on/offroad
Bannad
Jag har larm på hojen, men den står i ett garage, följaktligen hör jag inte larmet. Av en slump läste jag följande artikel.
http://hemmet.ifokus.se/articles/4d717bc1b9cb46222d087be4-larmuppringare-for-gsm
Efter att tänkt till köpte jag en Nokia 5110, då den har uttag för en extern antenn. Lödningen var lite knivig då det var smått & risken för kortslutning var överhängande. Jag fixade den på en mobil verkstad (modell mindre) för en hundring.
Sedan var det bara att programmera in önskat snabbuppringnings nummer på knapp nr.1.
Du går via meny - meddelanden - röstbrevlåda nummer - spara.
Testade genom att korsa kablarna så att de får kontakt & hålla - yes - min mobil ringde.
Nästa steg var att köra sändaren via larmet i hojen, som har en neg. jordkabel som skickar signal vid larm, men har tog det stopp hur jag än kopplade funkade det inte. Efter ett antal försök & lomhördhet gav jag upp. Har du tur kan du få det att funka genom att koppla in dig direkt på larmslingan, men jag misslyckades.
Tog en tanke paus & pratade med en kunnig polare. Köpte därefter ett relä på 12 volt, NO (normally-open vilket innebär att kretsen är normalt strömlös men blir strömsatt vid larm, då reläet sluter kretsen), växlande & 1 amper det räckte (trodde jag skulle vara tvungen att köpa ett 10 ampers). Ett kontantkort.
Kopplade allt & - jippi, det funkade.
Nokian sänder på GSM bandet 900 MHz. Jag var lite orolig för mobiltäckningen i garaget då min iphone har noll täckning. Hade planer på att dra in en antenn & ev. förstärkare.
Men döm om min förvåning då Nokian hade 3-4 pluppar monterad i hojen. Tydligen är det så att nyare mobiler hela tiden söker 3G täckning trots att GSM signalen är starkare.
Så nu har jag lagt in en larmsignal i iphonen som tjuter så att det skulle väcka döda samt texten MC-Larm ! Så bryter någon på min hoj idag är jag där på 3 minuter.
Problem: strömförsörjningen av mobilen köpte ett 1500 mAh batteri med en standby tid på upp till 200 timmar vilket innebär att du får byta batteri en gång i veckan alt. att du kopplar in en extra bly ack. även larmet drar ju el & även där får man ladda om batteriet, intervallen skiljer, beroende på larm & hoj/batteri.
Summa summarum kostade det < 500 kr totalt, jämför det med en larm sändare/uppringare på marknaden & du kommer att häpna över hur dyra de är.
För att inte tala om tillfredställelsen av att gjort det själv!
Last edited: