En ljudfråga....

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
jag har tittat i svemos regler för dragracing med mc, men jag kan inte hittat några db krav/begränsning...
är jag blind eller är det inga krav??
 
Vegas skrev:
jag har tittat i svemos regler för dragracing med mc, men jag kan inte hittat några db krav/begränsning...
är jag blind eller är det inga krav??

Hej det står under sekerhets regler har jag för mig (F1 F2) i SQS så har dom högre krav än i SDC men på sughojar så vill dom ha någon sorts insats i tex megafonen när det gäller turbo så går det bra med raka rör...Men dom mäter ej DB i besiktningen..
//R
 
SVEMO's reglemente säger 110 dBa för streetbike och 125 dBa för alla andra. 125 dB är satans högt. Runt 130 är smärtgränsen. Dvs, låter det så högt att även den mest härdade hårdrockare håller för öronen - då låter det för mycket. Har man turbo finns det ingen sportkepa att man kommer över 125 dB. Ett Yoshmura racesystem med rak genomgående baffel kanske kommer upp i 110 dB, fast då lär dämpullen vara urtagen. Skillnaden i volym mellan 103dBa som är bilprovningens gräns och 110 dBa är ju 7 dB. En fördubbling av effekten krävs för öka en ljudnivå 3 dB. 7 dB är nästan en fördubbling av ljudnivån.

Jämförelsevis... har du en hoj som låter 103 dBa krävs det minst TRE hojar till som låter 103 dBa samtidigt för att det ska bli högre än 110 dBa Det ger lite perspektiv på saken.

http://susning.nu/Decibel

Förklaring på nåt som oftast inte nämns, dBa är ljudet mätt med ett filter som motsvarar örats känslighet.
 
Det står under Tekniska Regler, se t.ex. http://harleydrags.com/harleydrags.nsf/INFO_Regler för regler fram till och med 2004

För SVEMOs klasser inom F3 gäller 110 db och för F2 gäller 125 db men som Ronny var inne på så är det i praktiken ingen db-gräns alls på SDCs stortävlingar där miljötillståndet ofta tillåter nitro-fordon.

Oavsett den relativt fria decibelgränsen på nationella tävlingar så går det alltså att protestera bort en högljudd kollega med hänvisning till regelboken :ajjabajja

MVH
PiPPi
 
man får tacka för snabba svar....
ska läsa på lite & se vad som händer, hade tänkt mig att köra lite SB men det går på skit. :huvet för då gäller väl sv bilprovnings regler...
jag har 107 db med insats, & Anders vet hur mycket min låter utan insats!!
vi bygger en ny hoj helt enkelt för pengar som inte finns.. :)
 
Last edited:
andersbrink skrev:
Förklaring på nåt som oftast inte nämns, dBa är ljudet mätt med ett filter som motsvarar örats känslighet.
Det fåniga är att det är efter örats känslighet vid väldigt LÅGA ljudnivåer....
Gissar att man började använda dBa vid mätning bakgrundsljud av olika slag,
men använder det numera rakt av vid alla nivåer; skumt är det.
Örats känslighetskurva vid höga nivåer är nästa rak, men vid låga nivåer
är man betydligt okänsligare för lågfrekventa ljud och i viss mån även för hög-
frekventa.

dBa mätningen reagerar alltså mycket mindre för dova ljud än för (lagom) gälla.
/u
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top