En konstig fråga..

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
50x12
Jo idag tröttnade jag på att alla program slutar funka, för någon månad sedan säckade windows media player ihop, så jag började andvända winamp för musik och vlc för film. Nu har dom också slutat funka och Realplayer och Quicktime likaså. Så jag tänkte att jag skulle virus söka min dator och med en jävla massa hjälp av Solid Snake så lyckades jag installera ett sådant och körde programmet AVG och hittade runt 90st virus. Nu till min fråga, varför vart datorn segare när jag tog bort alla virus och varför funkar inte dom gamla programmen? ( Om det nu hade med virusen att göra ) Det funkar inte heller att ta bort tex winamp och ladda ner det igen för det har jag provat.

MVH!

Ja det undrar jag med, min gör likadant.

Jag ska formatera datorn, hoppas det hjälper.

spectre skrev:
Det ska inte jag göra.. Allt kommer väll gå förlorat som jag har på disken då?

allt försvinner ifall du bara har en C: disk

gamla programmen, kan det vara så att Winamp tagit över tillhörigheten att spela deras filer, eller start inte quicktime ens om du klickar på ikonen, 90 virus lät inte bra....

om virusfilerna har infekterat filer som programmen behöver för att fungera, så har säkert ditt antivirus-program tagit bort eller satt dessa filer i karantän. det innebär då att programmen inte kan använda dessa filer, och därför fungerar dom inte. men du är ju i alla fall av med virusen.

installera om. bränn ut det du behöver på skivor. det är inte så jobbigt och det är värt jobbet...

spectre skrev:
Jo idag tröttnade jag på att alla program slutar funka, för någon månad sedan säckade windows media player ihop, så jag började andvända winamp för musik och vlc för film. Nu har dom också slutat funka och Realplayer och Quicktime likaså. Så jag tänkte att jag skulle virus söka min dator och med en jävla massa hjälp av Solid Snake så lyckades jag installera ett sådant och körde programmet AVG och hittade runt 90st virus. Nu till min fråga, varför vart datorn segare när jag tog bort alla virus och varför funkar inte dom gamla programmen? ( Om det nu hade med virusen att göra ) Det funkar inte heller att ta bort tex winamp och ladda ner det igen för det har jag provat.

MVH!
gör en repartion av windows. då har du kvar alla data eftersom endast system filer ersätts. låter lite konstigt att programmen slutar fungera. troligen ett buggigt virus men kanske ska kolla efter skadade kluster med scandisc?

Omformatering är det enda som hjälper... Har man gått så länge utan virus prog och fått 90 virus är det bara formatera om du vill ha fason på den igen...

När du formaterat så tänk på att innan du ens kopplar upp dig på internet så ska en brandvägg och ett antivirus installeras sen är det första du gör att ta hem alla uppdateringarna från win update. Detta innan du ens funderar på att använda datorn till nått!!

Lycka till

Hur ska man veta vilka drivrutiner till grafikkort och sånt man ska ha?

Nu har jag tagit hem spybot och hoppas få hyffsad fason på datorn. så bra som den går nu har den fan inte gått så länge jag kan minnas, ca 1 år iallafall. Så fortsätter den fungera lika bra som den gör nu så är omformatering inte ens att tänka på. ( det skulle jag iallafall inte klara av )

Nån brandvägg att rekomendera? Just nu kör jag med microsofts egna som finns med XP, antar att den är helt värdelös..

prulle skrev:
Hur ska man veta vilka drivrutiner till grafikkort och sånt man ska ha?

Du tar reda på vad du har för grafikkort och vilken tillverkaren är, sen går du till tillverkarens hemsida och laddar hem drivrutinerna till ditt grafikkort. Smartast är att göra detta innan du formaterar.

spectre skrev:
Nån brandvägg att rekomendera? Just nu kör jag med microsofts egna som finns med XP, antar att den är helt värdelös..

Ja, den är värdelös. Köp en router istället så slipper du allt som heter mjukvarubrandvägg.

spectre skrev:
Nu har jag tagit hem spybot och hoppas få hyffsad fason på datorn. så bra som den går nu har den fan inte gått så länge jag kan minnas, ca 1 år iallafall. Så fortsätter den fungera lika bra som den gör nu så är omformatering inte ens att tänka på. ( det skulle jag iallafall inte klara av )

använd norton internet security. bästa på marknaden. och skit i att formatera. idag är det sista man gör att formatera. skaffa norton internet security som har brandvögg och anti virus. installa och updatera, starta datron i felsäkert och kör en virus scan, ta bort virusen och starta om som vanligt och kör en windows update. sen är du klar. och formatera inte. ska du göra det så kör en reparation. finns nada anledning att formatera. skapar mer problem än det löser.

Tjet skrev:
Du tar reda på vad du har för grafikkort och vilken tillverkaren är, sen går du till tillverkarens hemsida och laddar hem drivrutinerna till ditt grafikkort. Smartast är att göra detta innan du formaterar.

Ja, den är värdelös. Köp en router istället så slipper du allt som heter mjukvarubrandvägg.
så du menar att en router inte är en mjukvaru brandvägg? :lol

MDM skrev:
använd norton internet security. bästa på marknaden. och skit i att formatera. idag är det sista man gör att formatera. skaffa norton internet security som har brandvögg och anti virus. installa och updatera, starta datron i felsäkert och kör en virus scan, ta bort virusen och starta om som vanligt och kör en windows update. sen är du klar. och formatera inte. ska du göra det så kör en reparation. finns nada anledning att formatera. skapar mer problem än det löser.

så du menar att en router inte är en mjukvaru brandvägg? :lol

:va

dendär "reparation" av windows.. vad gör installationsprogrammet då?

heimdal skrev:
:va

dendär "reparation" av windows.. vad gör installationsprogrammet då?
en reparation är en ominstallation av systemfilerna. resten av systemet som program katalogen och div nerladdnings mappar och allt sånt blir kvar. endast windows mappen berörs av den.

MDM skrev:
en reparation är en ominstallation av systemfilerna. resten av systemet som program katalogen och div nerladdnings mappar och allt sånt blir kvar. endast windows mappen berörs av den.

men måste man inte installera om alla program etc eftersom jag antar att registret rensas ??

hur gör man en såndär reparation förresten? jag är i behov av det nämligen

Stoppa i XP skivan, starta om, ändra så du bootar från skivan, sen kommer det upp lite alternativ där du kan välja att formatera och installera om eller om du vill göra en reparation.

Solid snake skrev:
Stoppa i XP skivan, starta om, ändra så du bootar från skivan, sen kommer det upp lite alternativ där du kan välja att formatera och installera om eller om du vill göra en reparation.

får prova de nån dag :)

heimdal skrev:
men måste man inte installera om alla program etc eftersom jag antar att registret rensas ??

hur gör man en såndär reparation förresten? jag är i behov av det nämligen
jo man behöver installera om dem men de flesta program frågar om man vill reparera programmet när du startar dem efter installation. skapa backup med jämna mellanrum(backupen under tillbehörs menyn på startmenyn) om du väljer att backa upp system tillståndet så backar windows upp bla registret så har du en sån backup som du bör göra varge månad behöver du aldrig reparera windows.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg