En segstartad rackare... lösning?

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Detta är väl inget större problem egentligen, men det hade varit
gott om man hade fått det fixat.

Nu är det så att hojen min är ganska tjurig när den ska starta.
Jag kliver på aset, drar ut choken till max och håller in startknappen.
Det kan ta upp till 30 sek. innan den vill starta (ibland längre om den stått i garaget en längre tid).

Hur gör jag för att den ska starta kvickare? Byta tändstift kanske?

Tack.

MvH /Ola

Provat att börja med full choke, och sen minska samtidigt som du håller startmotorn igång?

Hur är batteriet annars?

Min hoj var jävligt svårstartad och batteriet var dåligt. Det höll inte alls länge om hojen stod. 1 vecka så var batteriet slut. Men annars så gick han på starten då batteriet var uppladdat, men var svår att få igång.

Nu har jag bytt batteri och det verkar som att problemet är borta. Nu har han startat hur fint som helst. Vet inte om det är en slump bara kanske.... nån annan som vet?

Ett gammalt batteri tappar kapacitet. Det gör att det inte orkar leverera den effekt (hålla spänningen uppe å samtidigt leverera tillräcklig ström) som krävs för soppapump, tändning, startmotor mm. Så ja, byta batteri, eller iaf mäta upp det, är en bra början.
Detsamma gäller stiften, kolla dom, gap mm. Det kanske tom är läge att byta dom?

Vad har du för typ av soppapump? Elektrisk eller såndär hemsk skitpump som kallas vacuumpump? Vacuumpumpar är enkom av ondo..

Vad har du för typ av soppapump? Elektrisk eller såndär hemsk skitpump som kallas vacuumpump? Vacuumpumpar är enkom av ondo..

Testa full choke och rör inte gasen eller har du gjort det redan. Hade ej XJ som var helt hopplös bara jag råkade petade på gasen. Kanske berodde det på att något var trasigt eller slitet.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt