En idiotfråga om enstånkorna..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag e en sån "ungdoms-crossåkare" som sadlade om till landsväg.. Nu har jag haft ett uppehåll men har lidit av ojämn hjärtfrekvens sen jag blev hojlös och satsar på säsong -06 igen :banana !

Men såhär är det.. Jag har "brutit knät", har alltså slagit sönder brosket i leden och shit.. Vilket inte spelar så stor roll egentligen, men det bråkar lite med mig ibland och jag är livrädd för att slå upp det igen då jag tydligen hade änglavakt som ens går idag.

Enstånka modell 500cc +... Hur stor är risken, och hur hårt i så fall, att de "slår tillbaka" när man kickar? Att de suger fast eller slår bakut eller vad som..

Hoppas ni förstår frågan nu... 2-takt 250 känns inte jämförbart har jag en känsla av och sen finns det ju elstart...

Men motard ska va sport ju :yoparty

Det finns en överhängande risk, jag skulle inte ta den om jag aldrig skulle kunna få gå igen. Välj en modell med elstart alternativt en med kick på andra sidan och lär dig kicka med det benet :)

Nexor skrev:
Det finns en överhängande risk, jag skulle inte ta den om jag aldrig skulle kunna få gå igen. Välj en modell med elstart alternativt en med kick på andra sidan och lär dig kicka med det benet :)

Iofs, du sa nåt här.. Med lite träning borde man ju kunna kicka med vänstern :gnissla

Ja, alltså knät funkar som det ska sånär som på ledband som fortfarande ömmar lite, men vaffan... Pain is temporary..

Det bara slog mig att en 500cc + förmodligen sparkar tillbaka rätt rejält, och att knät är i en jäkligt dålig vinkel just då i så fall..

Hmm.. Kanske ska kolla med farbror doktorn då.. (Känns helt keff att välja bort nåt för att man inte kan starta det :huvet )

Hur e dem att springa igång??? Ett helvetesgöra som allt annat eller?

Dawg skrev:
Hur e dem att springa igång??? Ett helvetesgöra som allt annat eller?

Springa igång, inget jag rekommenderar. Jag har aldrig lyckats iaf :) Väger antagligen för lite för hjulet låste sig i alla växlar ändå

Ktm 660 tex har ju kicken på vänster sida. Så följ nexors tips

Biter en stånka tillbaka så gör den det oftast rejält.

Har man en rätt inställd motor och lite kickteknik så är det nästan omöjligt att få det att hända.

Har man dessutom rejäla stövlar så skyddar det en del,för det verkar som om stånkor tycker om fötter/underben mer än knän.

Annars är det som innan sagt bara att kicka med andra benet.

Långa farbron skrev:
Har man dessutom rejäla stövlar så skyddar det en del,för det verkar som om stånkor tycker om fötter/underben mer än knän.

Haha.. Ja, jo jag minns faktiskt hur det var på "knattetiden". Ständigt blåa ben där :näsblod

Men det är inte det jag är orolig för, utan att smällen rakt nedifrån benet upp i knät med så mkt vinkel på knät ska slå sönder nåt igen...

Mmm.. Hade inte ens tänkt på det här förrän jag läste tråden om alla kickar som paja på Husa. Kanske ska tänka om lite :(

Tack för råden iaf

Dawg skrev:
Haha.. Ja, jo jag minns faktiskt hur det var på "knattetiden". Ständigt blåa ben där :näsblod

Men det är inte det jag är orolig för, utan att smällen rakt nedifrån benet upp i knät med så mkt vinkel på knät ska slå sönder nåt igen...

Mmm.. Hade inte ens tänkt på det här förrän jag läste tråden om alla kickar som paja på Husa. Kanske ska tänka om lite :(

Tack för råden iaf

Sant det tar säkert i knät på ett eller annat sätt,själv sabba jag rätt knä eller fel beronde på vilken hoj man väljer :gnissla

Skulle gissa på att Husa-axlarna är en del handhavande fel också,dessutom har dom ju kommit med en ny axel fattar jag det som.

Nycklen till att starta heter teknik,hur skulle annars folk kunna sitta ner och bara trampa till ?

Långa farbron skrev:
Nycklen till att starta heter teknik,hur skulle annars folk kunna sitta ner och bara trampa till ?

Ja.. Shit jag minns depåsvordomarna på fria tiderna där på det ljuva 90-talet. Haha, vissa stod som satan själv och sparka..

Har du nån vetenskaplig förklaring till hur man kickar "rätt", eller har jag rätt om jag menar att det bara är "lite känsla"?

Tycker iaf att det är halvkul att se på när folk inte grejar det, finns det nåt som gör folk mer förbannade?? :hihi

Vilka cyklar är vänsterkickade då?

Dawg skrev:
Ja.. Shit jag minns depåsvordomarna på fria tiderna där på det ljuva 90-talet. Haha, vissa stod som satan själv och sparka..

Har du nån vetenskaplig förklaring till hur man kickar "rätt", eller har jag rätt om jag menar att det bara är "lite känsla"?

Tycker iaf att det är halvkul att se på när folk inte grejar det, finns det nåt som gör folk mer förbannade?? :hihi

Vilka cyklar är vänsterkickade då?

Den vetenskapliga är ju att komma precise över ÖD med kolven och sedan trampa till ,då får du ju mest hjälp med kraft ifrån vevpartiet och hinner få upp mer fart till nästa ÖD då den skall hoppa igång.

men det är mycket teknik också,det finns ju folk som bara vevar till hur som helst och dom hoppar igång.

KTM och Husaberg är vänsterkickade,sen kan det ju finnas någon mer.

1. Jag har hittills inte hört talas om någon 4-taktarstånka som sparkat tillbaka, utan att den som kickat samtidigt pillat på gasen :rolleyes:

2. Om man kickar en 4-taktare är det föredömligt att hitta ett läge att kicka ifrån så man får med alla 4 takterna i en kick, då startar den :tungan dvs, visst kan man ha tur och den startar när man kickar på måfå, men att hitta kompläge, släppa upp kicken till toppläge (med eller utan autodekomp) och sedan kicka igenom hela vägen, är trots allt den "rätta" tekniken, om man nu inte har elstart.

3. Testa! Det behöver du troligen inte köpa en hoj för att göra. Hoppas du hittar ett sätt att få köra motard, för det är ju så kul!!! :yoparty

Och ja, jag är med flit lite spydig, jag kan egentligen ingenting om hojar, men kul har jag... :tuttar

Yasha skrev:
2. Om man kickar en 4-taktare är det föredömligt att hitta ett läge att kicka ifrån så man får med alla 4 takterna i en kick, då startar den :tungan dvs, visst kan man ha tur och den startar när man kickar på måfå, men att hitta kompläge, släppa upp kicken till toppläge (med eller utan autodekomp) och sedan kicka igenom hela vägen, är trots allt den "rätta" tekniken, om man nu inte har elstart.

3. Testa! Det behöver du troligen inte köpa en hoj för att göra. Hoppas du hittar ett sätt att få köra motard, för det är ju så kul!!! :yoparty

Mmm.. Jag insåg precis att jag förmodligen kan räkna på en hand de ggr jag kickat 4-takt :rolleyes: Men vaffan, man har ju känsla för feeling så det kommer ju det med!

Det känns på nåt sätt svårare att välja Motard är SH däremot. Plockar man hem en 748, R6, GSXR***, eller liknande. Så har man en kul hoj som funkar, på bana OCH väg.. Motard som e kul på bana ska la plockas ner i molekyler varje tisdagkväll om man ska åka gata också... Och de som är gatanpassade måste väga 100 ton på bana..

Men prioriteringar gott folk.. Det blir ingen språjlans Gixxer nu.. Och ärligt, det drar i crosstarmen :rock

Men ni som åker gata också, hur mkt kör ni och hur mkt skruva blir det? (skruva e för småsyskon, jag KÖR :banana) Åker jag bara bana är man ju toknoga, men jag vet med mig att det skulle slarvas om man måste veckoplanera avancerad hojvård, och då går grejerna sönder jue :( .

Långa farbron skrev:
KTM och Husaberg är vänsterkickade,sen kan det ju finnas någon mer.

Hahaha... Vadå, måste man ha kordination på VÄNSTERbenet också då alltså?? :va

:D

Det ska mycket till innan t.ex. en KTM sparkar tillbaka. Min bråkade förstås ett tag efter att kompressionen ökats rejält (bl.a.), men efter en liten justering av förtändningen, så har den aldrig givit mig stryk något mer. Något att ta i beaktande om man skaffar högkomp-kolv eller liknande.

Är man dessutom beslutsam vid kickning och fullföljer hela vägen ner och lägger kroppstyngden på, så minskar risken avsevärt.

Det är lika lätt att vänsterkicka, som att använda höger ben. Det tar några försök och sedan sitter tekniken.

Husqvarnas kick sitter på vänster sida också.. I varje fall fram till 570. Efter det så blev dom höger kickade...

Det är inte en gamal BSA med fast tändläge på 34 grader, utan dekomp du ska ha va?

Mats757 skrev:
Det är inte en gamal BSA med fast tändläge på 34 grader, utan dekomp du ska ha va?

Hahhaa... Ja, "nästan ny" Husa eller CRF eller nåt.. har ju inte tänkt hela varvet på det än. Vill ju kunna åka väg också, men som svar på frågan, ja!

Är det nån avgörande skillnad där en 2-taktstönt inte känner till eller?

Dawg skrev:
Hahhaa... Ja, "nästan ny" Husa eller CRF eller nåt.. har ju inte tänkt hela varvet på det än. Vill ju kunna åka väg också, men som svar på frågan, ja!

Är det nån avgörande skillnad där en 2-taktstönt inte känner till eller?

CRF tycker jag är lite moppekänsla att kicka, bara att sparka så går den snällt igång (oftast)

CRF tror jag inte kommer göra illa dig även om den baktänder, den e väldigt snäll.

Jag har förövrigt aldrig gjort illa mig när nån motor kickat tillbaka, men det kanske är en teknik det också :P

Välj vänsterkickat. Personligen hade jag aldrig kickat vänster innan jag köpte husan och den sparkade jag igång på första försöket. He gäll bara att vilja nog mycket ;)

Olof Eriksson skrev:
Jag har förövrigt aldrig gjort illa mig när nån motor kickat tillbaka, men det kanske är en teknik det också :P

Välj vänsterkickat. Personligen hade jag aldrig kickat vänster innan jag köpte husan och den sparkade jag igång på första försöket. He gäll bara att vilja nog mycket ;)

Nej, men har inte du helt brosk i knät?? :kryckor

Vänsterkickat löser ju faktiskt en hel del oro där ja.. Klart man vänjer sig..

:tummenupp Everyone

Dawg skrev:
Nej, men har inte du helt brosk i knät?? :kryckor

Vänsterkickat löser ju faktiskt en hel del oro där ja.. Klart man vänjer sig..

:tummenupp Everyone
Det var inte så jag menade. Alla snackar om att de gjort illa sig på nåt sätt när de kickat en storstånka, det var det jag syftade på :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman