En Harley Davidson kanske inte är helt fel...

  • Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Jag gillar den skarpt.
Har lite svårt för att så många reagerar på motorn.
Nej: Det är ingen "riktig" Harley.
Men:
Det är en Porschekonstruktion efter Harley-Davidssons specefikationer placerad i ett Bimotamasserat chassie.
Hur kan man låta bli att gilla det?

V-rod motorn tycker inte jag (liksom många andra) passar in i HDs sortiment.
Men en bra motor är det.
Tänk om Bimota kunde inrikta sig på caféräsers med denna rova, men utan koppling till HD?
En Porsche-Bimota.


Ja det är en bra motor helt klart, sen är det ju en överdrift att Porsche konstruerade den, i samarbetet har jag mer hört att Porsche var supervisor och bollplank. En andrapartsverifiering och beräkningsstöd under hela designfasen av framförallt drivändan av motorn. Dvs inte att HD lade en beställning och satt och väntade på konstruktions- och produktionsunderlag. Mer ett joint venture mellan Porsche och HD.
Utan HD:s deltagande hade sannolikt en biltillverkare som Porsche behövt teama ihop sig med ngn annan hojtillverkare för att få in motorcykelkompetensen i projektet. Det är så mycket som skiljer en bil- från en hojmotor i form av önskvärda egenskaper.

Det som är nackdelen med V-rodmotorn som sporthojsdrivkälla är nog att den har en rätt tung och skrymmande bottendel jämfört med en ren sporthojsmotor. Men det beror ju också på att HD ville ha marginal för racing och framtida effektökningar. V-rodmotorn lär vara dimensionerad för flerdubbla effekten vad gäller lagerytor, styvhet och vev. HD drev ju tex igenom införandet av en V-rod-klass i den amerikanska dragracingen, ja man kan som sagt tom köpa en färdig V-rod redo för strippen direkt ur kartong från HD, V-rod Destroyer.

Tack vare den robusta konstruktionen har ju V-rodmotor inte helt oväntat visa sig vara en av de mest lämpliga V-tvinnarna för turbokonvertering.

Så visst är det en bra motor. Den kommer nog, som de flesta andra HD-motorer att kunna hänga med länge, och precis som redan skett, gå upp i slagvolym och effekt i takt med nya årsmodeller.

Bland de luftkylda "riktiga" HD-motorerna får man nog säga att även Evon (Bigtwin 1983 och sportster 1986) och efterträdaren Twincam också är lyckade motorer. (Även om de inte är så passliga i kurvhojar pga kort och lågt varvtalsregister jämfört med den kortslagiga V-rodmotorn.) Det var ju med Evon som en vanlig hojkonsument helt plötligt kunde äga en HD som bara gick mellan servicarna, dvs man behövde inte vara motorcykelintresserad/-kunnig.

Tycker/tror jag
 
Last edited:
sen kör man väl 9,or direkt ur kartong med den där destroyern
på strippen.
 
Detta var nog fan den snyggaste hoj jag sett!

Serieproduceras denna så slår den ju ut retroduccarna, triumpherna o andra brutale koncept med hästlängder. Allt det nya lever ju i fullständig harnoni med den gamla goda 70tals räserlooken!

Vad gäller V-rod motorn var det länge sedan jag testade en sån men jag kan inte minnas att det skulle vara något direkt fel på den. Ända bestående minnet av den cykeln var att fotpinnarna satt så långt fram så att fötterna höll på att gå i backen när det började gå fort.Detta gör ju dock icke motorn sämre.
Hur är vxl lådan på V-rod motorn, känns den modern eller är den en lika hemsk traktorlåda som i Buellen (minns ej)?

Sen hade jag kanske lika väl kunnat åka den med typ RSV4 motorn, men då hade man kanske fått ha lite polerade eller guldmålade motorkåpor för att få det att se lite gammalt ut..
Nä förresten, det skall nog vara HD motorn, den passar ju perfekt i designen!
 
Last edited:
Jag får erkänna att jag gillar designen. Gillar att V-motorn fått en så monumental och exponerad plats i hojen, som ett statement, ett fett V-tecken, men ändå i god harmoni. Så ska en HD-motor installeras, exponerad, centrerat och inte tiltad.

Fina proportioner på hela hojen tycker jag. Men vattenkokare ser ju ofta bara cleana ut i denna vinkel, där kylaren syns minst.

Här finns det alltså en möjlig potential? :)

Hojen var iaf riktigt grym utseendemässigt.
 
Snygg, men antagligen är kylaren 5 dm bredare än resten av hojen, eller så tar de inte ut någon effekt. Jämför med kylaren till en V-rod.
 
Snygg hoj, men i min värld har man inte vätskekylda spisar på nakenhojar.
 
Då tar jag hellre en RIKTIG HD!
 

Bifogat

  • Harley-Davidson_VR_1000_1994.jpg
    Harley-Davidson_VR_1000_1994.jpg
    145.1 KB · Visningar: 99
  • Naked VR1000 HD.jpg
    Naked VR1000 HD.jpg
    237.6 KB · Visningar: 91
Last edited:
Ända problemet med luftkylt är att det inte finns nån luftkylda motorer som är tillräckligt bra för en sån här cykel.
Den sista som var nåtsånär sexig o fräsch var väl Porsche 911 motorn men det blir ju inte heller så snyggt med fläktkåporna o de..

Synd om en sån här hoj bara skall vända sig till folk ur custom segmentet som inte tagit del av utvecklingen och därmed inte blivit bortskämd med dom nya moderna bitarna.
Med en tillräckligt fräsch motor / vxl låda skulle denna hoj kunna dra folk från alla läger (möjligen klassar V-rodden in).

Vad gäller kyleriet så är ju Bimota en italiensk tillverkare så dom låter sig nog inte hindras av tempen går upp lite vid rödljusen, utan bygger nåt litet smutt som ser OK ut..
Så har dom åtminstone gjort på RSV4an för att få ner front arean, fläktar o bålar på som satiken vid rödljusen när det är varmt ute, om man skulle ge sig in i stan av nån anledning (händer dock sällan).
 
Borde duga hyffsat bra till det dom flesta använder sin hoj till, nämligen onödigt körande och töjning av smilbanden längs krokiga vägar.

Skänk mig en!
 
perfekt hoj för dig sportis :D

Det är jag som är sportis:tummenuppBara en sminkad gris..stor, otymplig..men som posör-café stuket så kan den duga. Hade jag så otäckt mycket flis så kanske man skulle ha en bara därför att, men tror hellre jag hade ivesterat i något som ger mig bättre valuta för pengarna:)
 
Den var ju riktigt fin, hade lätt kunnat ha som söndagsåk. Men tror aldrig jag hade vart beredd att betala den prislappen den den typen av hoj. det är väl där skon klämmer.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top