En mycket enkel men genial larmuppringare

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000

Jag har larm på hojen, men den står i ett garage, följaktligen hör jag inte larmet. Av en slump läste jag följande artikel.

http://hemmet.ifokus.se/articles/4d717bc1b9cb46222d087be4-larmuppringare-for-gsm

Efter att tänkt till köpte jag en Nokia 5110, då den har uttag för en extern antenn. Lödningen var lite knivig då det var smått & risken för kortslutning var överhängande. Jag fixade den på en mobil verkstad (modell mindre) för en hundring.
Sedan var det bara att programmera in önskat snabbuppringnings nummer på knapp nr.1.
Du går via meny - meddelanden - röstbrevlåda nummer - spara.
Testade genom att korsa kablarna så att de får kontakt & hålla - yes - min mobil ringde.

Nästa steg var att köra sändaren via larmet i hojen, som har en neg. jordkabel som skickar signal vid larm, men har tog det stopp hur jag än kopplade funkade det inte. Efter ett antal försök & lomhördhet gav jag upp. Har du tur kan du få det att funka genom att koppla in dig direkt på larmslingan, men jag misslyckades.

Tog en tanke paus & pratade med en kunnig polare. Köpte därefter ett relä på 12 volt, NO (normally-open vilket innebär att kretsen är normalt strömlös men blir strömsatt vid larm, då reläet sluter kretsen), växlande & 1 amper det räckte (trodde jag skulle vara tvungen att köpa ett 10 ampers). Ett kontantkort.
Kopplade allt & - jippi, det funkade.

Nokian sänder på GSM bandet 900 MHz. Jag var lite orolig för mobiltäckningen i garaget då min iphone har noll täckning. Hade planer på att dra in en antenn & ev. förstärkare.
Men döm om min förvåning då Nokian hade 3-4 pluppar monterad i hojen. Tydligen är det så att nyare mobiler hela tiden söker 3G täckning trots att GSM signalen är starkare.

Så nu har jag lagt in en larmsignal i iphonen som tjuter så att det skulle väcka döda samt texten MC-Larm ! Så bryter någon på min hoj idag är jag där på 3 minuter.

Problem: strömförsörjningen av mobilen köpte ett 1500 mAh batteri med en standby tid på upp till 200 timmar vilket innebär att du får byta batteri en gång i veckan alt. att du kopplar in en extra bly ack. även larmet drar ju el & även där får man ladda om batteriet, intervallen skiljer, beroende på larm & hoj/batteri.

Summa summarum kostade det < 500 kr totalt, jämför det med en larm sändare/uppringare på marknaden & du kommer att häpna över hur dyra de är.
För att inte tala om tillfredställelsen av att gjort det själv!

Last edited:
detta + en pir (rörelsesensor) från clas ohlsson för 199 :- har jag haft en sommar i mitt garage, funkar utmärkt

en sak som bör nämnas dock

om larmet går 1 gång.
så MÅSTE man trycka bort nummret (dvs snabbval 1) från fönstret
annars blir det snabbval 11 nästa gång larmet går, sedan 111, sedan 1111 och så vidare

detta + en pir (rörelsesensor) från clas ohlsson för 199 :- har jag haft en sommar i mitt garage, funkar utmärkt

en sak som bör nämnas dock

om larmet går 1 gång.
så MÅSTE man trycka bort nummret (dvs snabbval 1) från fönstret
annars blir det snabbval 11 nästa gång larmet går, sedan 111, sedan 1111 och så vidare

Helt rätt & värt att komma ihåg då man larmar av. Tack för en bra iaktagelse. Förresten så har du fixat ett mycket billigt, men effektivt system, helt i klass med mitt, med den skillnaden att jag pröjsade flera tusen för larmet, jag lyfter på hatten!

Last edited:
en cetekladdare inkopplad samt laddkabel till telefon batteriet lär väl funka kanon så du
slipper byta batteri?

Intressant det här med telefonernas känslighet. För min gamla Samsung B2700 fungerade utan problem i hela lägenheten.
Min nya Garmin Asus med Comviq fungerar i köket.
Min HTC Desire Z med telia (Halebob) funkar bättre, men ska jag tala i telefon blir det stå i köket.
I garaget funkar INTE min Garmin Asus med Comviq. Och en kompis jag delar garaget med, hans mobil funkar inte heller i garaget.

