En mc får bara låta 80db och man kan köpa trimrör på internet...

80? hade för mig att det var 82 eller möjligen 83.. gäller dock vid intypning av nya hojar och på 2:ans växel i 50km/h om det var nån som fortfarande undrar..

Någon som har koll: Kommer mitt yoshimurasystem att gå igenom besiktningen imorgon???

/Martin

berggren_martin skrev:
10 db är fördubbling
hittade följande på nätet:
"En fördubbling av ljudtrycksnivån innebär en ökning med 3 dB. För att vi skall uppleva att ljudstyrkan fördubblas krävs en ökning av ljudtrycksnivån med 10 dB. Detta oberoende av var på skalan man börjar"

tydligen var vi rätt ute båda 2.

håkan skrev:
själv hör jag inte ett smack från hojen (nästan) utan det är det förbannade vindljudet som blir :fakta

Det kommer snart att lagstiftas om att vindbrus skall förbjudas ska du se, var inte orolig. Vi har ju en massa regler om annat så varför inte?

på min gamm-hoj så är det faktiskt själva motorn som väsnas mest - avgasljudet är nästan försumbart...

Hojjar från tiden före 17 juni 1999 får inte låta mer än 86dB(A) - 500cc och mer.

Är det inte 100 db som gäller? Om jag inte minns fel så sade förra ägaren till min hoj att den gick igenom besiktningen på 98 db sist.

Ligger jag risigt till imorgon alltså? Vore trist om det här skulle förstöra sommaren för mig.

furious skrev:
Tycker att dom borde ta upp, ljudnivåerna på dessa hemska bilstereo fenomen...

Som finns bland många.....helst nu på sommaren med nervevade rutor och nercabbade bilar som stör hej vilt :rolleyes:

och det är oxå jättevanligt med hörsel skador bland dessa utövare... ;)

Nu känner jag mig attakerad.
Jag har en Ducati monster med "illegalt avgassystem OCH bilsterio som jag har på högsta volymen när jag kör ner cabbat :gråta

Iceman1975 skrev:
Det ska ju låta MYCKET!!! :fakta

Buller är en fråga om trafiksäkerhet. Älgarna springer all världens väg, barn gömmer sig i buskarna osv., om man bara låter tillräckligt mycket ;)

johanp skrev:
80? hade för mig att det var 82 eller möjligen 83.. gäller dock vid intypning av nya hojar och på 2:ans växel i 50km/h om det var nån som fortfarande undrar..

Förut var det 83 som gällde... nu vet jag inte...bara gissar :p

103db har jag för mig att det är men jag kan ha fel

//Linus

955i skrev:
Jaha... läs denna utopi, ännu en talanglös artikel av nån journalist...

103db är ju tillåtet hos Bilprovningen, varför nu bara 80?

På jobbet idag (MC firma) så Monterades det på ett effet avgas på en Yamaha Wildstar 1600. Me fullt varav så skakade hela byggnaden pluss att det slog lock för mina båda öron..... 80db = skitsnack.

berggren_martin skrev:
Buller är en fråga om trafiksäkerhet. Älgarna springer all världens väg, barn gömmer sig i buskarna osv., om man bara låter tillräckligt mycket ;)

Ja, det borde fan vara olagligt med orginalsystem! Varje gång jag monterar mitt orginal (bankörning) håller jag på att bli prejad av blinda bilister!

Men blinda bilister HÖR! :fakta

Dessutom skall ju andra också få lite :musik

Ja men......

"De flesta motorcyklister är inte medvetna om att de är hörselskadade"

....Ja men det är väl jättebra? Hör man inte att doktorn säger att man är hörselskadad då eller?

Haha, ja jävlar.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!