En olje fråga

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Tänkte byta oljan men har hört att vissa får problem med en visst märke att kopplingen inte funkar bra o bla bla...

Men ska inte alla MC oljor gå att använda i alla hojar, efter att ha hör sådant så undrar jag vilket märke ska jag ha i min ZX6R 05? Ska det vara delsyntet eller helsyntet?
 
Dom som har mest problem med kopplingsslir pga "fel" olja är R1'or. Dock har varit med om motsatsen i min gixxer, att lamellerna klibbar ihop om hojen står ett tag. Polka fick samma fenomen i sin VTR efter ett oljebyte också. Jag hade problem med Castrol GPS, minns dock inte vad hon hade.
 
Castrol GPS är den olja som R1/R6 sägs ha problem med. Kopplingsslir ska det bli. Har dock haft GPS i min R6a utan att uppleva problem.

Att lamellerna kleggar ihop sker väl med de flesta hojar oavsett olja?
Så har det varit på alla mina iaf.
 
Dom som har mest problem med kopplingsslir pga "fel" olja är R1'or. Dock har varit med om motsatsen i min gixxer, att lamellerna klibbar ihop om hojen står ett tag. Polka fick samma fenomen i sin VTR efter ett oljebyte också. Jag hade problem med Castrol GPS, minns dock inte vad hon hade.

Exakt. Man vill ju liksom inte köpa Motul för 200 litern o sen slirar kopplingen känns som bort kastade pengar. Va är det i dessa oljor inte funkar ihop, dom klarar ju alla en viss standard men fungerar ändå inte med vissa modeller?
 
Exakt. Man vill ju liksom inte köpa Motul för 200 litern o sen slirar kopplingen känns som bort kastade pengar. Va är det i dessa oljor inte funkar ihop, dom klarar ju alla en viss standard men fungerar ändå inte med vissa modeller?
Antagligen är det ju någon tillsats som inte faller inom ramarna för dom olika klassifieringarna. Jag har faktiskt varit lite för lat för att engagera mig det, jag slutade köra med Castrol i min hoj, och har Biltema i bägge istället, och det funkar klockrent :)
Men ska man ljudloda lite i det så är det ju materialet i lamellerna som inte trivs ihop med komponenterna i oljan. Och det är ju svårt att veta vad det sitter i, kanske inte i din nya hoj, men i en 10 år gammal hoj kan det ju ha bytts lameller friskt, och oljorna förändras/utvecklas ju från år till år dessutom. Det som inte funkade till en viss hoj för tre år sen kanske funkar perfekt i år.
Så alternativen är att prova, fråga andra eller köra den man alltid har haft :)

Castrol GPS är den olja som R1/R6 sägs ha problem med. Kopplingsslir ska det bli. Har dock haft GPS i min R6a utan att uppleva problem.

Att lamellerna kleggar ihop sker väl med de flesta hojar oavsett olja?
Så har det varit på alla mina iaf.
Nja, det beror nog lite på kombinationen olja/lameller. Sen jag böt olja på min gixxer så försvann problemet. Innan så var det som att det inte fanns nån koppling, det satt verkligen ihop.
 
Last edited:
Min gamla zx-9 gillade inte Motul 300w. Bytte ett gäng lameller innan, korkad som man är, jag kom på att byta oljesort.
 
Snart får du ett svar av DRbike att du ska söka i sökfunktionen o det är en bra ide tycker jag , Det har skrivits spaltkilometer i denna fråga,

Nix! ;)
Jag skriver i MEK-forumet om MEK-frågor.
Inte här.
Så hade denna tråd skrivits i RÄTT forumdel hade jag svarat så - ja! :)
mvh

P.S Se Blacktriples förtjänstfulla länkningar.
 
Castrol GPS är den olja som R1/R6 sägs ha problem med. Kopplingsslir ska det bli. Har dock haft GPS i min R6a utan att uppleva problem.

Att lamellerna kleggar ihop sker väl med de flesta hojar oavsett olja?
Så har det varit på alla mina iaf.

jag har jo då kørt castrol GPS i alla mina r6:or, dvs 3st totalt. inga problem.
har faktiskt kørt gps i alla mina hojar utan problem.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top