En idé ang. Roadracingforumet

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Snälla ge mig lite feedback om denna iden. Jag la just upp en tråd ang. kommande rejset på Knustorp och direkt kom en andra fråga om hur man skaffar sig info om bandagar. Turligt nog har jag möjligheten att flytta det inlägget och göra det till en ny tråd.
Jag är säker på att många här har tröttnat på denna del av forumet just pga hur många wannabes det har börjat hänga här.

Vill därmed kolla med er licenserade förare som använder Sporthoj.com som ett ställe att prata med andra licenserade / aktiva RR förare om iden jag just kom att tänka på är nått att göra verklighet av.

Tanken jag hade var att helt enkelt separera Roadracing som diskussion till två forum. Ett forum för "Allmänt banåkande", och ett annat som heter "Roadracingforumet - För aktiva / licenserade RR förare". På så sätt tror jag vi kan få upp kvaliten lite för båda parter.

Vad tycker ni? Kom gärna med förslag om benämning på forumen, vilka som ska sättas som moderator (om det ska ändras från de som redan är) och vilka regler som ska vara i forumen.

Tack!

Last edited:
Humm... Bra ide men jag ställer mig ändå tveksam. Tror det är bra att sådana som inte redan tävlar/har licens ibland ramlar in här och får läsa lite om hur det går till osv. Tar inte illa upp att det då och då snackas vanlig banåka om det inte blir värre än det är nu!

Det är sant. Jag tror det kan funka bra som det är. Men jag har hört nu på Bikeweek om varför vissa har lämnat SH (av RR förarna). Och det är just det här med att många uppfattar sig bättre än andra och påpekar det på klumpigt sätt. Man borde t.ex inte gå in i en tråd som handlar om att det var trist att nån kraschade o sen säga att "ja du gjorde ett j*vla dumt val av spår. Tur att du inte tog med dig mig ut för DÅ DU" ... eller nått i den stilen (ja det har förekommit).

Kan funka.. men kanske blir svårt o bestämma vilken man ska skriva i... men jag tror de kan höjja kvaliten!
t.ex. ang däck! I det ena frågas det om bästa gatdäcket för bana och i det seriösa efter bästa tävlingsdäcken :va

Var skulle allt MotoGp snack hamna?

kajlyl skrev:
Kan funka.. men kanske blir svårt o bestämma vilken man ska skriva i... men jag tror de kan höjja kvaliten!
t.ex. ang däck! I det ena frågas det om bästa gatdäcket för bana och i det seriösa efter bästa tävlingsdäcken :va

Var skulle allt MotoGp snack hamna?
Som sagt, det var en ide som behöver begrundas innan den görs verklighet av. Det är klara problem med just t.ex var man ska diskutera vissa frågor som kan passa i båda forumen.

En annan ide vore ju att ha en underkategori (forum) som heter "Vanliga frågor / Hjälp" eller nått där alla vanliga frågar samlas.

Jag vill nog helst ha ett öppet forum där även icke licensierade kan komma och ställa frågor och kommentera. På det viset är det lättare för den intresserade att få inblick i roadracingen och kanske vi får nytt RR-folk på så sätt. Men om det är problem med trådar som inte har med ämnet att göra så förstår jag tanken att dela upp forumet i en ren RR-del och en banåkningsdel.

Då är frågan hur stort problemet är antar jag. Jag har inte upplevt mycket problem när det gäller det, men så har jag väl inte så stor inblick i det hela heller. Men jag tycker det funkar som det är, och tror också att det kan locka nytt folk till RR genom att ha forumet öppet.

Swedie skrev:
En annan ide vore ju att ha en underkategori (forum) som heter "Vanliga frågor / Hjälp" eller nått där alla vanliga frågar samlas.
Ett "FAQ"-forum vore nog väldigt bra tror jag. Om det går att göra nåt för att minska dom frågor som alltid återkommer så är det jättebra.

Jag håller fullständigt med Relapse, jag hade nog aldrig tagit min licens om man inte hade varit här och smygläst hela tiden. Än mindre haft funderingar på att börja tävla nästa år.
FAQ är en helt klart skön tanke.

Racingforumet fungerar klanderfritt tycker jag. Ser ingen mening med att ändra, bättre med färre forum än fler.

En helt ok idé. Men jag tror dock att det både trevligast och roligast att behålla det som det är. Mig gör det absolut inget om det frågas en massa.
Att en del tror sig veta bäst om det mesta och gärna påpekar det, på mer eller mindre klumpigt sätt, får vi nog leva med.

Otee skrev:
Jag håller fullständigt med Relapse, jag hade nog aldrig tagit min licens om man inte hade varit här och smygläst hela tiden. Än mindre haft funderingar på att börja tävla nästa år.
FAQ är en helt klart skön tanke.

Instämmer, hade aldrig setat med licens nu om det inte hade varit för detta forumet. Att "försluta" racingforumet vore nog ingen bra ide. Det är svårt redan som det är nu att hitta nyttig info om sporten. Det här forumet måste vara den största info-banken i Sverige vad gäller hojar i allmänhet och RR i synnerhet. Det vore synd om racingdelen skärmades av mer.

Jag tycker också att det vore synd att sluta rr-forumet.
Det är ganska trevlig att titta in ibland och komma med en dunk på ryggen till nyvurpade hjältar och glada hurrarop när det går bra för er och jag inbillar mig att det finns dom licensare som tycker att det är ganska trevligt när pöbeln hejar och hurrar över er framfart.

Sedan så har jag slängt upp någon fråga vid något enstaka tillfälle som det skulle varit svårt att få svar på i något annat forum och det vore synd om möjligheten försvann.

Skulle det inte gå att lösa med hårdare moderering om någon känner att det blir förmycket skitsnack?

jag kan personligen gå in hårdare på forumet för att rensa och göra det bättre. Jag har dock satt moderatorer till detta. Har ju inte fått nått klagomål på dom ännu så antar att de gör ett ok jobb. (eller inte gör något alls :p hehe)

Om nån här är villig att aktivt ta på sig jobb som moderator... säg till!

Swedie skrev:
jag kan personligen gå in hårdare på forumet för att rensa och göra det bättre. Jag har dock satt moderatorer till detta. Har ju inte fått nått klagomål på dom ännu så antar att de gör ett ok jobb. (eller inte gör något alls :p hehe)

Om nån här är villig att aktivt ta på sig jobb som moderator... säg till!
Det tycker jag att du ska låta bli. RR-forumet har en av mycket få bra moderatorer.

Jag tycker det är en bra idé, de som inte är licenserade/tävlar tycker jag borde kunna få läsa men inte posta :)

Det är väl bara att låta bli att läsa en tråd om man inte tycker att det är intressant, det är inte så många nya trådar per dag att det behöver bli betungande att läsa första meningarna och avgöra detta.

OlleR skrev:
Jag tycker det är en bra idé, de som inte är licenserade/tävlar tycker jag borde kunna få läsa men inte posta :)

Och därmed inte kunna ställa relevanta frågor?

Jag har aldrig förut skrivit något i denna del av SH men läser här rätt mycket.

Jag är nyfiken och vill lära mig mer om RR. Det här är ett toppenbra sätt att lära sig.

Stäng ingenting. Moderera hårdare om det nu ska till en ändring.

/Lucky9

Swedie skrev:
Har ju inte fått nått klagomål på dom ännu så antar att de gör ett ok jobb.

Exactamente! Don't fix what ain't broken! RR-forumet är i mitt tycke det bäst fungerande på hela sporthoj. Gustav är ju forumets i särklass bäste moderator. Han t o m modererar bättre än han kör hoj...

...vilket iofs inte säger så mycket... :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back