En snabb fråga om drevning på Gixxer1100 -89! (4000rpm i 90km/h normalt???)

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Hej!

Har haft hojen i knappt en vecka nu... har reflekterat över en sak.
Ska hojen verkligen varva lite drygt 4000rpm i 90km/h?? :va Det är ju en 1100! :tungan Min gamla 750 -85 varvade inte så mycket i 90km/h... snarare ca 3700rpm...

Köper standard drev när jag byter drivpaket nästa sommar.. får man se om det blir nån skillnad. :rolleyes:
 
Nisse977 skrev:
Hej!

Har haft hojen i knappt en vecka nu... har reflekterat över en sak.
Ska hojen verkligen varva lite drygt 4000rpm i 90km/h?? :va Det är ju en 1100! :tungan Min gamla 750 -85 varvade inte så mycket i 90km/h... snarare ca 3700rpm...

Köper standard drev när jag byter drivpaket nästa sommar.. får man se om det blir nån skillnad. :rolleyes:
Högt varv= sporthoj
Lågt varv = touringlok
Det väljer man när man köper hoj! Skämt åsido så varvar en hoj vanligtvis
för mycket i landsvägsfart, mycket eldande för kråkorna blir det.
 
Det är väl bara att räkna bakåt... du bestämmer själv hur fort den ska gå...
4000 rpm 90
8000 rpm 180
12000 rpm 270

osv ....
 
Nog verkar den varva lite mycke. Min varvar ca 3000 i 90. Vid 4000rpm går den ca 120.
 
®1100 skrev:
Nog verkar den varva lite mycke. Min varvar ca 3000 i 90. Vid 4000rpm går den ca 120.

Hmmm... ja det var många konstiga svar från er idag!... Men svar liknande det från ®1100, var det jag sökte!!

Min borde ju inte varva mer än 86´an!? :va

Förrförra ägaren hade fått upp hojen i 295km/h mätarfart. Då kan det inte ha varit denna drevning.. för då skulle den ha varvat drygt 13000rpm... Rött kommer ju vid ca 11000 har jag för mig! (vet i och för sig inte när den bryter)

Någon som har en 1100 -89 med orginaldrevning som kan ge svar på detta!?? :Bugar
 
Last edited:
Nisse977 skrev:
Förrförra ägaren hade fått upp hojen i 295km/h mätarfart. Då kan det inte ha varit denna drevning.. för då skulle den ha varvat drygt 13000rpm... Rött kommer ju vid ca 11000 har jag för mig! (vet i och för sig inte när den bryter)

Varvräknaren visar ca 800 varv för mycket så 11800 presenterat på mätaren är i verkligen bara ca 11000.
 
Original utväxling GSXR 1100 89 = 15-48
 
andersbrink skrev:
Varvräknaren visar ca 800 varv för mycket så 11800 presenterat på mätaren är i verkligen bara ca 11000.
Jasså! Så det är "glädjemätare" på varvet med! Det trodde jag inte, Hehehe! :hoppskrat


gixxer_1255 skrev:
Original utväxling GSXR 1100 89 = 15-48
Får ta å kolla vad det sitter för drev där... :fakta
 
Last edited:
4500 rpm i 100 blås är standard, 3800 på 86-88, gissar att de ändrade pga att 89 varvar mer, rött vid 11500 mot 10500. Min visar nästan 12500 innan skyddet klipper, vilket är runt 11500 i bromsbänken. Jag har ett kugg större framdrev vilket ger 4000 rpm i 100 blås, mer lagom och skönare att åka med, accet är likvärdigt. 12000 varv ger nästan 300 mätarfart.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
4500 rpm i 100 blås är standard, 3800 på 86-88, gissar att de ändrade pga att 89 varvar mer, rött vid 11500 mot 10500. Min visar nästan 12500 innan skyddet klipper, vilket är runt 11500 i bromsbänken. Jag har ett kugg större framdrev vilket ger 4000 rpm i 100 blås, mer lagom och skönare att åka med, accet är likvärdigt. 12000 varv ger nästan 300 mätarfart.

Har du en 89+ hoj? :)

Japp då vet jag! Ska nog satsa på ett framdrev med nån kugg mer! Borde ju inte bli så slö för det! :D

Funkar det med orginal kedjelängd om man bara tar en kugg mer på framdrevet!?
 
Last edited:
Varvtal i 90 km/h

Jag har ett program där du för in utväxlingen på växlarna samt vilken drevning, däck etc du har. sedan så får du ut viken hastighet som hojen sakll göra vid ett visst varvtal. PM:a om det är något som du vill ha så mailar ag över det.
// Olle
 
Nisse977 skrev:
Har du en 89+ hoj? :)

Japp då vet jag! Ska nog satsa på ett framdrev med nån kugg mer! Borde ju inte bli så slö för det! :D

Funkar det med orginal kedjelängd om man bara tar en kugg mer på framdrevet!?

Jag har en 89. Kedjan klarar ett kugg större drev och du lär inte märka skillnad i acc, elelr så är det bara för att jag har 1195cc... :rolleyes:
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag har en 89. Kedjan klarar ett kugg större drev och du lär inte märka skillnad i acc, elelr så är det bara för att jag har 1195cc... :rolleyes:

Nä.. jag tror inte det märks någon skillnad! :) Det är ju rätt gött vrid i 1100´an!!! :banana
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top