en "liten" film om vad som kan hända

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
denhär är värd att titta på...
blir lite avancerad ibland, men man fattar poängen

hur media ljuger/inte vet
hur galet vårt sätt att leva är
jag kommer inte gnälla på bensinpriset mer iaf

http://peakoil.com/images/dr_albert_bartlett.mov
(den e ganska stor men de e värt väntan!!)

tid för nånting att fördubblas vid stadig tillväxt = 70/(%tillväxt)
säg att vår befolkning ökar med 3%/år det ger = 70/3= 23,3 år så på 23år fördubblas vår befolkning :gnissla (som tur e så har vi nog inte den tillväxten)
men dedär 3%/år lät inte så farligt från början

70 framkom av 100ln2
vid tredubbling tar man produkten av 100ln3

Last edited:
Det här kan vara det mest svårförståeliga inlägget i forumets historia.
Jag har inte sett filmen dock.

Fan vilken intressant föreläsning! Jag tycker att exemplet med jämförelsen av bakterier i en flaska var rätt cool... eller inte om man sätter det i perspektiv till verkliga data.

Personligen tror jag att naturen kommer sätta stopp själv om tillväxten blir för stor... frågan är bara när det händer?

Skulle vara intressant att få en redogörelse för hur man har kommit fram till att fördubblingstiden är 100ln2/(den procentuella tillväxten)

Tyckte det var intressant, nu har man nått att tänka på hela kvällen!

Tillväxtparadigmet är ohållbart, så länge inte ytan på vårt jordklot börjar växa exponentiellt.

Santo skrev:
Fan vilken intressant föreläsning! Jag tycker att exemplet med jämförelsen av bakterier i en flaska var rätt cool... eller inte om man sätter det i perspektiv till verkliga data.

Hur menar du nu? Är det på något sätt mindre intressant eftersom det tar 50 år för befolkningen att dubblas, istället för 1 minut? :va

Santo skrev:
Personligen tror jag att naturen kommer sätta stopp själv om tillväxten blir för stor... frågan är bara när det händer?

Vilket ju iofs också var ungefär vad gubben sade.

zhapod skrev:
Hur menar du nu? Är det på något sätt mindre intressant eftersom det tar 50 år för befolkningen att dubblas, istället för 1 minut? :va

Ne inte mindre intressant men på något sätt är det lättare att föreställa sig hur en till synes stor yta (halva flaskan) finns kvar i ena stunden och i nästa ögonblick är den full. Därefter blire 2 fulla... sen 4... sen 8 o.s.v.

.... i alla fall... jag tyckte det var lättare att föreställa sig några flaskor än några planeter... :)

Santo skrev:
Skulle vara intressant att få en redogörelse för hur man har kommit fram till att fördubblingstiden är 100ln2/(den procentuella tillväxten)

jo.. men då får man ju hjärnblödning på kuppen :3freak

men de funkar med 70 iaf :P för de mindre talen iaf.. vad jag kommit fram till med mina mattekunskaper som för tillfället e ganska begränsade...

flaskan va himla intressant..

men när han visade de 2 "tabellerna" med saker som vi tycker e bra för oss, å de som vi tycker e dåliga, men som avhjälper befolkningsproblemet va intressant.. kanske lika bra å göra som han sade, välja själva innan naturen gör de åt oss :3freak

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg