En ide stället för dyra Helförsäkringar?

En polare köpte en sprillans ny ZX-9R för några år sen, 2 månader senare kraschade han på en PARKERING och försäkringsbolaget löste in hojen. Kraschkåpor hjälper inte speciellt mycket när ramen är sned. Jag kommer fortsätta köra med helförsäkring och det gör polaren med.

Vad gör ni med halvförsäkring om ni totalkvaddar hojen och undkommer utan personliga skador? Jo, stöldanmäler hojen vilket jag tycker är minst sagt för jävligt.

EDIT:



Ja precis, då ingår stöld så ni kan mygla till er nya hojar och få premierna för oss med helförsäkring att stiga ännu mer.

det är sånt här som du gjort inlägg om själv som kostar pengar för er med helförsäkring,att minsta repa ska fixas,vi som skruvar själva skiter nog fullständigt i ett par repor,har man inte tummen mitt i handen går även en ny ram o köpa på ebay.
:tummenupp skaffa garage o sluta gnäll så kanske du också kör halv eller trafik sen,så här skrev du i en tråd du gjorde i våras, undra varför hel är så dyr?

läs sista meningen du skrev så kanske du förstår varför helförsäkringen kostar


QUOTE=trify;
Välta hoj=nöje????

--------------------------------------------------------------------------------

AAAAHHHHH... är så jävla förbannad. Kom ut i morse och såg hojen ligga på parkeringen. Någon (förmodligen ungjävel med fjortisfylla) tyckte tydligen det va roligt att sparka omkull min hoj. Repor på kåporna, backspeglarna och ena fotpinnen av. Trist att försäkringspremierna kommer åka upp ännu mer nu men jag tänker inte åka runt med en skrapad hoj när den va som ny innan.
 
Last edited:
Skilnaden i kostnad när du lagar upp hojen själv är stor jämfört verkstadsrep.

Det beror bl.a på arbetskostnad och att du bara byter delar som det är vesäntliga skador på. Medan vid försäkringsskada skall ju hojen återställas fullständigt. Det medför att verstad byter allt som har minsta skada. Reparation/lackning av delar blir ofta alldeles dyrt med dagens timpriser. Du kanske bygger/lackar om och hottar upp hojen samtidigt med andra delar. Medans verkstaden endast kan jobba med orginaldelar/lösningar.
Vid köp beg delar på nätet är det nog lätt få delar som stulna någonstans inom EU. Många beg krashdelar till sporthojar borde vara svåra hitta "ärliga". Jag skulle gissa att många själ sporthojar och slaktar dom på delar som inte kan spåras så lätt. Sedan säljer man dessa på nätet och dumpar resten.
 
det är sånt här som du gjort inlägg om själv som kostar pengar för er med helförsäkring,att minsta repa ska fixas,vi som skruvar själva skiter nog fullständigt i ett par repor,har man inte tummen mitt i handen går även en ny ram o köpa på ebay.
:tummenupp skaffa garage o sluta gnäll så kanske du också kör halv eller trafik sen,så här skrev du i en tråd du gjorde i våras, undra varför hel är så dyr?

läs sista meningen du skrev så kanske du förstår varför helförsäkringen kostar


QUOTE=trify;
Välta hoj=nöje????

--------------------------------------------------------------------------------

AAAAHHHHH... är så jävla förbannad. Kom ut i morse och såg hojen ligga på parkeringen. Någon (förmodligen ungjävel med fjortisfylla) tyckte tydligen det va roligt att sparka omkull min hoj. Repor på kåporna, backspeglarna och ena fotpinnen av. Trist att försäkringspremierna kommer åka upp ännu mer nu men jag tänker inte åka runt med en skrapad hoj när den va som ny innan.

Haha... sjukt bra minne eller bara SH-skadad :)

"vi som skruvar själva skiter nog fullständigt i ett par repor"... well har man en gammal offroad-hoj så är väl repor mer regel än undantag. Nästa gång du kör bil, parkera bredvid en ny lyxbi, slå upp dörren i sidan och säg "äsch lite repor, dt är väl inte så farligt".

Vid köp beg delar på nätet är det nog lätt få delar som stulna någonstans inom EU. Många beg krashdelar till sporthojar borde vara svåra hitta "ärliga". Jag skulle gissa att många själ sporthojar och slaktar dom på delar som inte kan spåras så lätt. Sedan säljer man dessa på nätet och dumpar resten.

Öh, hur kan du skriva "stjäla" och "ärliga" i samma sammanhang?! Och om du köper delar från stulna hojar i sverige så uppmuntrar du ju till ett brott som ger oss högre premier.
 
Skilnaden i kostnad när du lagar upp hojen själv är stor jämfört verkstadsrep.

Det beror bl.a på arbetskostnad och att du bara byter delar som det är vesäntliga skador på. Medan vid försäkringsskada skall ju hojen återställas fullständigt. Det medför att verstad byter allt som har minsta skada. Reparation/lackning av delar blir ofta alldeles dyrt med dagens timpriser. Du kanske bygger/lackar om och hottar upp hojen samtidigt med andra delar. Medans verkstaden endast kan jobba med orginaldelar/lösningar.
Vid köp beg delar på nätet är det nog lätt få delar som stulna någonstans inom EU. Många beg krashdelar till sporthojar borde vara svåra hitta "ärliga". Jag skulle gissa att många själ sporthojar och slaktar dom på delar som inte kan spåras så lätt. Sedan säljer man dessa på nätet och dumpar resten.

helt klart blir cyklarna för dyra o laga upp,fick en r1a skrotad och att fixa den skulle bli 10" dyrare än att köpa en ny.
beror inte bara på timkostnaden,reservdelspriserna här suger getballe rent ut sagt har inte handlat mycket här sen jag började handla i usa för runt 1/3-1/2 priset

finns säkert stöldgods till salu,går utan problem o få tag i delar ärligt också finns firmor som köper in nya cyklar o demonterar,vi kan nog tacka raceåkarna också för att tillgången på kåpor till nya cyklar är rätt bra
du skrev att många beg kraschdelar borde vara svåra att få tag på ärligt men det finns överallt ,går o köpa en ny ram till en gixxer 1000 07 för 15" i usa om man skulle skrota rejält,ska smälla rätt bra om man kör med kraschkåpor och får laga för mer än 25" som litercyklarna snart ligger på i helförsäkring/år
 
Som föregånde kille skrev. Man får smälla hårt för att få huvudramen o bli sne.
Bakramen tar ofta smällen och det oftast den som viker sig. Det går att hitta billiga bakramer om man är envis.

Hitta bakram till min gsxr 1000 01 2200 kr helt ny oanvänd av en kille här på SH.

Har köpt mycket grejer från ebay bl.a
gsxr Framlampa
Bakkåpa
Exupventilgrenrör
Jag handlar mycket på tyska ebay.de och ebay.com

Tips Har man konto på Ebay.com funkar det att logga in med samma på tyska
ebay.de
:tummenupp
 
Jag vet en person som vid två tillfällen fått hoj inlöst, båda skulle kosta honom under 10000 att laga själv till bra skick. Men verkstaden som fick in hojarna räknade upp dem till över 100000 var:va Hur tror du det kommer sig? De får in en hoj till en spottstyver som de tjänar massor med pengar på.
Så när du väljer din helförsäkring, så kanske det är du som begår bedrägeri...det kanske är din polare som äger verkstaden?!


Javisst.. det går säkert försäkringsbolagets kontrollant med på:pannkyss
 
Fast i kalkylen tycker jag man får räkna in:

Bärgare
(delar,frakt,tull,moms osv som sagts)
Sin egen arbetskostnad( kan bli dyrt )
Hyra av garage
Hyra/köp av verktyg

Sedan har vi eventuellt kläderna/hjälmen som lägger på den del - de får man nytt genom försäkringen. Sist men inte minst värdeminskningen på maskinen då den inte blir "fullt återställd" som bolagen räknar med.

förjävligt är att betala 25 000 /per år för en hoj som är värd 80 000... jag krachade min r1 förra året...

"33 nitar" har inget med hoj att göra då? Det är långt ifrån det materiella som är dyrast.
 
