En reseberättelse och lite kåseri.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Har varit ute i det vackra kvällsvädret och vart en sväng till "Lappen på Smacken" i Hedemora. På vägen norrut så motte jag en som körde en cykel med lite större kåpa som blinkade med lyset och 2km längre fram stod Polisen. (Tack till dig jag mötte, om du läser här!) Sen har jag farit runt lite här och där. Resan var ganska lärorik. När jag åkte förbi en kanotstadio så åker man längs själva tävlingbanan. På ett ställe står det en skylt som det står 5 knop på. Jag höll knappt 120 då så det betyder att en knop är ca 24 km/h. Lärorikt att åka MC. :banana

Sen har jag även lärt lite om fysik och relativitetsteorin. Det är relativt roligt att åka MC. Det är roligare ju fortare man kör faktiskt. Detta borde betyda att inte bara massa och tiden, beror på hur fort man rör sig utan även hur kul man har.

Och då har jag kommit på nåt bra. Då vet jag varför man har roligare på natten än på dagen. För att solen ska gå upp i öster så måste jorden snurra motsols sett ovanifrån nordpolen. Mitt på dagen har jorden vridit sig så att man är som närmast solen. Just i det läget mitt på dagen så är den totala hastigheten man ha som lägst, för då gör jordens rotation att man färdas rakt i motsats riktning mot den riktning som själva jorden rör sig i då den roterar runt solen. Sen 6 timmar senare så befinner man sig på jorden baksida set i färdriktningen. Man har då ingen hastighet som varken bidrar eller motverkar den totala hastigheten precis som på morgonen. Sen när jorden fortsätter att vrida sig så kommer jordens vridningshastigeht ge ett tillskott till jordens hastighetförflyttning. Den maximala hastigheten har man mitt i natten då man är på motsatt sida mot solen. Alltså minimal hastighet kl 12 på dagen. Maximal hastighet 12 på natten. Ca medelhastighet kl6 på morgonen och kvällen. Ungefär säger jag eftersom Eftersom jorden varv runt solen på ett år tillför ett dygn. Hade det varit prick kl6 så hade jorden och solen färdats i två raka parallella banor alternativt stått still på samma ställe. :näsblod

Tänk vad bra det är att åka MC! :yoparty

/Rymding

Bifogat

• Relativtkul.JPG
    Relativtkul.JPG
    20.8 KB · Visningar: 92
PRECIS! Jag håller med.

Tänk då en punkt på ditt däcks slityta. Med fordonet i 200 km/h accar och bromsar den punkten från noll till 400km/h en gång varje varv. Ryckig arbetsuppgift! ;)

/H

XRV-Henning skrev:
2227888 PRECIS! Jag håller med.

Tänk då en punkt på ditt däcks slityta. Med fordonet i 200 km/h accar och bromsar den punkten från noll till 400km/h en gång varje varv. Ryckig arbetsuppgift! ;)

/H

Du är klipsk för att var fördd på jorden! :tungan

Men jordens perfeihastighet vid ekvatorn är över ljudhastigheten. Visserligen är preioden ca 24h, men ändå.

Tur att man inte bor på ekvatorn. Hade aldrig pallat skillnaden i kul mellan natt och dag,,. :gnissla

/Rymding

Rymding skrev:
2227866 Har varit ute i det vackra kvällsvädret och vart en sväng till "Lappen på Smacken" i Hedemora. På vägen norrut så motte jag en som körde en cykel med lite större kåpa som blinkade med lyset och 2km längre fram stod Polisen.

/Rymding

Det stället är nog ett av de bättre på planeten!

/Urban

Rymding skrev:
2227866 Har varit ute i det vackra kvällsvädret och vart en sväng till "Lappen på Smacken" i Hedemora. På vägen norrut så motte jag en som körde en cykel med lite större kåpa som blinkade med lyset och 2km längre fram stod Polisen. /Rymding
Fan har du sett poliser i dessa krokar trodde det var en utdöende art i den här delen av dalarna.. :tungan Tycker aldrig man ser nåra när man är ute o kör.Såg ioförsig en idag i borlänge men han såg så grinig ut så batongen hade nog lagt in om skillsmässa :rofl

Rymding skrev:
Den maximala hastigheten har man mitt i natten då man är på motsatt sida mot solen.

Var ut och testa, det gick fett :tummenupp

Ännu fetare var det med en fet full måne hängandes lågt över trädtopparna, fett när man kör mot den.

Hur är det med ebb och flod, halv/fullmåne, borde gå fortare att köra i flod då lr?

Last edited:
KGK skrev:
2228129 Var ut och testa, det gick fett :tummenupp

Ännu fetare var det med en fet full måne hängandes lågt över trädtopparna, fett när man kör mot den.

Hur är det med ebb och flod, halv/fullmåne, borde gå fortare att köra i flod då lr?

Mycket riktigt. Maximal effekt av månen har du när du åker rakt emot den. När du har fullstor flod så är månen rakt ovan dig. Kan ifs vara bra vid slangning. När du har liten flod är månen på rakt motsatt sida om jorden, alltså rakt under dig. Alltså borde det bästa vara att åka rakt mot månen vid ebb eller strax före ebb.

Nu har vi ju inte varken så stor flod eller ebb på dessa breddgrader, så återigen är det ekvatorbona som har störst nytta av det eller om man vill lider mest av det.

Ju mindre av månen som är upplyst, ju större "nytta" har man av månen och ju kraftigare är flod och ebb, eftersom månen och solen samarbetar och drar åt samma håll.

/Rymding

Kuben skrev:
2227925 Fan har du sett poliser i dessa krokar trodde det var en utdöende art i den här delen av dalarna.. :tungan Tycker aldrig man ser nåra när man är ute o kör.Såg ioförsig en idag i borlänge men han såg så grinig ut så batongen hade nog lagt in om skillsmässa :rofl

Jodå, det var en Polisdam och en Polisherre som siktade på tre ungdommar i en liten röd japanare, med sin anteckningsblock. :ajjabajja Ungdommarna så lite underlägsna ut. :notme :rodnar

/Rymding

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...