Min HTC Desire Z med telia (Halebob) funkar i garaget. Kruxet med Halebop är i varje fall förr har de dragit minst 50kr/månad. Så Halebop kostar 50kr/månad. Med eller förhoppningsvis utan larm.
Så alternativet blir Comviq som räcker 1 år. Men är det ingen täckning i garaget.....
Finns det nån lista med kontantkort som räcker 1 år? Utan att det dras något varje månad?
Det jag hittat själv efter inbrottet i garaget är
http://www.kjell.com/sortiment/hus-...muppringare/gripo-analog-tele-till-gsm-p50361
+ http://www.kjell.com/sortiment/hus-...ppringare/larmuppringare-med-ir-sensor-p50333

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag har ett larm, med en utgående neg (-) kabel som skickar en signal vid larm NO krets.

Jo, men tipset om var man kan finna ett billigt larm var nog inte ämnat till enbart dig utan till andra som kan tänkas vilja kopiera din fiffiga budgetlösning. :)

Jag skulle gömma ett extra batteri på motorcykeln som driver larm och telefon. Det kan tämligen lätt fås att laddas vid färd men kretsen ska förståss även fungerar ifall originalbatteriet kopplas ur. Används hojen bara någon gång i veckan så skulle ju ett sånt system klara sig helt utan extra laddning. Man riskerar ju då heller inte att hojen blir svårstartad p.g.a. försvagat batteri.

Går i planer att fixa samma lösning själv men har en liten fundering. Hur gör man för att aktivera "larmet" och sedan ta sig ut ur garaget utan att sensorn aktiveras och telefonen ringer upp? Antar att man skulle kunna ha sensorn riktad bort från garagedörren så man kan ta sig ut utan att den larmar, men det förtar ju lite av vitsen.

Du hade ett annorlunda koncept rörelselarmet (220v ?) skulle skicka signal till en/två 220 v enhet samt sluta GSM/telefon uppringares krets (NO). Din fördel är att du har enheten ständigt strömsatt & slipper byta batteri varje vecka.
Saftblandaren skrämmer bort tjyvarna & då får du ingen användning av din krycka, men å andra sidan kan du ta med ett basebollträ & ta dem en efter en då kommer ut ur garaget. Sikta på kroppen & leder som knän, axlar & armar, då en spräck skalle är svår att bortförklara. Det kan gå om du hävdar att båda hotade dig med kniv & du var trängd dvs. utsatt för livsfara. Sedan är det bara ringa polisen & säga att det ligger ett par utslagna knarkare & sover utanför ditt garage, vilket du tycke är olustigt då det bor barn i huset. Glöm inte att lägga undan dit blodiga slagträ. Ev. blod på dina kläder kan förklara med att du ville se om de levde & då kom i fysisk kontakt med dem. Polisen kommer att avskriva det som en intern knarkuppgörelse.
Vad jag kan se så fixade du det galant! Lycka till & hoppas du får ha hojen ifred.:tummenupp

Ja exakt tack! Jag tänkte steget längre. Så jag länkade till ett billigt larm, sen kan man koppla på de till en mobil som tråden handlar om! Varsegod...

Ja isåfall tackar & bugar. Men har larmet en larm utgång av NO/NC typ.

Last edited:
Intressant det här med telefonernas känslighet. För min gamla Samsung B2700 fungerade utan problem i hela lägenheten.
Min nya Garmin Asus med Comviq fungerar i köket.
Min HTC Desire Z med telia (Halebob) funkar bättre, men ska jag tala i telefon blir det stå i köket.
I garaget funkar INTE min Garmin Asus med Comviq. Och en kompis jag delar garaget med, hans mobil funkar inte heller i garaget.

Min HTC Desire Z med telia (Halebob) funkar i garaget. Kruxet med Halebop är i varje fall förr har de dragit minst 50kr/månad. Så Halebop kostar 50kr/månad. Med eller förhoppningsvis utan larm.
Så alternativet blir Comviq som räcker 1 år. Men är det ingen täckning i garaget.....
Finns det nån lista med kontantkort som räcker 1 år? Utan att det dras något varje månad?
Det jag hittat själv efter inbrottet i garaget är
http://www.kjell.com/sortiment/hus-...muppringare/gripo-analog-tele-till-gsm-p50361
+ http://www.kjell.com/sortiment/hus-...ppringare/larmuppringare-med-ir-sensor-p50333

Det där med räcker ett år fattar jag inte riktigt. Men ett Telia Bas har vad jag förstår ingen månadskostnad & bra täckning. Om du laddar för en hundring klarar du dig länge.

*/ ?>
Back