En liten varning, mc-huset

• Thread starter Thread starter Heale
  • Start date Start date

Heale

Guest
Vet inte om det är såhär på många ställen men upptäckte det för ett tag sen när jag köpte ett hjälmvisir på Mc-huset i Malmö. De flesta typer av seriösa butiker ger ju kunden rätt till öppet köp ett visst antal dagar. Men när jag kollar på kvittot från Mc-Huset står det "öppet köp endast vid särskilt överrenskommelse" eller något liknade, minns inte exakta formuleringen.
Jag kan förstå att man inte kan ha öppet köp på specialvaror, beställningsvaror. Men när det handlar om lagerförda produkter så tillämpar de flesta seriösa butiker öppet köp.
Till saken hör att säljaren inte var säker på att visiret skulle passa men tyckte ändå jag skulle köpa det direkt istället för att ta med hjälmen nästa gång vilket jag då gjorde. Var ju övertygad om att det var öppet köp. Blev något nervös när jag såg att öppet köp inte gällde, jag gjorde ju ingen särskild överrenskommelse med säljaren. Nu hade jag tur och visiret passade.
Jag är inte ute efter att smutskasta Mc-huset eller någon annan butik men jag tycker ändå det är värt att höja ett varningens finger. Se till att få öppet köp inskrivet på ert kvitto när ni handlar! Tycker det var svagt av säljaren att inte upplysa mig om detta när han trots allt var osäker på om det skulle passa. Vad hade hänt om jag hade kommit tillbaka och behövt byta?

står i konsumentköplagen så de är inga problem...

trodde jag också så slog upp det...
källa Konsumentverket

Öppet köp
Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid.
Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det.

Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. Vill du köpa en vara på öppet köp bör du be om det innan du betalar. Om affären går med på öppet köp är det viktigt att detta antecknas, till exempel på kvittot. Spara alltid kvittot. Lämna tillbaka varan i tid, det vill säga innan öppet köp-tiden går ut. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den.

Nej, det gör det inte. Det är distansköplagen du tänker på och den omfattar inte butiksförsäljning.

Så var det nog... sorry my bad
blandade ihop DAL och reklamation i KKL...jiiises de va ett tag sen man läste de där..

Last edited:
handla hos någan annan butik i 040/046 området i fortsättningen, så sparar du pengar OCH har öppet köp.....:tummenupp

Handlade visir på Claessons, blev tyvärr fel. Begrep inte att vissa årsmodeller skulle ha ett V på slutet i visirbetäckningen men andra ett L.
Nåja, ringde Claessons då det inte ligger runt hörnet. Lena själv svarade. "Inga problem, vi skriver upp det så byter vi det nästa gång du har vägarna förbi" :tummenupp

Angående den där andra butiken så har väl den varit flitigt förekommande i varningstrådar här så länge som forumet funnits...

Kan varmt rekommendera addemoto på gastelyckan i lund, har bara fått bra service och bemötande. Dom sökte fram och fixade hem mina kraschpuckar fast dom inte ingår i deras sortiment :tummenupp så dit går jag hädanefter :yoparty

Gör du inte en höna av en fjäder nu?
Kanske hade gått alldeles utmärk att komma tillbaka och säga att det inte passade trots rekommendation från säljaren. Eller ännu enklare, be att få prata med samma säljare.

Kanske hade gått alldeles utmärk att komma tillbaka och säga att det inte passade trots rekommendation från säljaren. Eller ännu enklare, be att få prata med samma säljare.

Varför gör han det? det är väl bra att det tas upp och någon på företaget läser så dom kanske inför öppet köp...

Du har helt rätt i vad du säger. Iofs har man inte alltid fått det bästa bemötandet hos dem. Jag handlar i regel av andra butiker, men denna råkar ligga bara några minuter hemifrån.
Det jag ville visa på är att det ju verkar vara en policy att inte acceptera öppet köp. Varför skriver man annars ut det på kvittot? Sen säljarens sätt att slingra sig lite när jag sa att det är väl ok och byta ifall det skulle va fel.
Men man bör ju kanske vara uppmärksam på detta även hos andra butiker?

addemoto äger. Vi i övriga sverige får nöja oss med deras postorder. Men den är nog så bra ;)
[VIDEO-URL][/VIDEO-URL]
Kan varmt rekommendera addemoto på gastelyckan i lund, har bara fått bra service och bemötande. Dom sökte fram och fixade hem mina kraschpuckar fast dom inte ingår i deras sortiment :tummenupp så dit går jag hädanefter :yoparty

Du har helt rätt i vad du säger. Iofs har man inte alltid fått det bästa bemötandet hos dem. Jag handlar i regel av andra butiker, men denna råkar ligga bara några minuter hemifrån.
Jag har aldrig varit därså jag har ingen aning om bemötande, men affärer som inte har en bra attityd mot sina kunder brukar ju inte bli långlivade.

