En ny Honda med V4 svenska amatörers nya dröm?

Om Honda tänker tävla med den i WSBK måste den homologiseras och då kan den inte användas i MotoGP. Hoppas den blir ett konkurrenskraftigt alternativ till CRT och/eller satellithojarna.
 
Som jag har fattat det ska det vara en ersättare till Firebladen och inte en MotoGP hoj eller exklusiv Desmocedici variant. :va?
 
Som jag har fattat det ska det vara en ersättare till Firebladen och inte en MotoGP hoj eller exklusiv Desmocedici variant. :va?
This is definitely not a replacement for the CBR1000RR Fireblade and will be more akin to the £40,000 Ducati Desmosedici RR which sold out and was built in bigger numbers than first planned despite a massive price tag.

Tolkar det som att Honda bygger en exklusiv och begränsad produktionsvariant av RC213V, ungefär som Desmosedicin.
 
This is definitely not a replacement for the CBR1000RR Fireblade and will be more akin to the £40,000 Ducati Desmosedici RR which sold out and was built in bigger numbers than first planned despite a massive price tag.
Säger vem?

Tolkar det som att Honda bygger en exklusiv och begränsad produktionsvariant av RC213V, ungefär som Desmosedicin.
Hondas VD sade igår att hojen ska...

”...delivering the same passion and excitement that the RC30 supersports bike created when launched in 1987.”

Det rör sig alltså om en mycket seriöst sportig landsvägshoj, inte en produtkionsracer. Det ligger i linje med vad Honda sa vid lanseringen av VFR 1200 F; att motorn kommer att anpassas och användas i många modeller i olika segment. Först VFR 1200 F, sedan Crosstourer och nu en sporthoj. Det är ju en mycket kompakt motor med en kamaxel per toplock och mindre utvändiga mått än motorn i VFR 800 och med 1000-kubiksspecifikation blir den ytterligare mindre.

S&S3M skrev:
jag trodde Radare/Bike hade ett nytt scoop men så var alltså inte fallet.
När har Honda uttalat detta tidigare?

S&S3M skrev:
Hoppas den blir ett konkurrenskraftigt alternativ till CRT och/eller satellithojarna.
Hur skulle hojen gå att använda för CRT, som kräver prototypchassi? För MotoGP skulle bara en strikt produktionsracer som saknar allt vad landsvägsattribut heter kunna bli aktuell.
 
Last edited:
Låter spännande men kommer Honda Sverige ta in modellen tro? Visst CBR1000RR tar de fortfarande in men ex CBR600RR har de inte tagit in sedan 2010, varför? Likaså VFR800 gav de upp några år för att sedan återinföra i modellprogrammet.
 
Låter spännande men kommer Honda Sverige ta in modellen tro? Visst CBR1000RR tar de fortfarande in men ex CBR600RR har de inte tagit in sedan 2010, varför? Likaså VFR800 gav de upp några år för att sedan återinföra i modellprogrammet.
För att de hade tagit in fler än de sålt föregående år och det inte var några större ändringar på senaste årsmodellen så de valde att sälja ut det de hade i lager istället?
 
Hur skulle hojen gå att använda för CRT, som kräver prototypchassi? För MotoGP skulle bara en strikt produktionsracer som saknar allt vad landsvägsattribut heter kunna bli aktuell.

För att den motorn skulle vara en bättre bas till en CRT hoj, då kan de närma sig MotoGP hojarna motormässigt och dessutom köra lika bra chassin..
 
Kolla länken till MCN tidigare i tråden:

Honda boss Takanobu Ito made the announcement on today (Friday) in Tokyo as part of a bigger speech outlining the future of the firm. The RC213V production bike being presented as a halo bike which will be hugely expensive and strictly limited in numbers.

This is definitely not a replacement for the CBR1000RR Fireblade and will be more akin to the £40,000 Ducati Desmosedici RR which sold out and was built in bigger numbers than first planned despite a massive price tag.


Samtidigt läste jag på Twitter att det i själva verket ska vara en ersättare till Firebladen och köras i WSBK. Honda måste tydligen bygga 3000 st för att få tävla med den.

