En kock! För guds skull, en KOCK!

• Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date
30 - 60 sekunder per sida? Det låter jättemycket. Jag brukar inte bryna mer än 10 sekunder per sida när det kommer till nötkött. Ska det vara så, är det jag som gör fel?

Jag råkade se Gordon Ramsay för ett par veckor sedan, han sa att köttet ska vila lika länge som det tillagas men de jobbade med betydligt mindre köttbitar än 1200 g.

Till 60-62 grader i ugn, 125 grader varmt och sedan 10 - 15 min i aluminiumfolie och en sluttemperatur på 68-70 grader så är det perfekt medium rare. 75 grader sluttemperatur om du vill ha den well done, 62 - 65 nånstans för rare (har faktiskt inte provat det).

De ska brynas för färg, tiden beror på köttet

30 - 60 sekunder per sida? Det låter jättemycket. Jag brukar inte bryna mer än 10 sekunder per sida när det kommer till nötkött. Ska det vara så, är det jag som gör fel?

Jag råkade se Gordon Ramsay för ett par veckor sedan, han sa att köttet ska vila lika länge som det tillagas men de jobbade med betydligt mindre köttbitar än 1200 g.

Till 60-62 grader i ugn, 125 grader varmt och sedan 10 - 15 min i aluminiumfolie och en sluttemperatur på 68-70 grader så är det perfekt medium rare. 75 grader sluttemperatur om du vill ha den well done, 62 - 65 nånstans för rare (har faktiskt inte provat det).

Japp! det är ju ryggbiff i bit vi pratar. En så pass stor köttbit kyler ner pannan rätt bra och då behövs den tiden.:)

De ska brynas för färg, tiden beror på köttet

Ålrajt. Jag steker tills jag har stekyta så helt fel ute verkar jag inte vara.

Japp! det är ju ryggbiff i bit vi pratar. En så pass stor köttbit kyler ner pannan rätt bra och då behövs den tiden.:)

Kan det bero på att mina pannor är lite bättre än dina? :blah ;)

EDIT: Min ska jag säga, jag har bara en stekpanna...

Kan det bero på att mina pannor är lite bättre än dina? :blah ;)

EDIT: Min ska jag säga, jag har bara en stekpanna...

Eller så har jag större köttbitar...:arsele

Till kött kör jag gammalt hederligt gjutjärn, alltid. Ger bäst stekyta och bevarar värmen bra.

Eller så har jag större köttbitar...:arsele

Till kött kör jag gammalt hederligt gjutjärn, alltid. Ger bäst stekyta och bevarar värmen bra.

Haha, ja så kan det vara... :tungan

Ja, gjutjärn är överlägset; särskilt till kött men till den mesta annan mat också.

största skillnaden mot restauranger är ofta råvarorna..

Jag kommer nog få skörbjugg. Vad kan man äta mer än baconomelett, falukorv och pasta och krögarpytt? Det ska vara exakt lika enkelt och inte kräva att man har en massa blaj i kylen. Skulle vilja äta mer ris och potatis. Och jag hatar disk så inte en jävla massa kärl och skit.

Tusen tack på förhand alla pappor!

Jag äter ganska sällan hemma och är en sjuk matslacker.

Jag kommer nog få skörbjugg. Vad kan man äta mer än baconomelett, falukorv och pasta och krögarpytt? Det ska vara exakt lika enkelt och inte kräva att man har en massa blaj i kylen. Skulle vilja äta mer ris och potatis. Och jag hatar disk så inte en jävla massa kärl och skit.

Potatismos, stekt sill, lingon :fakta

Jag äter sjukt mycket kyckling och ris, jag har alltid frysa kycklingklubbor hemma, tinar en eller två i micron i tio minuter medans ugnen blir varm och sedan kryddar jag efter humör, smakar aldrig 100% lika men är alltid gott.

Till det kokar man ris och värmer lite frysta grönsaker i micron.

Currysås, beasås eller annan sås kan man göra påsvarianten av.

som någon tidigare nämnt är kyckling och ris skitenkelt och gott, du ska få ett recept på min kyckling i currysås (i grova slängar)

köp 2 kycklingfiléer och tärna,
Värm upp smör,lök(vallfritt) och lite curry i en stekpanna,
Lägg i kycklingstärnarna och stek dom tills dom e klara,

koka upp lite vatten 0,5-1 dl med 1 kycklingbuljongstärning,
Häll i matlagningsgrädde 2-3 dl sen i med buljongen du kockat upp (found du chéf funkar också bra)
krydda med curry,peppar och salt efter smak,
krydda ordentligt med curry!
sen kokar du ris eller Cous cous och sen e de bara att lägga upp och äta ;)

(om du vill ha lite grönsaker så kan du köpa en påse wooka och steka sen hälla i)

Du behöver en stekpanna och en kastrull till riset, och det blir mycket gott! istället för stekpanna kan du ta en gryta och göra 3 gånger så mycket så har du mat i några dagar, det funkar hur bra som helst att värma i mikron!

Sen vet ja inte om du prövat lite mer avancerad matlagning?

Någon dag kan du köpa en påse marinad och några fina stekar, steka i en stekpanna kort sen lägga i en form i ugnen,

tillsammans med detta kan du tärna potatis,morötter och andra rotfrukter, ta lite rosmarin eller örtagård kryddor och gott om olivolja sen in i ugnen tsm med köttet! Sen till tillbehör kan du ta 2 dl creme fraiche och en krossad klyfta vitlök sen i med peppar,

rött vin eller en stark är perfekta drickan till

Last edited:
Nu burkar inte jag ungssteka stora bitar men grilla och det är nästan samma sak.
Jag saltar, pepprar rubbar in kryddorna och lägger den på grillen, grillen är då i full temp och jag "bränner" den till en fin yta. Av med köttet, i med en termometer och låter grillen svalna med köttet utanför, ser till så jag ligger under 100grader gärna 90 under kåpan och lägger dit mitt kött. Grillar passivt och har gärna ett ölbad liggandes aktivt.
Sen dricker jag öl dricker lite till. Dricker mera, dricker ännu mera och efter en 3-4h är termometern på 58grader, då tar jag ut min bit och lägger den i folie, låter den stå i minst 10min hellst 20 och sedan är det bara cutta upp en perfekt rare/medium bit som är så mör att den smälter i munnen. Går man upp till 62 så blir den well vid servering.
Ibland kan man behöva ha steken stå på folie om den står nära värmekällan. Vilket +2kg bitar har en tendens att göra pga storleken på grillen är förliten.

P.s
Börjar bitarna bli större så kan grillningen vara i 6h och då får man passa sig för att inte bli för full....

Täppa till porerna är bara dumheter, funkar inte.

Låg värme i ugnen 100-125 grader,
lång tillagningstid, men väl värt det, funkar bra på typ allt kött.

Exakt. Låg värme är det som gäller. Då får köttet en jämnare färg. Kör du hög värme får du en större "färggradient", dvs well done utanpå och en liten rosa prick i mitten.

Hej, jag har jobbat som kock i massor av år och just ryggbiff kan ibland vara svår. Dels pga kvaliteten generellt men oxå vart på ryggen den är tagen (längre fram =segare)

generellt gäller detta för att få en bra stek:

- köp alltid bra kvalitet, det tjänar du på i alla lägen

- ha köttet rumstempererat innan du startar

- Het panna för att stänga porerna (spelar inte så stor roll 10 eller 40 sek som några skriver om.

- salta/peppra EFTER du stängt porerna

- In i låg temp (max 120) i ugn med stilla värme (ej varmluft)

- In med termometer i tjockaste delen och avsluta någonstans runt 55-58 gr beroende på tjocklek (generellt stiger tempen 2-5% i eftervärme)

Om man har en bra ugn så kan man i detta läge sänka tempen på ugnen till 58 gr och låta den gå i timtal (enzymerna "äter" bort det sega)
Detta fungerar på allt kött från högrev till karré, dock får ugnen aldrig vara varmare än 68 gr (visst kött kallare) för då övergår enzymernas jobb till att torka ut)
Förra veckan åt jag en högrev som körts 13 timmar i ugn på detta sätt..mumma!

Lycka till..:tummenupp

Har du självösande lerkärl?

Ösning är för att kyla produkten, bättre med mindre varm ugn!

Jag brukar vända köttet så att jag steker varje sida 3 ggr på 4an på en normal spis. Jag misslyckas aldrig med att få köttet saftigt, om det inte är en självdöd gammal älgko eller nåt sånt...
Bara att inte steka eller värma för länge på köttet så ska det inte bli torrt och segt, rent allmänt.

Om det inte är en stek (vilket jag tolkar att det inte är) så är det belagt med dödsstraff att vända såsom du beskriver. Portionsstyckat kött vänder man en gång och tar av när det är klart. Givetvis på en lagom varm häll.

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...