En mörk dag i Norrköping

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Yamaha fståss
Mina tankar till dig Micke. Hoppas du blir upp på benen så snart det går.

[B]Norrköping: Trafikolycka[/B]
En trafikolycka har inträffat mellan en bil och en motorcykel på Järngatan i Norrköping. Ambulans samt brandkår är på väg till platsen.

Efter flera sittandes timmar på Intensivavdelningen i Norrköping...
Många tankar far i huvudet. Klumpen i magen, oron, ångest .... Varför?

Hojåkning är ingen lek, det är ett känt faktum. Olyckor händer, men inte mej. Nänä. Man läser ju om det men det är ju bara text, en notis i tidningen, jag är inte delaktig. Inte mej....

Efter att jag och min gode vän har lånat 2 st demo-mc så åker vi en testsväng. Ingen trivs på någon av hojjarna så vi åker tillbaka till handlarn. På väg dit. Huvudled. Glider om en bil, närmar sig en korsning. Jag åker bakom kompisen. Från vänster kommer det en bil som trots väjningsplikt, skyltar osv kör rakt ut framför kompisen. Han har inte en sportkeps att väja, bromsa eller ens uppfatta vad som hänt. Ingen lek, inget gasa, inget bus, gillade inte ens hojjarna. Smack. Plast och annat yrandes överallt.

Att se sin bäste kompis bli som en grillvante i luften, kippa efter andan i diket med kraftiga kramper, händer och fötter som pekar åt fel håll... Nu är det tungt. Dödlig utgång? Troligen inte men det är fruktansvärt allvarligt enl kirurgen.
Beskåda detta från första parkett, det är en premiär jag gärna klarar mig utan.

Hojåkning är ingen lek och det vet jag... Det händer olyckor, men inte mej...Denna gången..
Men nästa?

En mörk dag i Norrköping.

//Rotorp

Lider med dig. Har en kompis som kraschade igår. Ingen vacker syn tycker jag. Nu hade jag (misstolka mig inte nu) "turen" att inte se själva kraschen. Men bara synen efter åt när han ligger fastklämd under bilen va inte kul. Nu klarade han livet iaf. Visserligen bröt han båda benen men dom läker ju ihop.
Hoppas de går bra för din polare nu bara. Ta de lungt där ute...

Fy, det är läskigt nog att som sjukvårdspersonal se dessa patienter.
Att ha personlig koppling och bevittna vad du såg måste vara vidrigt jobbigt. Tänker på er båda :krama

Fy vad tråkigt! Hoppas han klarar sig, resten är ganska oviktigt om man tänker efter, bara man lever ett drägligt liv!

Vet själv hur hämskt det är att se en person med ben och armar åt fel håll, usch! Kan bara tänka mej hur det är om man är nära vän med personen!

Krya på er, både du och den kropsligt skadade killen!

Usch fy fasen!
Hoppas det går så bra som möjligt för killen!

Bilisten som körde ut förtjänar ett riktigt hårt straff! Fan att det inte tas mer på allvar när bilister kör ut framför oss mcförare.

Neutral skrev:
2334218 Vilken Micke? FZ1 eller? :skrämd
Undrar samma sak!

Peace!

RuffRyder skrev:
2334527 Bilisten som körde ut förtjänar ett riktigt hårt straff! Fan att det inte tas mer på allvar när bilister kör ut framför oss mcförare.
Peace!

kör ihjäl mor och dotter på fyllan och få något års konraktsvård...Tyvärr det är inte bara mc förare som inte.. tas på allvar... :gråta

Last edited:
Fy fan, lider med dig. måste varit hemskt. det är ju sånt man gärna slipper se.

hoppas alllt går bra med honom och att han inte får några framtida men.

Rotorp skrev:
2334165 Mina tankar till dig Micke. Hoppas du blir upp på benen så snart det går.

En mörk dag i Norrköping.

//Rotorp
Lämnade lasarettet kl 01.00, och då var operationen inte klar, så några besked om hur det går finns ännu inte att ge. Helt klart är att även om det går bra så är det en lång och tuff väg tillbaka. Vi tackar alla vår lyckliga stjärna att han som vanligt åkte med alla skydd på sig, annars hade det nog inte funnits något hopp alls.

Micke är inte vad jag vet medlem på SH, men det är givetvis inte mindre tragiskt för det.

Rotorp ringde mig ifrån olycksplatsen så när jag kom dit så var allt i en ända röra. Jag vet alltså inte själv med säkerhet hur det har gått till, men förmodligen var det exakt som Rotorp beskrev det. Vi är givetvis tacksamma för stöd och support, men jag tror att jag kan prata för Rotorp med om jag undaber mig kommentarer om flickstackarn som körde bilen. Dels för att det inte hjälper Micke det minsta, och dels för att hon nu har ett oerhört tungt ok att bära för lång tid framöver nu. Vad jag har förstått så fick iaf ingen av dom livshotande skador, vilket givetvis inte betyder att dom klarade sig bra.

