En racingfråga

Säger inte emot dig men jag har lite svårt att tro att en modern Superbike-trimmad motor inte skulle palla ca 35 mil utan att gå i bitar. Att de inte är på samma nivå som i WSBK kan jag förstå men att de "bara" skulle vara lätt modifierade Superstock motorer låter lite klent.

Såg en dokumentär om Guy Martin där de intervjuade hans motorbyggare och jag fick känslan av att det var trimning på ganska hög nivå, borde i Supersport och Superbike (de har ju ofta en helt annan hoj för Superstock-racen).

Problemet är de extremt långa perioderna av fullgas när man mer eller mindre ligger mot varvstopp. Det dödar hårt trimmade motorer med herrejösseskammar/höjt varvstopp/häftiga ventiler osv. Visst gör man en hel del smågrejer som inte ryms inom SST reglerna men det är långt ifrån SBK/SS i trimmningsgrad.
 
Men den hojjen svängde dåligt.
Vi håller os till tävlingshojjar.
Dragracing och toppfartsrekord är väl också en tävlingsform? :va

Problemet är de extremt långa perioderna av fullgas när man mer eller mindre ligger mot varvstopp. Det dödar hårt trimmade motorer med herrejösseskammar/höjt varvstopp/häftiga ventiler osv. Visst gör man en hel del smågrejer som inte ryms inom SST reglerna men det är långt ifrån SBK/SS i trimmningsgrad.
Vinner man verkligen på att ligga mot varvstoppet istället för annan utväxling så att motorn precis inte orkar varva ut?
 
Yamaha beräknar att de i år kommer närma sig toppfarten på 360 km/h på Mugello.... :gnissla
 
Dragracing och toppfartsrekord är väl också en tävlingsform? :va


Vinner man verkligen på att ligga mot varvstoppet istället för annan utväxling så att motorn precis inte orkar varva ut?

Att höja utväxlingen tillräckligt för att skona motorn skulle innebära ett ordentligt tapp i toppfart och högfartsacceleration. Titta på en ombordvideo och de åker ofta med blinkande shiftligt en 15-20s åt gången..
 
Hur är det på Isle of Man?
Hur långt kör man? ca 36 mil Senior TT
Är det 6 varv i Senior TT? Ja
Byter man backdäck efter halva loppet? Fyller på bensin? Efter 2 varv är det tankning och byte backdäck.

Tackar för det.
Det betyder att i ett MotoGP lopp som är längre än 120km kommer det vara överhängande risk att däcken och kanske också bensinen tar slut. Så förarna får tat lugnt med att använda 1000cc motorns resurser om de ska komma i mål med en topplacering.
Betyder det här att de som satt banrekord är de som kommer i mål i mitten av fältet? :va
Kan bli spännande att se de sista varven.
 
Last edited:
Tackar för det.
Det betyder att i ett MotoGP lopp som är längre än 120km kommer det vara överhängande risk att däcken och kanske också bensinen tar slut. Så förarna får tat lugnt med att använda 1000cc motorns resurser om de ska komma i mål med en topplacering.
Betyder det här att de som satt banrekord är de kommer i mål i mitten av fältet? :va
Kan bli spännande att se de sista varven.

Med dagens bränslebregränsningar har det länge varit ett problem att man får snåla på soppan och åka vissa delar av racet med en bränslemapp som sparar soppa och offrar effekt.
 
Tackar för det.
Det betyder att i ett MotoGP lopp som är längre än 120km kommer det vara överhängande risk att däcken och kanske också bensinen tar slut. Så förarna får tat lugnt med att använda 1000cc motorns resurser om de ska komma i mål med en topplacering.
Betyder det här att de som satt banrekord är de som kommer i mål i mitten av fältet? :va
Kan bli spännande att se de sista varven.

Att däcken tar slut är inte alls ovanligt i motogp bensinstopp har även många fått. Och motogp hojjarna dricker mindre än våra vanliga gatcyklar.
 
Att däcken tar slut är inte alls ovanligt i motogp bensinstopp har även många fått. Och motogp hojjarna dricker mindre än våra vanliga gatcyklar.

Det är säkert en myt, men det påstås att när Peter Skjöld körde endurance så var däcken tvärslut och tanken snustorr när han gick i depå.
I vilket fall som helst, så krävs det intelligens och nerver.
 
Säger inte emot dig men jag har lite svårt att tro att en modern Superbike-trimmad motor inte skulle palla ca 35 mil utan att gå i bitar. Att de inte är på samma nivå som i WSBK kan jag förstå men att de "bara" skulle vara lätt modifierade Superstock motorer låter lite klent.

Såg en dokumentär om Guy Martin där de intervjuade hans motorbyggare och jag fick känslan av att det var trimning på ganska hög nivå, borde i Supersport och Superbike (de har ju ofta en helt annan hoj för Superstock-racen).

Den banan är så påfrestande på hojarna så tom moderna 600cc i superstock-skick inte håller alltid. Finns alltid någon som letar topp åt en R6 där. :)

Sen säger racerförare/team/trimmare alltid vad fansen vill och vill gärna skrämma sina konkurenter. Du har garanterat själv hört om att 600cc i SM aldrig har båda hjulen i backen pga att dom går på bakhjulet på gas och sen framhjulet på broms och toppar 300km/h på våra banor. Man får oftast dra bort en siffra motsvarande moms-procenten för att komma i närheten av verkligheten i effekt och toppfarter som näms i sånna samanhang. :)
 
Att däcken tar slut är inte alls ovanligt i motogp bensinstopp har även många fått. Och motogp hojjarna dricker mindre än våra vanliga gatcyklar.
Skulle vilja påstå att soppatorsk är väldigt ovanligt i MotoGP nuförtiden. De har avancerad programvara som kontinuerligt beräknar hur mycket bensin som kan förbrukas för att ta sig i mål med så lite bensin som möjligt kvar.

Ett MotoGP-race är totalt (med in- och utvarv) drygt 12 mil och då går det åt ca 21 liter bensin. De drar alltså ca 1.75 liter per mil. Att en gathoj med nästan 100 Hk mindre (tex en R1:a) skulle dra mer låter osannolikt.

Finns säkert någon här som vet mer exakt vad deras tävlingshojar drar per mil :)
 
Skulle vilja påstå att soppatorsk är väldigt ovanligt i MotoGP nuförtiden. De har avancerad programvara som kontinuerligt beräknar hur mycket bensin som kan förbrukas för att ta sig i mål med så lite bensin som möjligt kvar.

Ett MotoGP-race är totalt (med in- och utvarv) drygt 12 mil och då går det åt ca 21 liter bensin. De drar alltså ca 1.75 liter per mil. Att en gathoj med nästan 100 Hk mindre (tex en R1:a) skulle dra mer låter osannolikt.

Finns säkert någon här som vet mer exakt vad deras tävlingshojar drar per mil :)

Bränsleförbrukningen per mil blir ohyggligt hög när man kör i racetempo.
Särskilt på långsamma banor.
Ligger man på full acceleration halva banan så kostar det.
Har aldrig mätt på hoj, men på bil (ascona b med volvo 230motor på 200+hk) så mätte vi 5,5 liter/mil.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top