En intern kostar 5000:-/dagen.

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Degerfors
Hoj
GSXR 1000 -06
Ehh, i ditt första inlägg? Det står ju att du har suttit på flera inrättningar eller missförstod jag det hela? Det tolkar jag som flertalet erfarenheter.

Många kan ju variera beroende på i vilket samanhang, men har suttit på både sluten och öppen, och hade både tv spel, dvd, stereo men allt hade jag med mig själv inget dem står för. Enda tekniska prylen i cellen är en tv.

Ang penga frågan har man ett betalkort man handlar i kiosken med, men spar man dem kan man ta ut dem när man har permis eller muckar.

Riktiga pengar är förbjudna på anstalterna, däremot spelar man ofta om telefonkort 20kr 100kr osv
 
Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
För att sätta 5000kr/dygn i perspektiv. [YOUTUBE-ID]6hqhh1edo9M[/YOUTUBE-ID]

Jag tror dom här gossarna kostar mer per dygn.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Riksgenomsnittet för råvaror till skollunch är idag 11 kr
Per skoldag är kostnaden drygt 27 kronor per elev.
Tar mig friheten att slänga med en referens också: http://www.skolmatensvanner.se/prm090731.php

Bara ett ca åttahundra procents skillnad.

Och det är en kompletterande måltid, medans när dom räknar på kriminalvårdsanstalternas matkostnader är det per intern och dygn. D.v.s allt internerna äter.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Det är väl ingen hemlighet att det är skitdyrt att ha folk i fängelser och har alltid varit.
De flesta är rehabiliterade i samma ögonblick som de grips och ett fåtal har ett återfall.
Fotboja i hemmet är ett kanonbra sätt att behandla dessa kriminella på.
Ska vi ta vårdslöshet i trafik som ett exempel kanske? :näsblod

Det är mycket få fångar som behöver den riktigt dyra anstaltsvården och jag ser betydligt hellre att de hålls för sig själva än att behöva blandas med "billiga" fångar för att spara pengar.
Kan inte tänka mig att det gagnar någon över huvud taget att ha 19 åriga grabbar som gjort en redig tabbe (och säker förtjänat sitt straff) tillsammans med yrkeskriminella.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är väl ingen hemlighet att det är skitdyrt att ha folk i fängelser och har alltid varit.
De flesta är rehabiliterade i samma ögonblick som de grips och ett fåtal har ett återfall.
Fotboja i hemmet är ett kanonbra sätt att behandla dessa kriminella på.
Ska vi ta vårdslöshet i trafik som ett exempel kanske? :näsblod

Det är mycket få fångar som behöver den riktigt dyra anstaltsvården och jag ser betydligt hellre att de hålls för sig själva än att behöva blandas med "billiga" fångar för att spara pengar.
Kan inte tänka mig att det gagnar någon över huvud taget att ha 19 åriga grabbar som gjort en redig tabbe (och säker förtjänat sitt straff) tillsammans med yrkeskriminella.


Problemet är att 19åriga grabbar som gör rediga tabbar inte ser en par månaders WOW spel hemma i lägenheten som ett straff, dom ser det som en belöning...
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Problemet är att 19åriga grabbar som gör rediga tabbar inte ser en par månaders WOW spel hemma i lägenheten som ett straff, dom ser det som en belöning...

Tyvärr är det ofta så. Jag har sällan träffat någon under 25 som på fullaste allvar vill lägga ner sin kriminella bana.
 

Nobrando

Rasmus
Gick med
18 Dec 2007
Ort
Göteborg/Västervik
Hoj
Yamaha XJ900S Diversion -01, Yamaha TZR 125 -91
Smakar det så kostar det. Fast härnösands superfängelse är riktigt fräscht, var där och jobbade lite.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Problemet är att 19åriga grabbar som gör rediga tabbar inte ser en par månaders WOW spel hemma i lägenheten som ett straff, dom ser det som en belöning...

Jag känner flera exempel på folk som avbröt sin kriminella bana i direkt samband med sitt första gripande. De hade inte blivit hjälpta av att slängas i ett hål med vatten och bröd tillsammans med yrkesbrottslingar.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag känner flera exempel på folk som avbröt sin kriminella bana i direkt samband med sitt första gripande. De hade inte blivit hjälpta av att slängas i ett hål med vatten och bröd tillsammans med yrkesbrottslingar.

Men det var inte riktigt det vi diskuterade, det är skillnad på yrkeskriminella och småbusar som fortfarande inte ens har befunnit sig innanför murarna.
Där kan jag inte annat än hålla med dig.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Jag tror absolut att du lever i verkligheten och ser detta på nära håll, det är väl antagligen därför du har så svårt att förstå att vi vanliga människor som inte gör just det känner så här inför flertalet brottslingar. Att tex låta kastrera en våldtäktsman, lemlästa (ta bort armar eller ben) på langare eller sätta en barnamördare i elektriska stolen.
Är det verkligen så svårt att förstå det?
Jag har inget problem överhuvudtaget att förstå det, och jag tänker personligen själv så vid många tillfällen. Skulle någon röra min familj så skulle jag troligen hämnas, jag har dessutom utmärkta kontakter för att fixa till det...
Men att jag känner för en sak betyder ju inte att det måste vara rätt eller ens smart.
Visst är jag humanist, och det är säkert enklare att ha förståelse för mina klienter eftersom jag ser mer än rubrikerna i Aftonbladet. Men faktum är att det är inte det som styr vad jag anser i frågan, utan det som styr är min och min familjs trygghet!

Faktum är att om vi har ett system som släpper ut brottslingar på gatan igen, vilket jag är positiv till, så vill jag av rent egoistiska skäl minska risken för återfall ÄVEN om det skulle innebära att vi gav kriminella ett muckarbidrag på 1 miljon kronor (Vilket vi alltså inte gör!). Skälet är enkelt. Om någon av pedofilerna jag träffar återfaller så kan det vara min son som blir utsatt, om våldsmännen återfaller kan det vara mina vänner som misshandlas och mördaren kan ge sig på mig.
Jag tror, som vanligt backad av massor av vetenskap, att om vi behandlar folk som djur så blir de mer hatiska och farligare efter utskrivning. Om vi inte ger folk något att förlora, såsom arbete, inkomst och bostad, så ökar riskerna.
Så för mig är det rätt ointressant att hålla på med moralisering eller hämd, för mig är det intressant att försöka göra det som är effektivt och fungerar. Inte av omsorg för den kriminelle utan för hans potentiells offer. Jag varken ursäktar eller tycker synd om de kriminella, de har gjort sina val och får ta konsekvnserna av detta. Men jag fattar inte varför samhället ska skriva ut folk i situationer som vi vet kommer att leda till återfall.

Så för att summera så fattar jag folks reaktioner, delvis för att jag har samma reaktioner själv. Jag förstår tanken och önskan om hämnd men jag kan knappast stötta insatser, eller bristen på insatser, som ökar risken för återfall eftersom ett återfall kommer att drabba någon, eventuellt mig själv. Å det borde inte vara svårt för alla de som pratar sig varma om offernas rätt att förstå. Det finns även en vinst i att inte skapa fler offer och då är kanske inte folkomröstningar ett bra alternativ...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det finns även en vinst i att inte skapa fler offer och då är kanske inte folkomröstningar ett bra alternativ...

Härligt, jag hetsade dig lite extra bara för att du skulle göra ditt yttersta när du svarade :D
Vi är på samma våglängd alltså, nästan. Jag menar ju på fullt allvar att vi inte ska släppa ut pedofilen igen då det är en alltför stor risk att göra det. När vi nu ändå måste släppa ut honom (vi har ju inte haft någon folkomröstning än) så är det ju bra att det finns såna som dig som ser till att minimera riskerna.
Men som sagt, jag med flera vill ju att sådana som tex pedofilen inte ska släppas ut bland allmänheten igen. Omänskligt? Njae, det tycker jag inte. Jag tycker helt klart att man kan förverka sin rätt att leva på flera olika sätt och man kan som stat bestämma över att ta någons liv. Eller ja, det är ju vad jag anser.
Men tyvärr så har ju inte jag något att säga till om i ämnet så jag får ju överlåta det till såna proffs som dig, jag hoppas bara att det någon gång i framtiden kommer ändras så att det blir hårdare tag. Kemisk kastrering tex är ju ett snäll ord i dessa sammanhang, lobotomering likaså :gnissla
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Jag känner flera exempel på folk som avbröt sin kriminella bana i direkt samband med sitt första gripande. De hade inte blivit hjälpta av att slängas i ett hål med vatten och bröd tillsammans med yrkesbrottslingar.
Nej, men för brottsoffren hade det säkert känts mer rättvist.

Du speglar tyvärr alltför många i det här landet som lägger allt fokus på den stackars förövaren.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag känner flera exempel på folk som avbröt sin kriminella bana i direkt samband med sitt första gripande. De hade inte blivit hjälpta av att slängas i ett hål med vatten och bröd tillsammans med yrkesbrottslingar.

Jag känner flera exempel på folk som obehindrat begick grova brott genom hela tonåren. Deras offer hade blivit glada om de sluppit bli offer.

Så för mig är det rätt ointressant att hålla på med moralisering eller hämd, för mig är det intressant att försöka göra det som är effektivt och fungerar. Inte av omsorg för den kriminelle utan för hans potentiells offer.

För offret är även upprättelse viktigt, vilket ett kort straff inte innebär.
Den dödade 15-åringen är ett ypperligt exempel, den som ett jämngammalt par mördade.
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Jag känner flera exempel på folk som avbröt sin kriminella bana i direkt samband med sitt första gripande. De hade inte blivit hjälpta av att slängas i ett hål med vatten och bröd tillsammans med yrkesbrottslingar.


Det där stämmer säkert. I vissa fall. Men jag vet inte hur många gamla kåkfarare man har hört säga att de är bittra på systemet som inte gav dem en rejäl näsbränna redan tidigt för att leda bort dem från kriminalitet.

Domstolar måste särskilja mycket mer när de ger straffen. Förmildrande och försvårande omständigheter måste beaktas mycket mer. Även tidigare kriminalitet ska vägas in mer än det gör idag. Kaliforniens third strike kanske är att ta i men nåt åt det hållet. Sen måste var och ens rätt att försvara sig själv och sin egendom utökas.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Du glömde knullrummen.


Glöm för all del inte knullägenheten som man kan få tillgång till ett helt dygn (eller vare bara över en dag?) om man sköter sig.
Källa: anhörig vars yrke är väktare på ett av våra större anstalter.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top