En O-ring borta = byta kedja?

  • Thread starter Thread starter Dez
  • Start date Start date

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Såg när jag rengjorde kedjan sist att en O-ring saknades. Är detta farligt, dvs finns det risk at kedjan går av eller kan jag lungt smörja och löra ett tag till?

Drivpaketet är inte speciellt slitet för övrigt...det har gått en del men kuggarna (iaf på bakdrevet) har inga synliga förslitningar.
 
Chansa inte mer än nödvändigt. Jämfört med vad ett kedjebrott kan orsaka både i lidande och pengar är det inte dyrt med ett nytt drivpaket, även om det känns tungt.

Själv hade jag nog gjort som Anders rekommenderar, men det beror förstås på körsätt också.
 
R400 skrev:
Chansa inte mer än nödvändigt. Jämfört med vad ett kedjebrott kan orsaka både i lidande och pengar är det inte dyrt med ett nytt drivpaket, även om det känns tungt.

Själv hade jag nog gjort som Anders rekommenderar, men det beror förstås på körsätt också.

Framhjulet lyfter ju då och då så lungt kör man ju knappast :crash

har kollat lite noggrannare och ser att drivpaketet nog är ganska slitet trots allt, så det blir nog till att byta till nästa sesong.

Tack för tipset iaf :hej
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top