en liten fråga till er som nyligen tagit kk

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Hogtech
jag kuggade igår och ska boka ny tid imorrn lär väl träna mer på garagevändningen men hur äre med det igenterligen får man använda bakbrommsen under den eller hur är det jag gjorde inte det på min uppkörning men såg andra som gjorde det och dom klarade sig ju det lär ju bli skit enkelt om man får göra det

Japp, man får använda bakbromsen men se till så att du inte bromsar för mycket, bromsa precis när du kommer in sen i mitten om du behöver sen innnan du åker ut så inte du kommer ut för snabbt.

Jag svarade i förra tråden också, men jag svarar igen här då... Du får använda bakbromsen för att hålla balansen och korigera farten, men inte bromsa dig igenom hela svängen. Jag tog körkort 18/5 och då gick det bra iallafall..

Det verkar vara ganska olika men jag körde på skola (Jarla) i Sthlm 2002 och de sa inget om att man inte ska få använda broms. Finessen är ju att ta sig runt sakta och kontrollerat så du ska inte behöva använda bromsen om du inte "skenar" iväg. VRID STYRET MOT STYRSTOPPET och håll det där tills du har gjort svängen. Blir enklare då och ser bättre ut än om du fladdrar med styret.

Man får inte använda fotbromsen till att styra farten i vändningen.Där ska man ju använda gas o koppling.Men behöver man sänka farten något är det ok med ett litet "dutt" med fotbromsen. Hoppas du förstår min levande beskrivning!? :va

Hmm??

poke skrev:
Man får inte använda fotbromsen till att styra farten i vändningen.Där ska man ju använda gas o koppling.Men behöver man sänka farten något är det ok med ett litet "dutt" med fotbromsen. Hoppas du förstår min levande beskrivning!? :va

Min lärare sa då iaf.. "Jag vill inte se att bromsljuset lyser"

Men men,, det är väl olika antar jag.. Det viktigaste är väl att det går stabilt..

Lycka till nästa gång!! :tummenupp

'glöm inte att hålla uppe blicken' :3freak

tack för alla svaren och inte en enda som har tjatat om hur jävla dygt det är med alla uppkörnings frågor hela tiden man brukar ju alltid få en massa dumma kommentarer så fort man frågar något som berör kk tack igen

Jag fick höra att bromslyset inte skulle lysa men att det var okej att använda ändå om man behövde sänka farten, en dutt på bakbromsen kuggar dig säkert inte..

kamren skrev:
Min lärare sa då iaf.. "Jag vill inte se att bromsljuset lyser"

Det är nog skillnad på vad körskolelärarna säger att man ska göra och vad man får/inte får göra på uppkörningen.

Din lärare ville förmodligen att du skulle träna utan att använda bromsen för att bli ännu säkrare på hojjen.

korpe skrev:
jag kuggade igår och ska boka ny tid imorrn lär väl träna mer på garagevändningen men hur äre med det igenterligen får man använda bakbrommsen under den eller hur är det jag gjorde inte det på min uppkörning men såg andra som gjorde det och dom klarade sig ju det lär ju bli skit enkelt om man får göra det

Mitt bästa tips är att att du pratar med din körskolelärare om fotbroms eller inte. Det varierar från ort till ort och från inspektör till inspektör om det får användas eller inte. Man får helt enkelt anpassa sig till DERAS jäkla humör regler.
Lycka till i alla fall!

Min lärare sa att det är klart att man får använda fotbromsen. Är ju så man rätar upp cykeln.
Självklart då inte hela tiden utan att man petar till den för att få cykeln att räta upp
sig lite grann om det bär iväg. Gick bra för mig i alla fall...
Fast å andra sidan så ville han inte kugga någon den dagen så... :tummenupp

min körskolelärare sa att ja kunde göra precis hur ja ville, bara jag hade 100% kontroll på vändningen , o att de givetvis var krypkörning som gällde :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT