En liten racerapport från Team CTD

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
www.ctd.se
Tredje tävlingen avklarad
"Okey, det var ett tag sedan vi uppdaterade sidan, så jag börjar med en liten resumé.
Efter tävlingen i Falkenberg var, som ni kanske vet, Glenn tvungen att hoppa av teamet. Han ersattes dock snabbt med Magnus Bengtsson, det var alltså jag (Rickard), Andreas och Magnus som begav sig till Anderstorp i början av Maj. Den tävlingen gick smärtfritt i ca två timmar innan hojjen började tappa effekt och effektkurvan var värre än klippiga bergen. Efter mycket tokmek utan resultat var det bara att packa ihop och åka hem, humöret var på samma nivå som efter Falkenberg. Sedan dess har vi haft ett helvete med att få ordning på hojjen. Det var först en vecka innan tävlingen på hemmabanan Knutstorp som vi fick rätt på allt.

Så, då kan vi börja. Redan klockan nio kvällen innan tävling blev jag och Magnus klara ute i garaget. För en gångs skull kunde vi ägna hela dagen åt mysmek, fixa till lacken, lasta och bara kolla att allt var i sin ordning.
Beep, Beep, Beep, lät klockan och visade den måttligt roade tiden 05:20, kort där efter ringde Andreas för att se till att jag var uppe, vi bar oss av för att hämta vanen och senare även Magnus innan vi styrde vidare mot Knudan. Väl framme var det trångt i depån men vi fick en hygglig platts och kort efter förar mötet dök våra snälla funktionärer Johan och Stääv upp.
Dags för kval! Splitternya slicks på och max 10grader varm, som första man ut på banan såg jag det som min uppgift att värma däcken(däckvärmare är det bara lyxlirarna som har) och försöka dämpa min egen nervositet lite. Detta utförde jag enligt planerna för att sedan lämna över till Andreas som fick upp ett hyggligt tempo under omständigheterna. Nu var det Magnus tid, det var hans uppgift att sätta en kvaltid, något som han skötte bra 1.07 blev det och vi fick starta som nr 23.
Magnus tog starten precis som på Anderstorp, den här gången höll han dock koll på lamporna och gjorde en bra start. Han la stadiga tider från start som pendlade mellan 1.08-1.10. 45min senare var det Andreas tur som la ett stadigt pass både i längd och varvtider. När det sen var min tur gick det lite långsammare och jag kom in helt slut efter en knapp halvtimma och var allmänt besviken på mina varvtider, satt helt enkelt o spände mig genom hela passet och fick aldrig nått bra flyt. Magnus fortsatte iaf med ett stadigt pass och vi var som bäst uppe på en 13:e plats. Sen var det Andreas igen, jag sa långt innan tävlingen att om någon ska klota så ska det vara tidigt i tävlingen och det får inte bli några stora skador på hojjen! Vår målsättning var trotts allt att komma i mål, trotts att Andreas hela tiden velat motbevisa ordspråket ”Det finns bara de som har klotat och de som kommer att klota” så gjorde han precis det. Han körde av efter raken men både han och hojjen var hela, samtidigt kom jag lullande tillbaka efter ett besök på skithuset och fick oväntat stressa på med utrustningen för att hoppa på hojjen igen samtidigt som Andreas skrek ut med dig, jag måste till sjukstugan! Ännu ett stressigt pass för min del, lite förbättringar mot förra, men de var marginella. Efter mitt pass tog jag med mig Johan för att kränga på ett par bättre begagnade däck på reservfäljarna, Magnus tyckte de sladdade för mycket. Sagt o gjort inför mitt sista pass bytte vi bakdäcket, samtidigt som vi fick bända Andreas av hojjen han satt som klistrad och bara skrek "KRAMP!!". Bytet gick väldigt snabbt med tanke på att ingen av våra funktionärer gjort det förut. Jag gick ut med orderna om att värma däck och hålla mig ute i minst 40min för att Magnus skulle få ett inte allt för långt finalpass. Tog några lugna varv och började sedan höja tempot mer och mer, nu kändes det plötsligt mycket bättre, jag hade fint flyt och det var bara asroligt att köra! Tiderna var i klass med Andreas, vilket gjorde att jag slapp skämmas och jag höll mig dessutom ute längre än tidigare pass.
Nu var det dags för taktiken att bekänna färg, efter bytet med Magnus låg vi på en 20-21plats och hade både Team Evil och Baja Maja framför oss. Magnus var dock ute på fräscha däck och precis lagom med soppa för att klara sitt 1 timme och 10minuter långa pass. Vi var ganska säkra på att alla framförvarande hade iaf ett depåstopp kvar. Detta i kombination med Magnus fantastiskt stabila körning gjorde att vi stadigt klättrade i placeringarna. Team Evil kom vi om med en halvtimme kvar men Baja Maja låg 7varv före och vi insåg att detta inte skulle vara möjligt att ta in. Vi körde ändå i mål på en 17:e plats, något vi var grymt nöjda med! Vi hade trotts allt en klotning, två svartflaggor och något bortplockat varv p.g.a. ett tveksamt domarbeslut.

I efterhand konstaterades det snabbt att räjsing är fan så mycket roligare när man kommer i mål. Nu återstår det bara att se om det är plus grader i oktober, då sista tävlingen går av stapeln, Anderstorp blir det inget av. Jag vill avslutningsvis rikta ett stort tack till Johan och Stääv som gjorde ett kanon jobb i depån, vill även tacka alla glada personer som kom förbi och hälsade/hjälpte till under dagen.

Hoppas någon orkat läsa denna ”lilla” rapport
//Rickard"
 

Bifogat

  • 13.jpg
    13.jpg
    138.8 KB · Visningar: 64
  • 17.jpg
    17.jpg
    137.4 KB · Visningar: 54
Kul läsning och skoj att ni kom i mål. Vi hatar er för att ni körde om oss ;)

Vi syns på Anderstorp!

/Freppa
 
Anderstorp hoppar vi tyvärr över, men om det inte ligger snö på banan så kommer vi för hoppningsvis igen på sista tävlingen :)
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top