En redig nöt att knäcka

Det verkar som att den inte orkar tända vid varvtalet för maximal vrid, dvs då fyllnadsgraden är som störst och således kompressionen som störst. Har du nya stift, slå ihop stiften från 0.7 till 0.4 - går den bättre då lär du kika över tändsystemet. Funkar den lika pissigt även då kan det vara glapp i elesystemet som accentueras av vibrationer. Är det ingen glappis - är det för fet eller för klen soppablandning. Isf upp i bänk.
 
Förra året hade jag ungefär liknande symptom på min hoj (också en Kawa, fast äldre). Den varvade upp fint till typ 8000 rpm och sen bluddrade den i några sekunder, den gick av och på, för att till slut varva ur ordentligt. Det felet visade sig bero på brytaren till sidostödet. Vad jag har hört är det en klassiker på Kawor. Precis som föregående talare påpekar så vid ett visst varvtal börjar antagligen brytaren att självsvänga och då bluddrar hojen. En brytare som är dålig kan ge väldigt konstiga symptom, det tog mig ett bra tag innan jag kom på vad det var.
En brytare kan ha två fel, antingen rör sig inte pistongen som den ska, den åker inte ut tillräckligt, eller är blecken inne i brytaren ärgiga. Det första kan man undersöka genom att dra ut pistongen, man kan försöka känna om den åker ut eller inte. Det andra kan man försöka åtgärda genom att spruta in rostlösning, det är inte lätt, men det kan hjälpa om man har lite tålamod.
Det kan vara värt att kolla upp sidostödsbrytaren, det är lätt gjort och det kan spara mycket tid. Lycka till!
 
Last edited:
Är nålarna och emusionsrören bytta än?

En bekants Blackbird (-97 medkörd ca 10k mil) hade precis samma symptom. Nålarna "såg bra ut" men hojen började inte gå som folk innan verkstaden plockat i mina originalnålar som dom lånat.
Det var mycket spekulerande och felsökande i tändsystemet innan dess eftersom felet verkade vara tändrelaterat.

Lycka till!
 
Midnattsblå skrev:
2490644 Hallo alla.
Sökt på forumet men inte hittat några passande svar.

Sitter med en Kawa ZZR-600 -92:a. Och det e ju trevligt.
Men denna är sig inte riktigt frisk.

Symptom:
Åker t.ex på 4:an på lagom varv, 5-6000. Vill öka för lugn omkörning.
Motorn drar fint till ca 8000, då den tycks "takta över", bluddrar och tappar all ork, accelererar inte ens. Man får då "koppla" sig upp till ca 8600-9000, då börjar motorn dra fint igen och går kalas till maxvarv, ca 14000.

Kör jag bara under dessa 8000varv så går den fint men kan ibland tjuvdö efter lite bludder(1 av 10 åkturer). Har jag tagit den förbi detta "dåliga" varvtal så har den ofta en tendens att tjuvdö, men gör det inte alltid(5 av 10 tester förbi varvtalet). Startar alltid efter lite övertalning vid vägkanten, men svårare om man pressat den förbi detta konstiga område.

Om jag drar fullt från stillastående märks knappt något alls. Inga tjuvstopp eller bludder. Bara om jag försöker öka farten på 3:ans eller högre växel förbi detta varvtalsområde vid normal körning.

Tycker själv att jag hör missar på en cylinder ibland, men det är antagligen inbillning.

Har fått massa tips, men inte hittat något som hjälpt ännu. Haft hojen i garaget snart 2 år bara för att man tappat gnistan då ingen lösning på problemet hittats (än).

Kommer byta stift igen och mäta upp tändkablar/spolar.
Mycket tacksam om någon känner igen detta eller har förslag på en lösning.

/Mc



Hej du.
MAXVARV 14000????
Hmm, har du kollat på din varvräknare nyligen??
Inte börjar väl röda fältet vid 14000,,,Börjar väl kring 11-12000 eller liknande,eller??!!
Om du brukar dra den upp dtill 14000 r/min,,, så kan det ju finnas andra anledningar till att din hoj inte funkar som den skall,,he he
Hälsar Frostie.
 
Hmmm... ni pratar mycket om luft/bränsle. Men då den går efter de dåliga vartalasområdet är de knepigt.

Har du kollat tändboxarna? För mig låter det som ett el-fel. Har haft bilar som tett sig likartat... Prova låna någons, eller köp på en skrot. Kolla så kablarna e ok med...
 
Har haft ett liknande problem på en -92års GSX750, då var det orsakat av att en tidigare ägare haft annat luftfilter men låtit V&H Supersport systemet sitta kvar. Problemet visade sig precis som du beskriver, det var som om det var en varvtalsspärr vid 8000rpm. Om man gasade upp till det varvet och släppte på gasen så man "smög" förbi 8000 upp till ca 9000 och där vred på allt igen så gick det problemfritt. Alla rådde att det var Vacuumläckage, membran, för små munstycken mm... Slutligen provade jag att gå ned i bestyckningen, dvs huvudmunstycken och det löste problemet:tummenupp

En bekant hade liknande problem med en FZR750 och det löstes på samma sätt
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top