Det jag ville visa på är att det ju verkar vara en policy att inte acceptera öppet köp. Varför skriver man annars ut det på kvittot? Sen säljarens sätt att slingra sig lite när jag sa att det är väl ok och byta ifall det skulle va fel.
Men man bör ju kanske vara uppmärksam på detta även hos andra butiker?
Tror faktiskt det är rätt vanligt att inte acceptera öppet köp i mindre butiker (till skillnad från stora kedjor), eller så ledsnade de helt enkelt på att folk köpte grejer testade dem, lämnade tillbaka och köpte prylarna på fc-moto. :näsblod

Håll dig borta ifrån mc-huset,köpte min hoj helt ny åv dom,bakhjul lössnade på väg hem,tur att jag körde lungt.

Öppet köp

Jag har aldrig varit därså jag har ingen aning om bemötande, men affärer som inte har en bra attityd mot sina kunder brukar ju inte bli långlivade.

Tror faktiskt det är rätt vanligt att inte acceptera öppet köp i mindre butiker (till skillnad från stora kedjor), eller så ledsnade de helt enkelt på att folk köpte grejer testade dem, lämnade tillbaka och köpte prylarna på fc-moto. :näsblod

Jag uppfattade det nog inte som attityden var dålig,däremot osäker.
Kanske sommarvikarie?.I julas fick jag en Arai hjälm av min fru som hon köpt på MC-Huset,när hon bad om öppet köp så var det inga problem utan skrevs på baksidan på kvittot.
Öppet köp=pengar tillbaka(frivilligt vid butiksförsäljning)
Bytesrätt=har man alltid vid felaktig eller trasig vara.

Sedan är vi därigen: Jag älskar bröderna Nilsson, alla andra är piss.Jag älskar Gerts,jag älskar Yamahacenter osv.osv.Partiskheten är stor.
Jag tror många gånger att det beror på en själv hur man blir bemött.
Och ärligt,priserna är samma hos dom flesta MC-Firmor i Sverige pga.samma importör.(sedan kan man ju handla på extrapris):krama

De hade några bra killar som jobbade där tidigare, både i butik och verkstad, men de har sökt sig vidare. De lever nog mycket på glidarfolket.
Tja men tror nog inte att de tjänar på att ge sina kunder en försämrad service... varför inte konkurrera med service och ett vettigt pris istället?

Köpte själv ett visir förra veckan på MC huset och killen gav mig öppet köp utan att jag frågade, fick till och med mer rabatt än de 15% de har för tillfället.
Har faktiskt bara positiva erfarenheter av MC huset.
Har köpt nästan allt där i år: Stövlar, hjälm, handskar, service, lås, mm.

Handlade visir på Claessons, blev tyvärr fel. Begrep inte att vissa årsmodeller skulle ha ett V på slutet i visirbetäckningen men andra ett L.
Nåja, ringde Claessons då det inte ligger runt hörnet. Lena själv svarade. "Inga problem, vi skriver upp det så byter vi det nästa gång du har vägarna förbi" :tummenupp

Angående den där andra butiken så har väl den varit flitigt förekommande i varningstrådar här så länge som forumet funnits...

Måste säga att Claessons har blivit suveränt mkt bättre bara på dom senaste månaderna!

Varför gör han det? det är väl bra att det tas upp och någon på företaget läser så dom kanske inför öppet köp...

Köper man ett visir utan att veta att man vill ha det? Är det fel på det alternativt att det inte passar har man ju reklamationsrätt alternativt bytesrätt om man fick fel vara.
Öppet köp är till för veliga människor och presenter/julklappar, enligt mig vill säga.

Håll dig borta ifrån mc-huset,köpte min hoj helt ny åv dom,bakhjul lössnade på väg hem,tur att jag körde lungt.

Är det säljaren eller hojtillverkarens fel? Säljaren bör kanske ha en "nyköpsservice" men varje seriös tillverkare borde ju se till att hjulen sitter kvar när hojen lämnar fabriken?
Själv skulle jag lägga skulden på tillverkaren.

Ava mc i Sätra har samma grej med öppet köp, dom har en skylt vid kassan där det står att man måste be om öppet köp för att få det. Fattar nada, tycker bara det är jävla märkligt att man måste be om en sån sak, inte så säkert att man lägger märke till den skylten när man handlar och de flesta tar nog för givet att man ska få öppet köp från ett sånt ställe.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph