En racingfråga

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Två frågor som är relaterade till varandra. Vad är prestandan på hojar till MotoGP och Isle of Man TT och fråga två: Har vi kommit till den gräns där vi hade kunnat bygga ännu snabbare hojar men inte gör det för att det hade lett till fler dödsfall?

I början på 1900-talet gick ju alla fordon tok långsamt och vi har konstant vant oss vid högre "säkra" hastigheter. Var tror ni gräns går till att det helt enkelt inte går att bygga ett fordon som är säkert för en viss hastighet?

Hoppas ni förstod..
 
I början av 1900-talet tyckte man fordonen gick tok snabbt.
 
Gänsen mellan prestanda och säkerhet har uppnåtts flera gånger.
Sedan ändras en parameter och utvecklingen kan fortsätta.
Senast var väl början på nittiotalet när tvåtaktsfemhundrorna var som vassast.
Sedan dess anser jag att det inte gjorts något stort hopp som gjort att man kan öka prestandan nämnvärt.
 
En CB750 -81 är våldsamt mjuk och ska inte över 200, en modern boxram har absolut inte dom problemen.

När tåg började komma ansågs dom vara farliga för att människokroppen inte skulle tåla dom hastigheterna, 15kmh. Dom snabbaste löparna springer ju över 40kmh, och hästar några kmh till, som vi har använt i tusentals år.

Vi kan dö vid hastigheter på runt 10kmh om vi har otur, och en MotoGP-hoj gör lätt det 30-dubbla.

Det är ju inte fordonen i sig som är farliga, det är vi som sitter på som försätter oss i farliga situationer. En hoj med 200hk och toppfart på 300kmh har ju fortfarande ett gashandtag som man kan styra den där effekten med. Det farliga är ju när bromsar och chassi inte motsvarar effekten, eller när vi försätter oss i situationer som vi inte längre kan hantera. För vissa är det 60kmh i en situation, för andra 120 i samma situation. Eller ibland 60kmh för en förare i en situation, ibland 120 för samma förare i en annan situation.

Sen förstår jag inte frågan helt och hållet, säkert för en viss hastighet? :va Allt går att köra ihjäl sig med! :fakta Möjligen att man får anstränga sig med vissa typer av industrifordon som toppar gånghastighet och väger 100-tals ton dock.
 
Intressant fråga om man grottar lite. Var inte en av anledningarna till att man gick ner till 800cc just att det gick för fort? Flera förare var över 340 på vissa banor och det ansågs livsfarligt (Har ett minne av Capirossi som var uppe i 343, men jag kommer inte ihåg var eller när). Har man ändrat inställning till vad som anses livsfarligt då man återgått till 1000cc? Vi kommer säkert att se toppfarter på över 350 blås. Det finns antagligen ekonomiska fördelar med att vidareutveckla litersmotorererna från de standardmotorer som tillverkarna redan har och jag antar att ekonomin styr som vanligt.

Chassi och balans mellan alla miljoner faktorer på en GP-hoj verkar vara begränsningen tillsammans med däckens grepp. Sen kan man ju diskutera de tekniska hjälpmedlens för eller nackdelar. Jag antar att de är nödvändiga för att göra hojarna körbara och mindre livsfarliga, men jag kan tycka att det är förarens jobb att tygla hojen, inte elektroniken.

Detta var mina amatörmässiga spekulationer. Kanske kan det få fart på diskussionen. När tror ni GP-hojarna kommer passera 400 blås på bana? Mer grepp och effekt så wheelar hojen, är den fysiska begränsningen på rakorna nådd? Är de snabbaste teamen de som lyckas ställa in hojen bäst för varje bana?
 
Intressant fråga om man grottar lite. Var inte en av anledningarna till att man gick ner till 800cc just att det gick för fort? Flera förare var över 340 på vissa banor och det ansågs livsfarligt (Har ett minne av Capirossi som var uppe i 343, men jag kommer inte ihåg var eller när). Har man ändrat inställning till vad som anses livsfarligt då man återgått till 1000cc? Vi kommer säkert att se toppfarter på över 350 blås. Det finns antagligen ekonomiska fördelar med att vidareutveckla litersmotorererna från de standardmotorer som tillverkarna redan har och jag antar att ekonomin styr som vanligt.

Chassi och balans mellan alla miljoner faktorer på en GP-hoj verkar vara begränsningen tillsammans med däckens grepp. Sen kan man ju diskutera de tekniska hjälpmedlens för eller nackdelar. Jag antar att de är nödvändiga för att göra hojarna körbara och mindre livsfarliga, men jag kan tycka att det är förarens jobb att tygla hojen, inte elektroniken.

Detta var mina amatörmässiga spekulationer. Kanske kan det få fart på diskussionen. När tror ni GP-hojarna kommer passera 400 blås på bana? Mer grepp och effekt så wheelar hojen, är den fysiska begränsningen på rakorna nådd? Är de snabbaste teamen de som lyckas ställa in hojen bäst för varje bana?

tror inte man jobbar på att få upp hastigheten snarare snbbare acceleratorn.. 349.288km/h är hastighets rekordet än så länge.
http://www.motogp.com/en/news/2009/Pedrosa+top+speed+record+mugello
 
Det är väl däcken som sätter gränsen idag?
Är det inte så att om en MotoGP-förare ger allt vad motorn klarar så är däcken slut innan MotoGP-loppet är över?
Dvs han/hon får nöja sig kom sist i mål eller inte alls komma i mål i MotoGP?
Eller är det bränsleförbrukningen som sätter stopp för framfarten?
Inte tillåtet att tanka och max storlek på tank?
Här finns säkert de som vet!

Hur är det på Isle of Man?
Hur långt kör man? Är det 6 varv i Senior TT?
Byter man backdäck efter halva loppet?
Fyller på bensin?
Hur ofta?
Här finns säkert de som vet!
 
Hur är det på Isle of Man?
Hur långt kör man? ca 36 mil Senior TT
Är det 6 varv i Senior TT? Ja
Byter man backdäck efter halva loppet? Fyller på bensin? Efter 2 varv är det tankning och byte backdäck.
 
800:orna hade väl +250Hk och de nya 1000-kubikarna kommer inte ha mindre. Problemet är att få ner effekten och framhjulet i backen.

De superbike som körs på IoM ligger nog runt 220-230 Hk.

Att man bytte från 990 till 800 i MotoGP berodde delvis på de höga topphastigheterna. Tyvärr så ledde 800 till högre kurvhastigheter vilket i sin tur ledde till olyckor.
 
800:orna hade väl +250Hk och de nya 1000-kubikarna kommer inte ha mindre. Problemet är att få ner effekten och framhjulet i backen.

De superbike som körs på IoM ligger nog runt 220-230 Hk.

Att man bytte från 990 till 800 i MotoGP berodde delvis på de höga topphastigheterna. Tyvärr så ledde 800 till högre kurvhastigheter vilket i sin tur ledde till olyckor.

Är det på gummit 250 häst eller vevaxeln?
 
Har inte hänt speciellt mycket på hastighetsfronten då.. :)

Där har hänt massor men i samma takt som toppfarten ökar så lägger man in hastighetsdämpande åtgärder på banan. Dels stryks en del ultrasnabba banor och på andra byggs chikaner.

Vad som är imponerande är att man 1955 åkte 100mph i snitt runt IOM. Dagens varvrekord är 131 mph....
 
Man kan inte köra så speciellt trimmat på IoM. Motorerna går i bitar då. Man kör typ modifierat superstock i både 600 och 1000cc. Skulle gissa att Supertwin inte heller kan köra så mycket trimmat där heller.
 
Man kan inte köra så speciellt trimmat på IoM. Motorerna går i bitar då. Man kör typ modifierat superstock i både 600 och 1000cc. Skulle gissa att Supertwin inte heller kan köra så mycket trimmat där heller.
Säger inte emot dig men jag har lite svårt att tro att en modern Superbike-trimmad motor inte skulle palla ca 35 mil utan att gå i bitar. Att de inte är på samma nivå som i WSBK kan jag förstå men att de "bara" skulle vara lätt modifierade Superstock motorer låter lite klent.

Såg en dokumentär om Guy Martin där de intervjuade hans motorbyggare och jag fick känslan av att det var trimning på ganska hög nivå, borde i Supersport och Superbike (de har ju ofta en helt annan hoj för Superstock-racen).
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top