En liten varning, mc-huset

• Thread starter Thread starter Heale
  • Start date Start date
Ava mc i Sätra har samma grej med öppet köp, dom har en skylt vid kassan där det står att man måste be om öppet köp för att få det. Fattar nada, tycker bara det är jävla märkligt att man måste be om en sån sak, inte så säkert att man lägger märke till den skylten när man handlar och de flesta tar nog för givet att man ska få öppet köp från ett sånt ställe.

Jag tycker faktiskt inte det (med butikserfarenhet). Kollar du det finstilta ska du inte ens öppnat plasten på varan du köpt, om vi tar visir t ex.
Det är väl om köparen kommer hem och inser att kronofogden stod hans ytterdörr som ett öppet köp har effekt.

Ta som exempel förr i tiden när man köpte en skiva, CD/vinyl, välj valfri, och bad om bytesrätt/öppet köp så plastades den in och förseglades.

Är det säljaren eller hojtillverkarens fel? Säljaren bör kanske ha en "nyköpsservice" men varje seriös tillverkare borde ju se till att hjulen sitter kvar när hojen lämnar fabriken?
Själv skulle jag lägga skulden på tillverkaren.
Är hojen slutmonterad när den lämnar fabriken? De där trälårarna de kommer i ser inte stora nog ut.

Ava mc i Sätra har samma grej med öppet köp, dom har en skylt vid kassan där det står att man måste be om öppet köp för att få det. Fattar nada, tycker bara det är jävla märkligt att man måste be om en sån sak, inte så säkert att man lägger märke till den skylten när man handlar och de flesta tar nog för givet att man ska få öppet köp från ett sånt ställe.

Det är det jag tycker. Ganska udda att man ska behöva be om öppet köp, rätt att byta. Det är trots allt lite mer avancerade saker än H&M de säljer, då borde det väl vara självklart att man har rätt att byta om man gör felköp, risken för det är ju större. För om jag hade fått fel visir, han var ju osäker. Hade jag fått byta det? Hur ska jag kunna bevisa att han faktiskt var osäker men tyckte jag skulle köpa det? Eller får jag stå mitt kast?
Om en kund ber om öppet köp, hur väljer de om de ska neka en kund det eller inte? "Nja du ser ut o va en sån där som handlar på nätet"
Hela grejen känns bara som att det bidrar till irritation och missförstånd mellan kund och affär. Varför inte följa den linjen som större delen av svensk handel följer?

Vill igen betona att detta inlägg inte är för att svartmåla en enskild butik, har ju framkommit att fler butiker kör samma deal. Är snarare för att uppmärksamma andra om en lite märklig policy som vissa, bland annat nämd butik har. Jag menar kan vanliga klädbutiker där det springer fjortisar o köper o byter kläder hela tiden ha öppet köp så borde väl dessa butiker ha det. Tror ju knappast det är många av oss som går in för att köpa o byta saker.

Last edited:
Montering

Är hojen slutmonterad när den lämnar fabriken? De där trälårarna de kommer i ser inte stora nog ut.

Hojarna kommer i stålburar klädda med papp.Vissa fabrikat kommer helmonterade(t.ex BMW)och på vissa japaner monteras framhjulet, aldrig bakhjulet.Hojen provkörs efter montering men varenda fabriks monterad bult kollas normalt inte.Har jobbat på Hörbergs en gång i tiden så detta har jag check på.
PS.det var nog inte hjulet som losnade utan hjulbulten,hade hjulet rullat iväg hade du varit död.:glömdet

jag förstår inte hur man kan ta för givet att man har öppet köp?

varje gång jag köper något jag är osäker på frågar jag alltid säljaren om dom har öppet köp, om ja så kontrollerar jag att det står på kvittot. tycker inte att man är oseriös om man inte har öppet köp.

Det är många butiker som har en skriven regel att dom inte tillämpar öppet köp.
Men i många fall går det att ordna om man kommer tillbaka och har köpt något som visar sig inte passa eller av annan anledning var felaktigt (Utan att det för den sakens skull är något egentligt fel på varan).

Jag misstänker att anledningen är att dom vill slippa diskussionen om någon kommer tillbaka och vill tillämpa öppet köp på något som dom faktiskt inte vill ha tillbaka.

Exempelvis ett ställ som någon har haft hemma skulle jag nog vara skeptisk till att ta emot. Det kan ju bli ganksa insvettat på väldigt kort tid.
Samma sak med en hjälm. Har dom en generell regel att dom inte tillämpar det är det lätt att neka någon återköp men det finns inget som säger att dom inte kan ordna det om man verkligen köpt något som inte är rätt. Som exempelvis ett hjälmvisir som visar sig vara till en annan modell av hjälm.

Min farsa hade ett liknande problem, han tog kartongen som han ville byta och kasta rätt in i lagret så grejerna bara flög från hyllor o allt...
(jugge farsa)

Ja va 10 bast o pissa i brallan av garv=)

det hör väl inte hit men kom bara o tänka påt

Hojarna kommer i stålburar klädda med papp.Vissa fabrikat kommer helmonterade(t.ex BMW)och på vissa japaner monteras framhjulet, aldrig bakhjulet.Hojen provkörs efter montering men varenda fabriks monterad bult kollas normalt inte.Har jobbat på Hörbergs en gång i tiden så detta har jag check på.
PS.det var nog inte hjulet som losnade utan hjulbulten,hade hjulet rullat iväg hade du varit död.:glömdet

Jepp det var hjubulten som losnade,tycker andå att detta var deras fel o rätt slarvig,att kolla genom 2-3 livsvigtiga delar innan leverans som tex.hjul,bromsar(bromsok),kedja tar inte längre än 10 min och nej man behöver inte gå genom "varenda fabriks monterad bult ":krama

Dom ska fan göra en leveransservice på nya hojar innan leverans,d görs ialf inom bilbranschen.

Montering av ny hoj

ERGO: Det var firmans fel, inte fabrikörns :) Att lägga skulden på fabriken som inte monterat hjulbulten måste vara fel.

Nu får du ge dig.Nu har jag ringt till Honda-center i Helsingborg och Gerts i Ängelholm (Honda & Kawa,de märke som MC-Huset säljer och frågade om några hjulbultar monteras på bakhjulet av säljföretaget,och,svaret var NEJ.

Däremot sa säljaren i Ängelholm något intressant,att,på internet så kan vem som helst smutskasta konkurenter och ljuga ihop vilka historier som helst. :mad:

Alla mina hoj-saker kommer från Mc-Huset...
Service, reparationer, tillbehör och Hojköp gör jag där, och har alltid varit nöjd..

Har man fått fel, så är det bara att gå in där och säga att det råkat bli fel så löser det sig säkert :D
Har sj aldrig haft problem :tummenupp

Nu får du ge dig.Nu har jag ringt till Honda-center i Helsingborg och Gerts i Ängelholm (Honda & Kawa,de märke som MC-Huset säljer och frågade om några hjulbultar monteras på bakhjulet av säljföretaget,och,svaret var NEJ.
Ok, jag läste fel. Det är skillnad på fram och bakhjul, helt rätt. :glömdet

Däremot sa säljaren i Ängelholm något intressant,att,på internet så kan vem som helst smutskasta konkurenter och ljuga ihop vilka historier som helst. :mad:
Säkert, men inget unikt för internet. Handlare har haft behov av ett gott rykte sen tidigare.

Last edited:
Montering av ny hoj

Ok, jag läste fel. Det är skillnad på fram och bakhjul, helt rätt. :glömdet

Säkert, men inget unikt för internet. Handlare har haft behov av ett gott rykte sen tidigare.

Ja,då är vi överens.Jag ringde upp Fredrik på MC-Huset som är verkstadschef och han kom inte ihåg nån hjulincident,men som han sa det kan ju ha inträffat för det.
Enligt Fredrik så levererar 6 mekaniker 800 hojar på ett år och misstag kan ske även om det inte är det minsta önskvärt,dom har en tjugopunkters cheklista(inkl.bakhjul)att kryssa av.
Har något tråkigt hänt så ber han om ursäkt för detta och killen som råkade illa ut får gärna höra av sig för en personlig ursäkt. :tummenupp

Har köpt 3 hojar på mc-huset och har aldrig haft några problem varken under nuvarande eller tidigare ägare. Har visserligen inte köpt så mycket tillbehör där pga kostnaden men bemötandet har alltid varit helt ok och den enda returen jag har gjort var inga problem.

Fast man kan bara instämma med de utmärkta omdömena gällande Addemoto. Köper helst där om det går pga den ovanliga kombinationen av bra service och bra priser.

Ja,då är vi överens.Jag ringde upp Fredrik på MC-Huset som är verkstadschef och han kom inte ihåg nån hjulincident,men som han sa det kan ju ha inträffat för det.
Enligt Fredrik så levererar 6 mekaniker 800 hojar på ett år och misstag kan ske även om det inte är det minsta önskvärt,dom har en tjugopunkters cheklista(inkl.bakhjul)att kryssa av.
Har något tråkigt hänt så ber han om ursäkt för detta och killen som råkade illa ut får gärna höra av sig för en personlig ursäkt. :tummenupp

jag gick aldrig tillbaks efter incidenten ,spände hjulen +andra småsaker själv.Om dom nu stressar 6 mekaniker med 800 hojar då ska dom skaffa fler mekaniker så man slipper sånt,visst det händer inte varje dag men om man nu råka illa ut eller tom dö pga åv sånna saker då räcker det inte längre med en " personlig ursäkt"

jag gick aldrig tillbaks efter incidenten ,spände hjulen +andra småsaker själv.Om dom nu stressar 6 mekaniker med 800 hojar då ska dom skaffa fler mekaniker så man slipper sånt,visst det händer inte varje dag men om man nu råka illa ut eller tom dö pga åv sånna saker då räcker det inte längre med en " personlig ursäkt"

De lär inte bli bättre om man inte påtalar ev. brister. De lär inte skaffa fler mekaniker om de inte vet om de missar något.
På tiden Prillas fanns fick jag pengar tillbaka då jag påvisade att de ljugit i serviceprotokollet.

"Vad hade hänt om jag hade kommit tillbaka och behövt byta"?

Förmodligen hade det inte varit några som helst problem... Men jag förstår de som blivit nekade, utan någon vettig anledning, been there done that - Dock inte på mc-huset!!... Men hur kan man starta en sån här tråd utan att ngt eg har hänt...!?

Förstår inte ditt problem överhuvudtaget.... Hur hade din tråd sett ut om du kom hem och packade upp ditt "nya" visir, och det var fullt av fingeravtryck??

Anledningen till att de flesta butiker inte har öppet köp är för att slippa stå och förklara för alla tröga människor att det blir svårt att sälja en vara utan orginalförpackning, skyddsplaster eller dyl, trots att där inte är ngt "fel på varan"... Nytt är nytt!!!

Så, hyser du ngt personligt agg mot mc-huset, eller hade du bara trasiga leksaker som liten!!???

Alla mina prylar kommer också från Mc-huset och har heller inte haft några problem.....:tummenupp

OJ! Jag kan förstå trådskaparen. Den vill ju bara göra folk uppmärksamma på att Öppet köp inte är en självklarhet. För dom som tillämpar Öppet köp så är det ju i samma skick som när den köptes. Jag som konsument kan ta att en kartong är lite nött i kanten om man får öppet köp. Jag tror att det bara skapar en badwill genom att inte ha det. Köpte en hjälm på AVA-MC som när jag provade den hemma kände efter en stund att den här kommer aldrig passa. Fick iofs ett tillgodokvitto, men eftersom jag bor 60 mil från butiken så blir det ju inte så ofta man har vägarna förbi...
Men nu vet jag att man kan få öppet köp på avamc, så i fortsättningen lär det ju inte vara nåt problem.
(Då kan man ju köpa en ny hjälm på tillgodokvittot, begära öppet köp och lämna tillbaka den å få pengar...).:D

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph