En intressant tanke kring bilder med dolda ansikten på Internet

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
För en tid sedan var det något peddo som trodde han var smart och blurrade sitt ansikte på en massa hemska bilder. Polisen anlitade någon som blurrade tillbaka hans bild så ansiktet blev synligt igen och han åkte fast.:tummenupp

Hur kul kommer det bli när när ”vem som helst” kan göra detta med bilder som folk lagt upp på nätet i tron att det var helt anonyma? :) Festbilder, amatörbilderna med flickvännen. Jag ser fram emot mycket skoj och pinsamheter.

Har du själv några bilder du lagt upp på nätet i tron att du för alltid kommer att vara anonym? Kanske en svettdroppe i pannan nu?:D

Ett exempel

082307gisele300x4002638.jpg

082307_gisele_300x400_26385174.jpg

Fast... har man sparat en bild med en svarta ruta i, så är den ju där, informationen om hur pixlarna där såg ut INNAN man sparade ner den finns ju inte kvar (om det är i format som t.ex. .jpg .png .gif).

Det pedofilen gjorde för tabbe var ju att använda ett filter (liquify / gör flytande) och gjorde en "spiral medsols" vilket "bara" var att kontra med "spiral motsols" :hihi

MEN om det nu skulle finnas möjlighet för något program/person att kunna plocka fram information/bild från bakom en sådan svart ruta eller censur-blur så... WTF!? :3freak :yoparty

Fast... har man sparat en bild med en svarta ruta i, så är den ju där, informationen om hur pixlarna där såg ut INNAN man sparade ner den finns ju inte kvar (om det är i format som t.ex. .jpg .png .gif).

Det pedofilen gjorde för tabbe var ju att använda ett filter (liquify / gör flytande) och gjorde en "spiral medsols" vilket "bara" var att kontra med "spiral motsols" :hihi

MEN om det nu skulle finnas möjlighet för något program/person att kunna plocka fram information/bild från bakom en sådan svart ruta eller censur-blur så... WTF!? :3freak :yoparty

Det kan den inte, men man kan köra bilderna genom olika typer av "rekognition" program såsom face rekognition.
så parar den ihop bilen med andra som har liknande värden i måtten i ansiktet.
typ storlek på örat och öronsnibb osv.
tillslut (med tillräkligt många bilder) så kommer det förmodligen fram vem det är.

Mycket man inte kan idag. Imorgon är en ny dag. Att ta bort en svart ruta på en bild kommer gå plätt lätt vilken dag som helst.

Vill någon sätta emot jag behöver lite lätta pengar?

Mycket man inte kan idag. Imorgon är en ny dag. Att ta bort en svart ruta på en bild kommer gå plätt lätt vilken dag som helst.

Hehe, framtiden is the shit!
Tror du att man "i morgon" kommer att kunna lyfta bort exempelvis ett par solbrillor från en bild också? Eller klänningen från en bild med nån najs brud?

Att få bort det som folk kluddat dit i Photoshop är inte så svårt, finns t.o.m program som gör det åt dig.
Problemet är att folk ofta lägger dit kluddet och sen är de nöjda... sen att det ligger på ett nytt layer gör det lite komiskt då det är busenkelt att kirra.

Lite svårare om man sedan sparar den som .bmp och sedan .jpg igen... då är allt bara ett layer och man får köra med facerecognition och dylikt.

Jag gjorde ett försök att ta bort ett lager men det var inte så lätt.. :gnissla

Bifogat

• y.jpg
    y.jpg
    106.4 KB · Visningar: 73
  • x.jpg
    x.jpg
    43.5 KB · Visningar: 122

Hur menar du att det skulle va möjligt att trolla bort en helt svart ruta på en bild om det inte finns några andra kopior eller bilder på samma person någonstans.
Om det är en bmp utan lager och annat fusk.
Hur ska man få fram införmationen om vad som fanns i rutan innan?

Odla fram en klon av tjejen på bilden och ta en ny bild känns som det lättaste alternativet.

Hur menar du att det skulle va möjligt att trolla bort en helt svart ruta på en bild om det inte finns några andra kopior eller bilder på samma person någonstans.
Om det är en bmp utan lager och annat fusk.
Hur ska man få fram införmationen om vad som fanns i rutan innan?

Odla fram en klon av tjejen på bilden och ta en ny bild känns som det lättaste alternativet.

Jag ger inget bra svar. Säger bara att jag är övertygad om att det kommer gå i framtiden.

Jag är skeptisk.
Om bilden är färdigmanipulerad och sparad på rätt sätt så innehåller ju det "svarta fältet" endast information om svart färg, och inget annat.

Skickar även med en nytagen bild på hunden, som ni kan testa på :rolleyes:

Bifogat

• PICT5192.jpg
    PICT5192.jpg
    5.9 KB · Visningar: 64
en grej jag har lagt märke till och som jag tycker är jävligt märkligt är detta, är en gammal sälj bil från min gamla, jag har tagit bort reg.nr från min och min fars. Men när man tittar på den i "thumbnail" läge så ser man reg plåten?

Bilden är inte manipulerad för att vara "rolig" testa själva

Bifogat

• hojjjj.JPG
    hojjjj.JPG
    104.9 KB · Visningar: 217
Last edited:
en grej jag har lagt märke till och som jag tycker är jävligt märkligt är detta, är en gammal sälj bil från min gamla, jag har tagit bort reg.nr från min och min fars. Men när man tittar på den i "thumbnail" läge så ser man reg plåten?

Bilden är inte manipulerad för att vara "rolig" testa själva

Det där har jag också lagt märke till :nicka

Jag ger inget bra svar. Säger bara att jag är övertygad om att det kommer gå i framtiden.

Om jag skriver ut en bild på ett ansikte, tejpar dit lite svart gaffa, scannar in bilden och ger till något proffs. Tror du fortfarande att det går att trolla fram?
Visst kan man kanske "återuppbygga" ett ansikte om man har vissa referensramar kvar att gå på men aldrig helt återskapa bilden.

Och så jävla intressant tanke var det väl inte heller :rolleyes:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...