En ny Honda med V4 svenska amatörers nya dröm?

I MGP är det på gång att motorkonfigurationen måste finnas på en gathoj...

Mycket riktigt, även om det inte har fattats några beslut så är detta en av ideerna som diskuteras inom MSMA och Grand Prix Commision. Yamaha har en crossplane 1000 i produktion och Ducati kan alltid hävda att Desmosedici är en produktionshoj. Därför kan man förstå Hondas iver att snabbt bygga en gathoj med 1000 cc V4...
 
Samtliga CRT-hojar på griden är trettio hästkrafter (eller mer) efter protoyperna.

Pedrosa startar sist och kör om hela CRT-fältet innan rakan är slut...skulle inte inträffa om CRT-hojarna hade lika mycket effekt.
Varken du eller någon annan vet hur mycket mer effekt en M1 har jämfört med en ART. Verklig toppeffekt är inte precis något som tillverkarna offentliggör.

Och att denna brist på effekt, snarare än brist på avancerad elektronik, gör att de är långsammare i starten och ut ur kurvorna, det är varken belagt eller sannolikt. Det är knappast alla hästkrafter på en gång som Pedrosa släpper loss i starten. Inte heller i utgången av kurvorna. Däremot är det i dessa situationer som elektroniken gör underverk.
 
...Hondas iver att snabbt bygga en gathoj med 1000 cc V4...
Honda bygger knappast en så viktig hoj som en ny RC30 ”snabbt”. Snarare med ännu större omsorg och noggrannhet än andra modeller eftersom denna måste vara perfekt i alla väsentliga avseenden.
 
Varken du eller någon annan vet hur mycket mer effekt en M1 har jämfört med en ART. Verklig toppeffekt är inte precis något som tillverkarna offentliggör

LCR HONDA skriver på sin sida att de har mer än 250 hk. Och eftersom man bara har 12 motorer i Crt och inte fritt som i wsbk så är där nog mindre än i wsbk hojarna. Där det snackas om ca 220 hk..
 
LCR HONDA skriver på sin sida att de har mer än 250 hk. Och eftersom man bara har 12 motorer i Crt och inte fritt som i wsbk så är där nog mindre än i wsbk hojarna. Där det snackas om ca 220 hk..
En BMW har 205 hk på vevaxeln när Gunnarssons MC i Finspång säljer den till Lasse Karlsson från Askersund. Skulle Melandris WSBK-racer vara 15 hk starkare än Lasses otrimmade landsvägshoj?
 
Men vad detta egentligen handlade om var V4-motorn i den nya Hondan och jag menar att den inte kommer vara till någon hjälp för CRT-förarna. Har mkt svårt att tro att den kommer vara 20-30 hästkrafter starkare än BMW-motorn.


Det tror inte jag heller men motorn kan ju ha andra fördelar som hur kompakt den blir, var tyngdpunkten hamnar osv. Samt att det förhoppningsvis blir minst lika kraftfull som BMW:en vilket innebär att det är starkare än Aprilian vilket ju är den bästa CRT hojen just nu.

En annan fördel de kanske kan komma med är väl servicemöjligheter. Prototyperna har väl idag större möjligheter att inspektera och serva sina motorer utan att bryta förseglingen, det för att prototypmotorerna är anpassade för detta till skillnad mot CRT-motorerna. I och med det kanske de kan trimma motorn mer utan att offra hållbarhet?
 
Varken du eller någon annan vet hur mycket mer effekt en M1 har jämfört med en ART. Verklig toppeffekt är inte precis något som tillverkarna offentliggör.
Om jag förstår dig rätt så vill du hävda att det inte är effekten som är problemet för CRT, det är elektroniken. Eller?
 
Det är knappast alla hästkrafter på en gång som Pedrosa släpper loss i starten. Inte heller i utgången av kurvorna. Däremot är det i dessa situationer som elektroniken gör underverk.

S&S3M skrev:
Om jag förstår dig rätt så vill du hävda att det inte är effekten som är problemet för CRT, det är elektroniken. Eller?
Nej, inte ”problemet” utan ett minst lika stort problem som bristen på hästkrafter.

