En liten varning i haynes manualen för GSXR 750 96- 00

divez

Letar färdig banhoj!
Gick med
24 May 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsxr 750 -98 kass + 750 gixxer från 02
Satte mig ner i fredags och tänkte kolla kamspännaren så att den lirade ok
för att den rasslade lite när man gjorde snabba gaspådrad i frilägen och slog av runt 5 krpm.

Sagt och gjort bort me tanken och fram med spännaren inget synligt fel så
smörjde in det hela och tänkte sätta tillbaka den men enligt H så skulle man vrida motorn till nollläget innan man satte in den... :kocko verkade helt sjukt tyckte jag men de hävdade då att man får allt slack på kedjan att hamna vid spännaren vilket man oxå får.

Men här är varningen och tänkte det även när jag vred på nyckeln.
Utan kamspännare så hoppar kedjan till kammarna så klart!!
men gjorde som de stod och efter ett halvt varv vridet så hörde jag det karakteristiska kedjehoppet... :huvet :4skrika
tycker att man borde lärt sig ngt efter ett antal lyfta toppar, renoveringar och turbokonvertering men icke.

Så ska ni göra detta så vrid på motorn men bara så att kedjan precis är spänd och inte längre!!
hyffsat solklar info så här i skrivande stund.

detta resulterade i 4 timmars extra onödigt meckande och ett stort packet marlboro men sen så var motorn åter nollad och och hojjen startade direkt utan skrammel denna gång.

det går att nolla en motor genom att endast ta av ventilkåpan och ha kamkedjan kvar... lite bökigt men det går :)
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top