Många bud så det är väl bara att vänta och se :)
 
kan du förklara? jag är nyfiken :)

CB/CBR släkten
CBR250/400/600/1000/1100 radfyror (Undantag för den nya CBR250 som är en stånka)
CB125/250/400/650/750/900/1100 rad 2-4 cylindrar

VF/VFR (V-four) familjen
VFR400/750/800/1200 V4
VF500/700/750/1100 V4

VT/VTR (V-twin)
VT250/400/600/750/1100 V2
VTR250/1000F/SP V2

RC211V (1000cc V5)/212V (800cc V4)/213V (1000cc V4)
V för V-motor 4-5 cylindrar

Med andra ord kommer en CBR aldrig komma med V-motor.

Ser du den röda tråden?
 
Hoppas den blir ett konkurrenskraftigt alternativ till CRT och/eller satellithojarna.
Men det är ju inte brist på effekt som gör att CRT-förarna inte har en chans. Det har förekommit race under 2012 där somliga CRT-hojar har haft högre toppfart än somliga prototyper. Elektronik/chassi verkar istället vara den materiella svaghet som CRT-förarna lider av. Därför lär motorn i Hondas nya gathoj inte göra mycket för MotoGP.

Däremot är det ju en gudomlig nyhet för oss konsumenter som kommer kunna köpa en japanska sporthoj som faktiskt är en trovärdig replika av Hondas MotoGP-prototyp. Och i Superbike blir den förstås the shit. Det är bara att hålla tummarna nu att den faktiskt ersätter den duktiga men så tråkiga CBR 1000 RR som aldrig har gjort något positivt för Hondas image.

Vore inte dumt med en blandning av:
 

Bifogat

  • PLN.HondaGP800.jpg
    PLN.HondaGP800.jpg
    77.3 KB · Visningar: 154
  • honda-rc-e-electric-sportbike-1.jpg
    honda-rc-e-electric-sportbike-1.jpg
    37.4 KB · Visningar: 145
  • honda-rc-e-electric-sportbike-2.jpg
    honda-rc-e-electric-sportbike-2.jpg
    33.9 KB · Visningar: 143
Men det är ju inte brist på effekt som gör att CRT-förarna inte har en chans. Det har förekommit race under 2012 där somliga CRT-hojar har haft högre toppfart än somliga prototyper. Elektronik/chassi verkar istället vara den materiella svaghet som CRT-förarna lider av. Därför lär motorn i Hondas nya gathoj inte göra mycket för MotoGP.
Det hela är en aning rörigt då Honda tidigare i år gick ut och sa att man hade planer på att ta fram en enklare variant av RC213V, en så kallad produktionsracer, som skulle kunna köpas av satellitteamen istället för att leasa dem. Det är den modellen jag tänker på då den kommer att ha en enklare men väl beprövad elektronik som borde kunna bli konkurrenskraftigare än dagens CRT-hojar.

Däremot är det ju en gudomlig nyhet för oss konsumenter som kommer kunna köpa en japanska sporthoj som faktiskt är en trovärdig replika av Hondas MotoGP-prototyp.
Om det kommer en gatversion som ersätter Firebladen lär den vara långt ifrån gudomlig och en trovärdig replika, annat än utseendemässigt. Om Honda däremot väljer samma väg som Ducati gjorde med Desmosedicin kan det bli mer intressant men bara för dem med en stor plånbok.
 
Men det är ju inte brist på effekt som gör att CRT-förarna inte har en chans. Det har förekommit race under 2012 där somliga CRT-hojar har haft högre toppfart än somliga prototyper.
Det har inte funnits ett enda race under 2012 där CRT hojar haft högre toppfart än prototyperna. :fakta
De ligger solklart efter i effekt liksom i hur sofistikerad elektroniken är och hur bra deras chassien är. Inget konstigt med det iofs men fakta är att CRT hojarna är sämre på i princip allt.
 
Det har inte funnits ett enda race under 2012 där CRT hojar haft högre toppfart än prototyperna. :fakta
De ligger solklart efter i effekt liksom i hur sofistikerad elektroniken är och hur bra deras chassien är. Inget konstigt med det iofs men fakta är att CRT hojarna är sämre på i princip allt.

Du har såklart rätt i vad Du säger.. Fast gode Silva ger sig inte han bjuder på en fruktansvärd CRT räddning där iallafall jag satte kaffet i halsen!

http://www.youtube.com/watch?v=4CWjnY1Exjc
 
Det har inte funnits ett enda race under 2012 där CRT hojar haft högre toppfart än prototyperna. :fakta
Jag skulle ha preciserat: CRT har haft högre toppfart på kvalet. Det var på Sachsenring som en CRT hade högre toppfart än Honda Gresini och var lika snabb som den långsammaste Ducatin.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top