En liten fråga ang. motorljud!

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
Tjena! Jag kom precis att börja fundera på vad det egentligen är som gör skillnaden på ljudet från en V-2:a gentemot t.ex en rad-4:a. Någon här som kan förklara för mej? Vore kul att veta :)

Tackar på förhand! :tummenupp
 
ahaa, det var ju ett enkelt svar det där......men magnus och brasse talade väl om elefanter och inte cylindrar? :p :crash :squid
 
En v-motor tänder oregelbundet, därför det karakteristiska ljudet. Men hur ojämnt variera m cyl.vinkeln o ev. förskjutning av vevtapparna. Även en 180 graders twin, t.ex. gamla Hondor etc, låter lite åt det hållet. Sen kan avgassystemet påverka oxå, en gammal folkabubbla låter speciellt, men med ett riktigt avgassystem blir det samma ljud som andra bilar.
/u
 
Last edited:
V-twinnar brukar ju naturligtvis ha relativt stora cylindrar kubikmässigt jämfört med fyrorna. Om man tänker sig en motor med två husaberg enstånka cylindrar i ett V, så får man ju en motsvarande ljudupplevelse som en twin.

Kan kanske också bero på att twinnar kanske är mer långslagiga, men det har jag ingen direkt koll på. Skulle dock passa bra med deras momentkurva, så det känns sannolikt att de har en annan ratio mellan borr & slag jmfrt med en fyra.

/J
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top