en gammelgixxers liv och leverne.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Idag har min gammelgixxer återigen kört bogesund, denna gång med mig bakom styret.

Några reflektioner från dagens åkning är:

* Det ÄR skoj att köra gammelgixxer.
* Det blir ännu roligare om man fyller i rätt lufttryck i bakdäcket.
* Det blåser rejält om kåpglaset är trasigt och man råkar köra lite fortare.
* Att glömma öronpropparna hemma är ingen hit.
* Dricker man kaffe i Vaxholm så blir man blöt på hemvägen.

Var i princip första turen för året på en riktig hojväg med den, hade nästan glömt hur skoj det kunde vara. Det är väl antagligen något fel på mig som gillar gamla hojar med instabila ramar, cykeldäck och blyinlägg för att öka tyngden.

Tom skrev:
Det är väl antagligen något fel på mig som gillar gamla hojar med instabila ramar, cykeldäck och blyinlägg för att öka tyngden.

Ja, det är något fel på dig. Gammelgixxer i all ära, men R6:an är faktiskt roligare. :tungan

Macho Woman skrev:
Ja, det är något fel på dig. Gammelgixxer i all ära, men R6:an är faktiskt roligare. :tungan

Jag håller i och för sig med, men det är inte riktigt samma sak.
De har sin charm bägge två, du har bara inte blivit vän med gammelgixxern än :)

Tom skrev:
Jag håller i och för sig med, men det är inte riktigt samma sak.
De har sin charm bägge två, du har bara inte blivit vän med gammelgixxern än :)

Felet med Gammelgixxern att den först inte lutar alls och sedan lutar den för mycket, liksom faller över kanten, plus att den gungar i kurvorna. Och att den bromsar av sig själv.

Alla motorcyklister borde börja på ett gammalt blysänke, så man lär sig respekt :rofl

Jåke skrev:
Alla motorcyklister borde börja på ett gammalt blysänke, så man lär sig respekt :rofl

Jag håller precis på att lära mig respekt. Har bara vurpat en gång av två på just den Gammelgixxern. Den andra jag kört vurpade jag faktiskt inte alls på! :3freak

Att åka nytt är fegt, Skulle vilja se "smågrabbarna" om man bytlånar några mil.. Knappt några bromsar,ett JÄVLA väsen, OCH otymplig... :D :D

Macho Woman skrev:
Jag håller precis på att lära mig respekt. Har bara vurpat en gång av två på just den Gammelgixxern. Den andra jag kört vurpade jag faktiskt inte alls på! :3freak

Vilket ägaren är mycket tacksam för :7peta Min är nämligen inte van att kastas omkull på backen som Toms är, det är en fin tradition att vurpa med den nämligen.

Faktum är att hojen var fin hela första tiden Freppa ägde den, helt original och snygg. Sen blev det ett obskyrt avgasystem, konstiga blinkers, en såkallad motorrenovering och lite krascher. Därefter såldes den stackars hojen och tydligen fortsätter det på samma bana :tungan

OLJEKYLD GSXR skrev:
Faktum är att hojen var fin hela första tiden Freppa ägde den, helt original och snygg. Sen blev det ett obskyrt avgasystem, konstiga blinkers, en såkallad motorrenovering och lite krascher. Därefter såldes den stackars hojen och tydligen fortsätter det på samma bana :tungan
Min plan var ju att rusta upp den som vinterprojekt, men det var kanske tur att man bara fixade det nödvändigaste för att den skulle fungera. Jag hade ju planer på att lacka och fixa, det hade ju varit lite onödigt :)

Ja, vänta några månader tills Jännyh har slutat trilla omkull så kan du renovera sen, finns väl dessutom lite mer att göra då.

Jåke skrev:
Jepp gammelgixxers kräver en bestämd husse, trots att min nu är 14 år gammal så funkar den bra i röd grupp på Bike Events :tummenupp

Macho Woman skrev:
Jag håller precis på att lära mig respekt.

Och det verkar juh gå sisådär. Om alla hojar du kör biter tillbaks så är det nog läge att hitta en snällare hoj.
Se ljuset och köp dig en Virago.

soppatorsken skrev:
Och det verkar juh gå sisådär. Om alla hojar du kör biter tillbaks så är det nog läge att hitta en snällare hoj.
Se ljuset och köp dig en Virago.

Virago, varje finsmakares våta dröm oavsett kön :)

Ett tag var jag inne på att Intrudern var finare men Viragon är hojen med stort H när det verkligen kommer till kritan.

GSXR1100R skrev:
Jepp gammelgixxers kräver en bestämd husse, trots att min nu är 14 år gammal så funkar den bra i röd grupp på Bike Events :tummenupp

Hur långt har den gått? Har hört att motorerna är rätt stryktåliga på de där gamla maskinerna.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025