Ian McEwan skriver i ”Solar”:

The essence of a crank (idiot) is to believe that all the world's problems could be reduced to one and be solved.

När jag läste det tänkte jag på hur det inte sällan diskuteras i det här forumet.
 
Last edited:
Om det kommer en gatversion som ersätter Firebladen lär den vara långt ifrån gudomlig och en trovärdig replika, annat än utseendemässigt.
Varför kommer den inte vara det?

Den kommer ha en V4 på tusen kubik och sannolikt nära 200 hk samt justerbar antispinn. Bara detta och design/proportioner som påminner om RC212V kommer göra den till den en mer trovärdig prototypreplika än någon tidigare japansk landsvägshoj (med reservation för somliga 250-modeller från 90-talet).
 

Bifogat

  • Honda NSR250SE 96.jpg
    Honda NSR250SE 96.jpg
    33.8 KB · Visningar: 81
  • Honda NSR250SE 96  2.jpg
    Honda NSR250SE 96 2.jpg
    70.8 KB · Visningar: 81
  • NSRR3.jpg
    NSRR3.jpg
    92.7 KB · Visningar: 82
  • NSRL2.jpg
    NSRL2.jpg
    87.1 KB · Visningar: 78
  • Honda NSR250SP 94  2.jpg
    Honda NSR250SP 94 2.jpg
    38.5 KB · Visningar: 79
Last edited:
En BMW har 205 hk på vevaxeln när Gunnarssons MC i Finspång säljer den till Lasse Karlsson från Askersund. Skulle Melandris WSBK-racer vara 15 hk starkare än Lasses otrimmade landsvägshoj?

bänksiffror är alltid orelevant så länge det inte gjorts tester med motpolen i exakt samma bänk. Men jag fixa en lista till dig: http://www.factorypro.com/dyno/true1.html discjockeyhästar är ett jävla trams.
 
Last edited:
bänksiffror är alltid orelevant så länge det inte gjorts tester med motpolen i exakt samma bänk. Men jag fixa en lista till dig: http://www.factorypro.com/dyno/true1.html discjockeyhästar är ett jävla trams.
Tack för hjälpen hörru. :rolleyes:

Jag refererade den svenska tidningen Bikes mätningar som gjordes vid ett och samma tillfälle. Då mätte man 205 hk på BMW-veven.
 
Last edited:
Låter rätt osannolikt att denna ersätter Blejden.

Rimligen är den ett direkt "våra ingenjörer är bättre än era"-svar på Aprilias och Ducatis exklusiva modeller. Den ska bygga varumärke, inte vara snabbast runt en bana.

Och den kommer att heta Honda SP4RR :D:fakta
 
Ibland, inte ofta, men ibland förvånar Du mig fortfarande. Till dess att man VET vem man diskuterar med kan det vara klokt att förutsätta att inte alla vi som skriver här endast har tillgång till info från notiser, hemsidor och tidningar:)

"Ibland är det bättre att sitta tyst och bli tagen för idiot, än att öppna munnen och undanröja alla tvivel..."

Varken du eller någon annan vet hur mycket mer effekt en M1 har jämfört med en ART...
 
Last edited:
Skulle inte förvåna mig om Honda kvaddar en annars lysande idé med C-ABS och automatlåda...

Rimligen är den ett direkt "våra ingenjörer är bättre än era"-svar på Aprilias och Ducatis exklusiva modeller. Den ska bygga varumärke, inte vara snabbast runt en bana.

Too little, too late :tungan



Jag refererade den svenska tidningen Bikes mätningar som gjordes vid ett och samma tillfälle. Då mätte man 205 hk på BMW-veven.

:rolleyes: Så återkom när Bike testat en WSBK BMW i den bänken. För de siffrorna du slänger dig med är lika relevanta som att fälgarna är blå. :rolleyes: :rolleyes:
 
Last edited:
Och 205 bike-testade vevhästar motsvarar hur många WSBK-testade bakhjulshästar?
Vet inte, så därför har jag inte heller skrivit något om hur många vevhästar en WSBK-hoj har. Men eftersom en BMW i landsvägsutförande har 205 borde det röra sig om mer än 215. Eller vad tror du?
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top