "stolt/förbannad" Saab 9-5 2,3t Aero -99/00 förare. :gnissla

PM:a om du vill ha tips på eventuella problem (vilket kan vara en 1000 punkters lista)

Hur menar du med hp eller HP? Tänker du mat? ;)

Det är 230hp i en Aero. Har du en Aero?

Skicka mig gärna en lista :)
 
Last edited:
Någon som vet vad det är för storlek på fälgarna på en Saab 9-5 2.3t (sedan) orginal?



Hur menar du med hp eller HP? Tänker du mat? ;)

Det är 230hp i en Aero. Har du en Aero?

Skicka mig gärna en lista :)

Därför var jag lite :va över hans chipning vilket kan sota motorn mer än vad den optimerar. Skriver en liten lista under dagen!

Klart att flygplanet är en Aero! :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top