Vad man känner just nu är svårt att beskriva. Igår var vi ute på en hojtur, som förmodligen var en av sommarens absoluta höjdpunkter. Micke, Rotorp, GixxerTiger, jag m.fl. var i vadstena och kollade in hojar, bilar etc och livet lekte. Nu känns allting bara tomt och meningslöst.

Mina tankar just nu går givetvis till Micke, hans fru och barn, och övriga anhöriga och vänner. Men även till vår oerhört goda vän Rotorp som säkerligen kommer att få leva med bilderna på näthinnan för en lång tid framöver.

Krya på dig!

Tragiskt att läsa... jag hoppas all lycka på att han klarar sig och blir fullt återställd.

Mina tankar till familj och anhöriga.

//Cel

Synnerligen tråkig läsning - med flera inslag som stämmer överens med ingredienserna i min egna goda väns olycka i Onsdags.
Med tillönskningar om ett gott tillfrisknande!

Dr.

Jag börjar med att ännu en gång tacka för sympatier och medlidande!

Ett klargörande: Micke är ifrån norrköping och är inte mig veterligen medlem på SH.

Läget:
Han har givetvis en hel del frakturer över hela kroppen, samt ett rejält lårbensbrott som höll på att kosta honom livet i form av förblödning. Jag vet också att han fick vissa invärtes skador där man tvingades till både operation och nödlösning, men läget är trots allt i nu läget stabilt sedan ett antal timmar. Fick dessutom precis reda på att skiktröngten är gjord, och att den såg lovande ut. Som vanligt när kroppen får så här mycket stryk så gör omfattningen av skadorna i sig att det blir kritiskt, så mycket hänger det nu på om kroppen klarar av att orka med. Vi är dock vid relativt gott mod eftersom Micke är en "fighter" med stor livsvilja och gläjde, något som i sådana här situationer kan vara väldigt avgörande.

Vad gäller "idioten" som körde på honom får var och en ha sina egna åsikter. Vi har varit på olycksplatsen idag igen och försökt att gå igenom och förstå vad som hände. Det står för mig fullständigt klart att hon kommer att dömas som vållande till olyckan då hon kört förbi en lämna företrädeskylt och rakt över den korsande vägbanan. Av en slump var vi dock inne på vägen tjejen kom ifrån och vände, och tyvärr får man nog konstatera att hon hade inte mycket till chans hon heller. När man åker sträckan hon åkte så ser man inte lämna företräde skylten förrän man i princip är helt framme i korsningen pga av vägens beskaffenhet och vegetationen runt omkring. När man sedan kommer så långt att man kan upptäcka en mc så är olyckan redan ett faktum. Dessutom ser vägen hon åkte på ut som om den går rakt fram utan stopp, och öppnar upp och blir en större väg. Det misstaget kunde jag trots alla mina år som chaufför säkert gjort själv. Som sagt, enligt min bedömning hade hon i princip inte en chans så vållande i det här fallet borde vara vv.

Självklart är vi både ledsna och bedrövade över att det är vår kompis som ligger där, fast vi försöker att inte döma andra, det är ju mänskligt att fela. Jag vet dessutom att tjejen som körde har tagit det hela väldigt hårt, och att hon får kuratorhjälp i nuläget, och vad hon nu genomlider kan ingen av oss andra förstå. Hon hade dessutom kompisar i bilen som blev skadade, så innan man säger något så fundera på hur hennes börda ser ut framöver. Att det sedan får katastrofala följder när man sitter på en hoj är ett faktum man får leva med, men ingen mår iaf bättre av att en ung tjejs liv också ska slås i spillror, ett vuxenliv som knappt ens har börjat.

Återigen, vi är tacksamma för allt stöd och support för Micke, men hoppas också att det finns några därute som kan kan känna med flickan som körde bilen. I mina ögon är dom alla offer för mycket tragiska omständigheter.

tung läsning detta, hoppas det går bra för alla inblandade.

Försökte kolla på kartan hur det såg ut, men verkar ju bara vara rondeller i hela Norrköping och på Järngatan. Vart kom bilen ifrån?

Last edited:
Tragiskt

Tung läsning som sagt..Känns inge vidare o hämta ut hojen från service idag!

tänker på alla inblandade

mina tankar går till Er!

varje gång man läser berättelser som denna blir man alltid så knäsvag. det är tragiskt att man riskerar livet så fort man åker ut på vägarna, oskyddad trafikant eller inte!

*/ ?>
Back