En kompis ska få barn, vad gäller?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Vad är seden som häller när en kompis får barn? Ska dom ha presenter? Är sprit inblandat? Ska man hälsa på dom på bb eller vänta tills ungen kommit hem? Måste man låtsas gilla att hålla i barnet? Kan man skojsamt reta kompisen om att hans liv nu är över och ringa och mobba honom varenda gång han inte kan vara med på nånting? Många frågor

honkiie skrev:
Vad är seden som häller när en kompis får barn? Ska dom ha presenter? Är sprit inblandat? Ska man hälsa på dom på bb eller vänta tills ungen kommit hem? Måste man låtsas gilla att hålla i barnet? Kan man skojsamt reta kompisen om att hans liv nu är över och ringa och mobba honom varenda gång han inte kan vara med på nånting? Många frågor

I min krets brukar den som får barn bjuda hem sina närmsta vänner på en liten fest. Man käkar dricker (alkohol) och mår bra och grattar pappan och mamman. Man kommer självklart med present. Så gör vi.

/ T

honkiie skrev:

Det vanligaste är väl att man typ ringer å grattar/beklagar när knodden precis tittat fram. Sen låter man dem få nån vecka för sig själva(läs: med släkt å kindnypare)

...därefter kan man droppa förbi å kika på krabaten och då är det väl kutym att ha med sig nån liten teddybjörn eller annan present..

Mobba honom är givet att du ska göra iaf.
Säg inte att det är en ful unge han har avlat fram, det är tydligen inte populärt. Även om ungen är ful så måste du ljuga.
Skit i att hälsa på när de ligger på BB, det är nog hyffsat jobbigt ändå med släkten där. En eller ett par veckor efteråt är det cigarr och en jävla massa sprit som gäller!
Själv ska vi köra nåt liknande i helgen för en kompis lillebror som har skaffat unge. Han ringde förra helgen och härjade om att han hade fått unge och jag gratulerade och frågade om han hade fått det samma dag han ringde. Tydligen var ungen några månader :3freak

Edit/ glömde presenten! Han får nog ett par öronproppar som ser ut som ett par nappar, om vi kommer på vart man kan köpa dem.... Och spriten är gratis också såklart för stackaren, han har det svårt nog som det är med en unge på halsen.

honkiie skrev:

Man kan ge föräldrarna en barnvagn med Magfälgar( gokart hjul) spoiler fram å bak + kjolar å sidepipes,dessutom måste ett rocketstyre med malteserkors backspeglar och inta att förglömma kraghandskar samt läderhuvor ,en för modern och en för fadern .. Är en bra present som uppskattas ....
Tänk när familjen ute och handlar på ICA....... :rolleyes:

vänta som sagt till dom kommer hem, sen tar du med dig cigarr och presnt och hälsar på.

/nybliven pappa

Som sagt, vänta tills dom kommer hem och det lugnat sej lite för dom.
Presenter med barnkläder e alltid uppskattat.
Och livet tar definitivt inte slut bara för att man får barn.

/ Pappa till 2

Interceptor skrev:
Och livet tar definitivt inte slut bara för att man får barn.
/ Pappa till 2

Det är det många som verkar tro. En del säger att man ska passa på att göra allting innan man får barn. Vad är det man måste göra nu innan man får barn som man inte kan göra efter?

Tja... köra RR med gott samvete och fungerande ekonomi? typ :)

Bikerbitch skrev:
Det är det många som verkar tro. En del säger att man ska passa på att göra allting innan man får barn. Vad är det man måste göra nu innan man får barn som man inte kan göra efter?

Ja det undrar jag med. Supa ner sig fullständigt varje helg kanske? :3freak Visserligen blir livet annorlunda på många sätt när knoddarna gjort entré, men för min egen del kan jag inte påstå att jag känner att mitt liv är begränsat för att jag har barn. Snarare berikat! :)
Linn /mamma till 2, bonusmamma till 3

fireblade skrev:
Tja... köra RR med gott samvete och fungerande ekonomi? typ :)

Gott samvete är väl lugnt. Eller menar du ifall man skulle krascha?
Isåfall är det många motorcyklister som inte har gott samvete när dom kör vanlig gathoj samt har knoddar.
Man får väl ragga fler sponsorer så att dom kan täcka en säsong åt en ;)

Bikerbitch skrev:
Vad är det man måste göra nu innan man får barn som man inte kan göra efter?

Åka på långsemester är ju kört de närmsta åren för den nyblivne föräldern, även sova kan man enligt uppgift glömma. Att ha små barn och köra sporthoj är oansvarigt men valfritt naturligtvis. Fika ska man ge fan i, man stör alla andra fikare. Likaså restaurang ska man akta sig för. Shopping går bort, vem snurrar runt på NK med en barnvagn i två timmar? Köpa feta grejjer lär ju vara uteslutet, ungen ska väl ha massa crap. Man kan nog inte träna som man vill heller, eller ha något annat fritidsintresse heller för den delen. Socialt liv blir knepigt om man inte hittar likasinnade.

Markus skrev:
Åka på långsemester är ju kört de närmsta åren för den nyblivne föräldern, även sova kan man enligt uppgift glömma. Att ha små barn och köra sporthoj är oansvarigt men valfritt naturligtvis. Fika ska man ge fan i, man stör alla andra fikare. Likaså restaurang ska man akta sig för. Shopping går bort, vem snurrar runt på NK med en barnvagn i två timmar? Köpa feta grejjer lär ju vara uteslutet, ungen ska väl ha massa crap. Man kan nog inte träna som man vill heller, eller ha något annat fritidsintresse heller för den delen. Socialt liv blir knepigt om man inte hittar likasinnade.

De enda semestrarna som intresserar mig är ändå att kuska runt i Sverige under säsong och tävla. Har inget skriande behov utav att åka till värmen.
Sova kan man göra när man är död. Fika gör man mestadels hemma.
Restaurang har man inte råd med ändå så ofta. Shopping på NK kommer aldrig att hända. Feta grejjer har jag redan. Träna gör man ju när man bär barnet på armen etc etc. Socialt liv är ingen fara, här i Eskilstuna tycker man om att vara social :yoparty

Man måste inte alltid se negtivt på saker och ting :pannkyss

Markus skrev:

Är det så det är? :eek: Har jag inte haft ett liv på 7 år?? :3freak :hihi

Men lite seriöst om att ha barn..
Långsemestrar kan man ha, blir väl svårare när barnen har skola och grejer kanske, men det går. Sov gjorde jag hela nätterna, ja, med båda barnen! Ok, sporthoj fanns inte i familjen när barnen var små, det var bilar på den tiden. Fika gjorde jag ofta och mycket med såväl barnlösa vänner som med likasinnade. Restaurang fungerade fint, gör så fortfarande. Shoppa går aldrig bort! Ja, ungen ska ha en massa..Jag har iofs haft "mina feta grejer" ändå. Träna går utmärkt. Fritidsintressen likaså. Socialt liv vill jag påstå att jag haft i allra högsta grad. Prioriteringarna ändras något när man får barn, det man ev måste ge upp för en tid får man igen på andra sätt. Andra saker blir helt plötsligt jätte viktiga och saker som var hela ens liv innan faller lite bakom. Barnen växer dessutom upp. Om man inte kan finna vägar att kombinera sitt "eget" liv med ens barns vill jag påstå att man lider av vansinnigt dålig fantasi.

Last edited:
honkiie skrev:

Man behöver INTE låtsas gilla att hålla i barnet, man måste inte heller ens hålla i det om man inte vill. Man kanske måste låtsas tycka att ungen är söt, eller man kan ju säga typ mmm ifall nån frågar.

Dom reglerna lever jag efter.

Markus skrev:
Gillar man att shoppa så slutar man ju inte med det bara för att man har fått barn..själv kunde jag gå i timmar med två barn sittandes i en syskonvagn....barnen vänjer sig :)

Bikerbitch skrev:

Precis. De flesta tror att livet slutar men så e det ju inte.

Cervantes skrev:
Nä bara tiden som gör..

skämt å sido

Pappa till 1 :)

Det gör den väl oavsett om man har barn eller inte... :D

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...