En ny otrolig skatt/avgift

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Markus skrev:
Problemet är att det inte är konsekvent. Samtidigt som människor ska betala de kostnader de orsakar samhället så lever vi i något flumsolidariskt samhälle. Man kan inte äta kakan och behålla den du vet.;) Antingen för man över fler avgifter på de som orsakar kostnaden OCH sänker skatterna eller så kör vi på i endast Kim Jong Il andan.

Men här för man ju över en avgift. Det finns ju inte enbart ytterligheter som att man betalar alla avgifter själv och 0 kr i skatt, eller Kim Jong-stuket, man kan ju lägga sig nånstans mittemellan också.

Chris Ash skrev:
Men här för man ju över en avgift. Det finns ju inte enbart ytterligheter som att man betalar alla avgifter själv och 0 kr i skatt, eller Kim Jong-stuket, man kan ju lägga sig nånstans mittemellan också.

Skulle man sänka skatten också? I så fall är det inte bara ett rimligt förslag, det är ett ypperligt förslag. :tummenupp

Liwa1 skrev:
Men hallå

1. Det var det löjligaste och orättvisate jag hört.
2. Villaägare betalar dýra fastighetskatter så det och annat än dom i lägenheter, så vad mena med att villaägagre slipper undan :va Dom betalar ju redan skatt som t ex en i hyresrätt inte betalar.

3. Rent relevant går det inte ens att jämföra mellan hus och lagenhet och varför skabara en del betala mer skatt och en del nindre

1. Ja, det är synd om de som äger sin egen bostad. De måste verkligen göra enorma uppoffringar. Snart kommer alla villaägare att behöva sälja sina hus till rika tyskar.

2. Skatten på en hyresrätt är inbakad i hyran. Det är fastighetsägaren som betalar fastighetsskatten du vet.Hur stor kostnad är fastighetskatten egentligen? Till att börja med är fastighetskatten max 5% av hushållets (?) inkomst. Dessutom, hur hög är den i kronor och ören? Mina föräldrar har ett normalstort hus plus uthus/garage/förrådsutrymmen med 15000 m2 trädgård i ett attraktivt område. De pröjsar c:a 15000 i fastighetsskatt per år, alltså en dryg tusing i månaden.

3. Som du säger själv kan man inte göra direkt jämförelser mellan boende i lägenhet och hus med avseende på skatter.

Coola Ola skrev:
Mina föräldrar har ett normalstort hus plus uthus/garage/förrådsutrymmen med 15000 m2 trädgård i ett attraktivt område.

Du bekräftar verkligen bilden av att reclaimfolket är bortskämda överklass-slynglar. :D

Markus skrev:
Problemet är att det inte är konsekvent. Samtidigt som människor ska betala de kostnader de orsakar samhället så lever vi i något flumsolidariskt samhälle. Man kan inte äta kakan och behålla den du vet.;) Antingen för man över fler avgifter på de som orsakar kostnaden OCH sänker skatterna eller så kör vi på i endast Kim Jong Il andan.

Vatten och avlopp har såvitt jag vet inte varit skattefinansierat tidigare. Jag har iofs ingen egen erfarenhet men VA har alltid varit avgiftsbelagt. Det man har gjort i detta fallet är ju bara att låta villaägarna betala proportionerligt för sina kostnader. Finns ju inga skatter man kan kompensationsänka i isf.

Coola Ola skrev:
Det man har gjort i detta fallet är ju bara att låta villaägarna betala proportionerligt för sina kostnader.

Som jag förstod det så är det totalt sett en höjning för alla. Men jag kan inte kolla för jag vill inte att min IP loggas på Partiets nyhetskanaler igen. Skulle vissa få sänkt då menar du? Annars får jag inte ihop det alls.

Liwa1 skrev:
Men hallå

1. Det var det löjligaste och orättvisate jag hört.
Haha, du är ju rent rolig. Skall det vara gratis för er som är anslutna till det kommunala nätet och kosta satan för oss som inte är det? Det betyder att jag får betala fullt ut för allt mitt, utan hjälp av skattekollektivet, och tvingas vara med och betala för er. Om det är din bild av rättvisa så får jag förmoda att du är sosse.

Nä fan, betala du för din avloppsrening så betalar jag för min. Ok?

En stenkista kostar ca 10 000 att göra. Är man inte rädd för att ta i så kan man säkert göra en själv med spett och spade. Gräv en så slipper du reta dig.

Markus skrev:
Annars får jag inte ihop det alls.
Jaha, det är alltså precis som vanligt. Du fattar inget men ylar ändå.

Markus skrev:
Som jag förstod det så är det totalt sett en höjning för alla. Men jag kan inte kolla för jag vill inte att min IP loggas på Partiets nyhetskanaler igen. Skulle vissa få sänkt då menar du? Annars får jag inte ihop det alls.

En höjning på 500 kr för villaägare ja. Fast jag måste ju hålla med om att det är konstigt om det gäller alla villaägare, finns ju en hel del som inte bor i närheten av några dagvattenbrunnar.

Coola Ola skrev:
Vatten och avlopp har såvitt jag vet inte varit skattefinansierat tidigare. Jag har iofs ingen egen erfarenhet men VA har alltid varit avgiftsbelagt. Det man har gjort i detta fallet är ju bara att låta villaägarna betala proportionerligt för sina kostnader. Finns ju inga skatter man kan kompensationsänka i isf.

Helt rätt. Och är fortfarande rätt. Kommunalt VA betalas av VA-kollektivet (de som är anslutna). Skattepengar får inte bekosta VA-lösningarna det minsta.
Och tvärtom, eventuella vinster från VA får inte bekosta övrig kommunal verksamhet.

Bingo skrev:
Haha, du är ju rent rolig. Skall det vara gratis för er som är anslutna till det kommunala nätet och kosta satan för oss som inte är det?
Bygger man sitt hus utanför det kommunala nätet så har man gjort ett val och om det kostar extra pengar kanske man skulle ha tänkt på det lite tidigare...
Bingo skrev:
En stenkista kostar ca 10 000 att göra. Är man inte rädd för att ta i så kan man säkert göra en själv med spett och spade. Gräv en så slipper du reta dig.
Du är välkommen att när som helst komma över med ditt spett och spade och ge mig en lektion i hur man tar sig ner i urberget för att få dit en stenkista...

Jag köpte mitt hus nyckelfärdigt och har i köpesumman betalt för alla avgifter, inklusive vägg, vatten och avlopp.
Att sedan få en ny avgift/skatt är aldrig kul och om den blir verklighet så ska alla vara med och betala, inklusive hyres- och bostadsrättsföreingar.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt