En motardåkare som skall byta till sporthoj!

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
929a Gul och fin.
Tja! Jag skall byta från motard till sporthoj till våren. Undrar vad som rekomenderas. Vill ha en driftsäker båge med mkt pulver i för ca 45 k. Funderar på. Cbr 929 /900 , zx6r/zx9r , kanske en r6a ? Gsxr ?
det finns ju så mycket å välja mellan :va bomba mig gärna med info om de olika hojarna :)

Byta från motard till sporthoj:va

Bestäm dig först om du vill ha en 600 eller en 1000 Sen kan du välja märke :tummenupp För 45k kan du hitta en fin r1, den känns lite modernare än 900. 929 och 954 är lite bättre med insprut men dom blir dyrare

Titta på större hojjar typ 900cc + I en 600 saknar man vridet från motarden..

//bytte själv från motard till sh i våras :tummenupp

Jag är ny bliven ägare av en 929 -00. Jag stog och valde emellan en 900 och en 929 men letar du efter en rolig hoj som inte sviker för att köra på bakhjulet eller framhjulet så är 929 bättre med insprutning, bättre bromsar, starkare ram och några hästar till. Letar du varje dag på blocket kan du hitta en 929 för dryga 45k med mer eller mindre utrustning. Lycka till!

DU får mest "bang for the buck" om du köper en R1:a i den där prisklassen..
Iofs vill du ha en R6:a så ska jag sälja min snart ;)

som nämt ovan, 929:an e ett lätt val i gänget du nämner, hade ångest när jag var tvungen att sälja min, fast r1:an går inte av för hackor den heller, men du kommer förmodligen lindrigare undan försäkringsmässigt om du väljer hondan! tror att du kan stryka 600cc från menyn, du kommer att ångra dig efter en vecka (nu kommer 600-ägarna att lyncha mig:D ), 929:an e en riktigt bra allroundhoj, en sån hade jag köpt ivf:tummenupp

En Twin!

:yoparty Prova en stor twin, lite roligare motorkaraktär än tandläkarborrarna (Raka fyror)!!!

929:an Självklart

Mycket bra Allround hoj, Och det är inga problem att köra ifrån en R1:D . Plus att den är lite förmånligare att försäkra.

Last edited:
Ut och låna några polares hojar och bilda dig en egen uppfattning..
Lycka till och berätta gärna vad det blev.

Jag gick just från en Speed Triple till en KTM 660, och jag tycker karaktären i de två påminner ganska mycket om varandra. Har både ägt och provat flera olika radfyror, men tycker de är för "tråkiga", har även provat en par v-twinnar, och de gillade jag inte heller.

Så, om du gillade motarden så skulle jag rekommendera dig att prova en Triumph-3a, typ en Daytona 995i, eller varför inte en Daytona 675a?
De har ju dessutom insprut och ett styrsytem som man kan mappa om precis hur man vill med hjälp av Tuneboy.

Kring 40-50k kan du få en -02ans Daytona 955i, inte alls dumt om du frågar mig.

köp min R1a.....! :)

Fast seriöst tycker jag att R1 i de modellerna och pris du frågar efter är ett självklart val. Dom är INTE så dyra i försäkring som vissa verkar tro :)

Köper du dessutom en med extra kåpor och skydd på allt (vänta nu, nu låter det som reklam för min egen hoj!) så blir en trafikförsäkring allt du behöver och inte särskilt dyr. Du hittar lätt en fin orginal R1a för under 45k eller en välutrustad för allt mellan 45-55kkr

(värdet på hojarna gör att en helförsäkringär en dålig affär)

vill hålla ner försäkringskostnaderna så lågt det går! dessutom är jag bara 19 nästa sommar och behöver därför en som går att fixa till mellanklass :) vet att mn kan göra det med cbr 900 r6 tex. men med tanke på driftsäkerheten, är det inte säkrare med en 929 än tex en r1a ?. eftersom jag inte har råd att köpa en med så få mil. grymmt många svar man fick1 :D

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage