En liten dum fråga om vrid/hp.

bjos

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Husqvarna sm 610s, KTM 520exc
Jag känner mig lite dum när jag frågar men jag kommer ju aldrig riktigt lära mig om ingen förklarar.

Jag hade velat ha en utförlig förklaring på vad skilnaden mellan vrid och hästkraft är?

Hur läser man en bänkkurva?

Hur beter sig en hoj med mycket/ lite vrid/ hästar?

Finns det något samband mellan vrid och hästkrafter? Kan man på något sätt räkna ut vridet om man vet hur många hästar en mc har?

Jag har syslat rätt mycke med hojar men aldrig riktigt förstått mig på detta. Det känns lite dumt när man står och snackar med någon och man bara håller med för att inte värka dum, vilket jag tror att många mcägare gör även om vi inte vill erkänna det.

Hade varit super bra med lite skola i detta ämne så jag inte behöver känna mig så dum.

Orkade inte beskriva så jag saxade lite...

Alla känner till uttrycket ”hästkrafter” och vet att man då talar om motorers styrka. Motorintresserade och fackfolk använder ytterligare ett begrepp: "vridmoment", ofta kallat ”vrid”.
Många har dock inte förstått skillnaden mellan effekt och vridmoment och blandar ihop dessa begrepp hur som helst.
En vanlig missuppfattning är att effekt inte alltid är effekt, samt att effekt alltid måste vägas upp mot vridmoment.
Därför vill jag här göra ett försök att reda upp begreppen och förklara närmare vad skillnaden är mellan effekt och vridmoment och hur dessa förhåller sig i en förbränningsmotor.

Effekt kan beskrivas som antingen kraft X hastighet eller energi/tidsenhet. Effekt är detsamma som arbetsförmåga.
Kraft X hastighet blir på motorspråk översatt till vridmoment X varvtal.
Alltså:effekten = vridmomentet X varvtalet.

Vridmoment = kraft X hävarm, vilket är samma fysikaliska egenhet man mäter med en momentnyckel. Armbrytning är ett exempel där vi kan mäta två vridmoment som kämpar mot varandra, det starkaste vridmomentet vinner, enkelt uttryckt.

Det bästa sättet att förstå vridmoment i motorsammanhang är kanske att jämföra med en vanlig cykel, där vi också har vridmoment: En människa på en cykel kan liknas vid en tvåcylindrig motor där de två benen motsvarar de två kolvarna och cykelns vevarmar motsvaras av motorns vevaxlar.

Vridmomentet = kraften på pedalerna X längden på vevarmen.

MEDAN:

Effekten = kraften på pedalerna X pedalhastigheten ELLER
kraften på drivhjulet X hjulhastigheten.

En stor motor med låg trimningsgrad men stort vridmoment kan liknas vid en tyngdlyftare med starka ben som råtrampar på en hög växel, medan en liten högtrimmad motor kan liknas vid en löpare med svaga ben som trampar fort på en låg växel. Har han bra kondis och trampar tillräckligt fort kan han kompensera bristen på styrka med ett högre varvtal och på så sätt utveckla lika stor, och kanske till och med större effekt än tyngdlyftaren.

Det är vridmomentet som avgör vilken effekt man får ut i ett visst varvtal. Ju större motor desto större vridmoment. Ju större vridmoment desto högre effekt vid samma varvtal/samma effekt vi lägre varvtal.
Effekt är alltid effekt, och har man för att ta ett exempel, vid ett visst tillfälle 100 hästkrafter tillgängliga så är det 100 hästkrafter vare sig det kommer från en 600 cc (0,6 liter) MC-motor eller en 10-liters bussmotor. Och har man samma effekt tillgänglig vid samma hastighet så har man samma dragkraft.

När folk i allmänhet talar om "vrid" så menas oftast lågvarvsstyrka.
Det är dock inte korrekt eftersom vridmoment som sak inte är begränsat till låga varv. Hög effekt på låga varv fås av högt vridmoment på låga varv.
Att använda maxmomentsiffran som en måttstock på styrkan på låga varv kan bli mycket missvisande eftersom maxvärdet ibland ligger högt upp i varvtalsregistret och inte säger nånting om vilket vridmoment och därmed effekt som finns på låga varv.
Ett högt vridmoment i sig innebär alltså inte automatiskt att motorn är stark på låga varv om inte det höga vridmomentet finns på låga varv.

Vridmomentet är ett mått på den relativa effekten. Där max vridmoment finns har vi den största kraften och snabbaste accelerationen.
Ju högre vridmomentet är under en stor del av varvtalsregistret desto högre blir medeleffekten.

OBSERVERA ATT DESSA EXEMPEL JAG HÄR GER GÄLLER FÖRBRÄNNINGSMOTORER. VRIDMOMENTKURVAN SKILJER SIG STORT MELLAN EN FÖRBRÄNNINGSMOTOR, MUSKELMOTOR OCH ELMOTOR.
EN CYKLIST HAR ALLTID MAX VRIDMOMENT FRÅN STARTEN VILKET SEDAN MINSKAR MED VARVTALET. EN ELMOTOR HAR KONSTANT VRIDMOMENT GENOM HELA VARVTALSREGISTRET.

*Effektkurvan visar kraftkurvan på hjulet beroende på varvtalet vid en given hastighet.

*Vridmomentkurvan visar kraftkurvan på hjulet beroende på hastigheten vid acceleration genom varvtalsregistret.

*Vridmomentkurvan är detsamma som accelerationskurvan.

Det som avgör en motors verkliga arbetsförmåga är inte det maximala effektvärdet utan hur brett effektregistret är. Vi måste skilja på Maxeffekt och Medeleffekt.

En vanlig missföreställning är att man vinner vridmoment genom att sänka maxeffekten. ”man har sänkt effekten till förmån för bättre vrid”. I praktiken ökar det maximala vridmomentet om man ökar maxeffekten.
Ju mer man trimmar upp effekten på en motor desto större blir också det maximala vridmomentet. Men precis som med maxeffekten så förflyttas det maximala momentet högre upp i varvtalsregistret, på bekostnad av vridmomentet (och därmed effekten) på låga varv. Vilket resulterar i en spetsigare effektkurva och ett smalare effektregister.
Man kan alltså inte bara säga ”bra vrid” och likställa det med bra bottendrag, utan måste precis som när det gäller effekten tala om vid vilket varvtal momentet finns.

Ju närmare maxmomentet ligger maxeffekten i varvtalsregistret desto mer pekar det på en smal och spetsig effektkurva. Typiskt för högtrimmade racermotorer. Ju lägre varv maxmomentet finns i förhållande till maxeffekten desto mer pekar det på en bred effektkurva. Vilket är typiskt för lastbilar och custommotorer.

En custommotorcykel av större storlek vilken har en lågtrimmad motor har ofta sitt maximala vridmoment vid halva det varvtal där maxeffekten finns (vilket innebär en hög medeleffekt i förhållande till maxeffekten), medan en högtrimmad racermotor har sitt maximala moment vid nästan samma varvtal som maxeffekten, vilket innebär att medeleffekten är låg i förhållande till maxeffekten. Det är därför en tävlingsmaskin kräver ett frekvent växlande för att hela tiden hålla sig inom det smala varvtalsområde där effekten finns medan en större glidare kan fungera bra att köras med endast två växlar.

Det varierar dock mellan olika motorkonstruktioner och den tekniska utvecklingen går ju framåt. Genom finesser som t ex variabla insugningsventiler har vissa motorer hyfsat bra bottendrag och bred effektkurva trots att max vridmoment ligger ganska högt upp i varvtalsregistret så vi kan inte helt och hållet följa dessa tecken.

Bra. å tack för svaret
Nu är det en till som inte behöver undra!
Hade´

stephenj skrev:
2594161 EN ELMOTOR HAR KONSTANT VRIDMOMENT GENOM HELA VARVTALSREGISTRET.
Nja, inte helt korrekt. Nu finns det i och för sig många typer av elmotorer, men om vi tar den vanligaste förekommande och den man kommer att tänka på i första hand, nämligen växelströmsasynkronmotorn så har den en vridmomentkurva som inte är konstant genom hela varvtalsregistret. (Maxvridet fås ungefär vid 85-95% av max varvtal). Se bifogad bild.
Däremot har den väldigt högt startmoment i jämförelse med t.ex. en normal förbränningsmotor.

Bifogat

• moment_asynkronmotor.jpg
    moment_asynkronmotor.jpg
    31.6 KB · Visningar: 82
Eldstorm skrev:
2595109 Nja, inte helt korrekt. Nu finns det i och för sig många typer av elmotorer, men om vi tar den vanligaste förekommande och den man kommer att tänka på i första hand, nämligen växelströmsasynkronmotorn så har den en vridmomentkurva som inte är konstant genom hela varvtalsregistret. (Maxvridet fås ungefär vid 85-95% av max varvtal). Se bifogad bild.
Däremot har den väldigt högt startmoment i jämförelse med t.ex. en normal förbränningsmotor.

Jag fattar inte den bilden,vadå "procent" i y-led? Procent av vad? Och börjar på 150? Förklaring tack :)

Nexor skrev:
2595192 Jag fattar inte den bilden,vadå "procent" i y-led? Procent av vad? Och börjar på 150? Förklaring tack :)

Det är procent av vridmomentet vid märkvarvtal. Asynkronmotorn har alltså ett större vridmoment vid stillastående rotor än vid märkvarvtal. Om du ritar ett streck från 100% till höger så korsar du kurvan vid märkvarvtalet, vilket är det varvtal rotorn snurrar med när den belastas med märkeffekt (effekten som står på märkplåten på motorn). Momentkurvan skär x-axeln vid det synkrona varvtalet, vilket är vartalet som rotorn snurrar med i tomgång.

Last edited:
Vridet kommer av medeltrycket i cyllen och cyl.volymen. Talar om hur kraftigt motorn vrider på vevaxeln.
Om motorn ger visst vrid på lågt varv lämnar den lägre effekt än om den ger samma vrid på högre varvtal.

I en formel uttrycker man det som: effekt = vrid * varvtal/konstant.
För sorterna hk, Nm och 1000 varv är konstanten 7.024. Detta gäller alla motorer.
(En konsekvens av formel är att vid 7024 rpm är effekten (i hk) alltid lika med vridet (i Nm). Annars är ev.kurvor felritade.)

Dubbelt vrid (vid samma varvtal) ger dubbel effekt, dubbla vridet vid dubbla vavet ger 4-dubbling av effekten.

En följd av 1a meningen är att specifika vridet Nm/l är ett direkt mått på medeltrycket, alltså
om motorn jobbar bra, om alla kubiken du betalt för är hemma sas. Det gäller oberoende av om
det är en lågvarvig glidare eller högvarvig racemaskin. Och för alla cyl.volymer.
Rätt fiffig princip, men inte så allmänt accepterad och använd, tror jag.

En modern motor bör minst ha runt 100 Nm/l, iaf inte under 90.

Man kan dock inte jämföra spec. vridet mellan t.ex. 2t o 4t eller turbo vs oturbat, samma motortyp ska de va.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...