Har alltid kört med helförsäkring! Skulle aldrig falla mig in att teckna trafik, med dagens priser.

Samma här efter att jag slutat med plastraketer.
Då dessa egentligen enbart skulle hålla sig till banåkning.
Snacka om att försäkringarna skulle bli billllllliiiigggaaaa.
 
För en gångs skull fyllde en tråd på SH en funktiion i mitt sorgsna liv.
Jag blev påmind om att betala försäkringen på en av hojarna vilket om 58 timmar skulle överlämnas till trafikförsäkringeföreningen och det är som ni alla vet inte billigt.

Tack till trådskaparen :tummenupp
 
i och för sig sant... man får se till att klota iunnan man lagt ut för mycket om man nu nödvändigtvis ska klota då då:D
men skämt åsido, det är inte bara era sporthojar som kostar i försäkring... vilken hoj som helst kan bli dyr i händerna på ungdomar. IF ville ha 11 000 kr om året för en trafikförsäkring till min rd350 (stående på mig)...:huvet

Fördelen med en "gammhoj" är att den kan classic försäkras blir betydligt billigare http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=6
 
För en gångs skull fyllde en tråd på SH en funktiion i mitt sorgsna liv.
Jag blev påmind om att betala försäkringen på en av hojarna vilket om 58 timmar skulle överlämnas till trafikförsäkringeföreningen och det är som ni alla vet inte billigt.

Tack till trådskaparen :tummenupp

Haha vassego! :tummenupp

Föregående talare fick ramen sne av en vurpa i 30 km/h....Hur?? Vurpan måste tagit konstigt som fan
Och kan inte haft varken ramskydd eller krashpuckar, vilka båda lätt borde tagit upp kraften från 30 km/h

Alla kan ha otur. Jag menade heller kanske inte att folk ska trafikförsäkra sin nya 2008 hoj. Var mer inriktat till hojarna ner mot 50kkr. För som sagt i flera trådar innan i stort sett allt som går sönder får du tag i ÄRLIGT på EBay el, dyl för en spotstyver och du har faktiskt betalt hela hojens värde i premier på 2 år så om du inte krashar minst en gång om året så lönar det sig för de flesta. Men som sagt, man kan ha en satans otur så SJÄLVKLART är det en kalkulerad risk man tar.
 
Ett annat tips är att vara sitt egna försäkringsbolag. Detta förutsätter dock att du bedömer din risk att krascha som låg.

Teckna trafik el halvförskring hos valfritt bolag. Öppna ett sparkonto i din bank. Varje månad betalar du x antal kronor till försäkringsbolaget och x antal kronor till ditt sparkonto.
Kraschar du så reparerar du med hjälp av din egna skadefond, kraschar du inte så har du pengarna att göra nåt annat kul med.
 
Ett annat tips är att vara sitt egna försäkringsbolag. Detta förutsätter dock att du bedömer din risk att krascha som låg.

Teckna trafik el halvförskring hos valfritt bolag. Öppna ett sparkonto i din bank. Varje månad betalar du x antal kronor till försäkringsbolaget och x antal kronor till ditt sparkonto.
Kraschar du så reparerar du med hjälp av din egna skadefond, kraschar du inte så har du pengarna att göra nåt annat kul med.

Det där krävs mycket disciplin för att klara av att sätta undan pengarna som egentligen skulle ha gått till helförsäkring. Jag skulle aldrig klara av det.

Själv kör jag med halvförsäkring, då det inte är så mkt dyrare, bara någon hundrig.
 
Det där krävs mycket disciplin för att klara av att sätta undan pengarna som egentligen skulle ha gått till helförsäkring. Jag skulle aldrig klara av det.

Själv kör jag med halvförsäkring, då det inte är så mkt dyrare, bara någon hundrig.

Autogiro, my friend, autogiro...

Själv har jag råd med helförsäkring.
 
Autogiro, my friend, autogiro...

Själv har jag råd med helförsäkring.

Jo det skulle faktiskt funka då, men problemet är att man kommer göra slut på alla "vanliga" pengar och sen går man och tar från helförsäkringskontot.

Men du kör ju ingen sporthoj heller. Min sate skulle kosta 16k helförsäkring på mig.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top